Eddig sem tűnt túl távolinak az elektromos hajók korszaka, az X Shore csapata pedig karnyújtásnyi távolságba hozta ennek lehetőségét. A Konrad Bergstrom svéd tech milliomos vezette startup nemrégiben lerántotta a leplet a 2012 óta készülődő termékpalettájáról, és bemutatta az Eelex 6500 és az Eelex 8000 100%-ban elektromos meghajtású hajóikat.
Bergstrom nyilatkozata szerint a kellő inspirációt a Tesla elektromos autóiból merítették, az irányadó elvek pedig a következők voltak:
- egy olyan elektromos hajó készítése, amely jobb a fosszilis üzemanyagokkal működőknél
- a fókusz a hatótávra és a magas teljesítményre helyeződik
Ha pedig kicserélnénk a “hajó” szót a fenti állításokban “autó” -ra, akkor meglehetősen az Elon Musk vezette Tesla kezdeti stratégiájára hajazna az elképzelés.
Ellenben aki elektromos hajók gyártására adja a fejét az nagyobb fába vágja a fejszéjét, mint az, aki személygépjárművekkel teszi ugyanezt. Ennek oka pedig az, hogy a víz sűrűsége jelentősen nagyobb, mint a levegőé, így komolyabb energiaproblémák lépnek fel.
Bergstrom a Motorboat magazinnak a következőképpen nyilatkozott a jelenségről:
“A víz 784-szer sűrűbb, mint a levegő, így nyilván sokkal több energiát emészt fel, mint az, mikor egy autó vízszintes úton halad. Nagyjából olyan ez, mintha folyamatosan 45 fokos szögben hajtanánk fel a kocsinkkal egy dombra.”
Emiatt hatékonyabb hajótestet és hajtóművet kellett fejlesztenie a csapatnak, valamint elérni a kellő akkumulátor-kapacitást, hogy megfelelő hatótávot biztosítsanak a hajóknak.
Az X Shore fejlesztői szerint az Eelex 8000 hatótávja megközelítőleg 100 tengeri mérföld, a hajó specifikációi pedig a következők:
- teljes hossz: 8 méter
- motor: 220 kW (299 le)
- végsebesség: 40 csomó
- utazósebesség: 25 csomó
- hatótáv: 100 tengeri mérföld