Teljesen elektromos kompok
A norvég „Ampere” nevű, első teljesen elektromos komp üzemeltetői meggyőző statisztikákat tudnak felmutatni az elmúlt két év eredményeiről. Állításuk szerint a tisztán elektromos komp 95%-al csökkenti az emissziót, a költségeket pedig 80%-al.
Egyik tavalyi eseményükön jelentették be az eredményeket, és nem meglepően a költségcsökkentő potenciál hatására nagy érdeklődés irányult a teljesen elektromos kompokra, valamint a jelenleg is üzemben lévő dízeles kompok átalakítására.
Például a Fjord1 norvég közlekedési konglomerátum, amely 75 hajót üzemeltet országszerte, egy akkumulátoros kompflotta építését rendelte meg. Továbbá egy elektromos komp New York-ban, kettő pedig Kanadában kezdi meg a működést jövőre.
Plug-in hibrid utasszállítók
A fent említett hajókban az a közös, hogy mind kis távolságokat tesznek csak meg. Az akkumulátortechnológiának még fejlődnie kell ahhoz, hogy hajók messzebb is el tudjanak menni velük. Az iparág azonban most a hibrid rendszerek felé kacsintgat, hogy a plug-in hibrid meghajtású autókhoz hasonlóan lássák el energiával a hajókat.
Az 500 férőhelyes Roald Amundsen nevű óceánjáró ezen a héten indul Norvégiából az Északi-Sark felé. A hajó többnyire tengeri dízelt használ, de rendelkezik egy akkumcsomaggal is, amely képes 45-60 percen keresztül tisztán elektromosan hajtani a hajót. Az aksit külsőleg lehet tölteni, de képes átvenni a motorból érkező felesleges energiát is. A várakozások szerint az akkumulátor kb. 20%-al fogja csökkenteni a CO2 kibocsátást.
A kezdeményezés összhangban azzal a norvég programmal, amely a fjordokat a világ első tengeri emissziómentes övezetté alakítaná.