Az utasszállító hajók is elkezdtek akkumulátort használni

Egy tisztán elektromosan működő hajó önmagában nem újdonság, de ezek többnyire kis távolságot megtevő kompok. Most azonban az utasszállító hajókra is megérkeztek az aksik, az első plug-in hibrid hajó az Északi-Sarkkör felé veszi az irányt.

0
122

Teljesen elektromos kompok

A norvég „Ampere” nevű, első teljesen elektromos komp üzemeltetői meggyőző statisztikákat tudnak felmutatni az elmúlt két év eredményeiről. Állításuk szerint a tisztán elektromos komp 95%-al csökkenti az emissziót, a költségeket pedig 80%-al.

Egyik tavalyi eseményükön jelentették be az eredményeket, és nem meglepően a költségcsökkentő potenciál hatására nagy érdeklődés irányult a teljesen elektromos kompokra, valamint a jelenleg is üzemben lévő dízeles kompok átalakítására.

Például a Fjord1 norvég közlekedési konglomerátum, amely 75 hajót üzemeltet országszerte, egy akkumulátoros kompflotta építését rendelte meg. Továbbá egy elektromos komp New York-ban, kettő pedig Kanadában kezdi meg a működést jövőre.

Plug-in hibrid utasszállítók

A fent említett hajókban az a közös, hogy mind kis távolságokat tesznek csak meg. Az akkumulátortechnológiának még fejlődnie kell ahhoz, hogy hajók messzebb is el tudjanak menni velük. Az iparág azonban most a hibrid rendszerek felé kacsintgat, hogy a plug-in hibrid meghajtású autókhoz hasonlóan lássák el energiával a hajókat.

Az 500 férőhelyes Roald Amundsen nevű óceánjáró ezen a héten indul Norvégiából az Északi-Sark felé. A hajó többnyire tengeri dízelt használ, de rendelkezik egy akkumcsomaggal is, amely képes 45-60 percen keresztül tisztán elektromosan hajtani a hajót. Az aksit külsőleg lehet tölteni, de képes átvenni a motorból érkező felesleges energiát is. A várakozások szerint az akkumulátor kb. 20%-al fogja csökkenteni a CO2 kibocsátást.

A kezdeményezés összhangban azzal a norvég programmal, amely a fjordokat a világ első tengeri emissziómentes övezetté alakítaná.