Alighanem már lassan mindenki megszokta, hogy nem csupán fehér alapon fekete betűkkel és számokkal találkozik a rendszámtáblákon. A diplomatáknak járó kék színezésre sem kapja már fel a fejét senki, talán a szürkére igen (utánfutókra, bikiclitartókra rakják fel jellemzően), sőt, még a zöld rendszámot is hatalmas érdeklődés lengi körül. Hogy miért? Mert ezt látjuk sokszor igencsak drága autókon, amik nem feltétlenül csak tisztán elektromosak, hanem bizonyos téren a környezetet is szennyezik. De akkor miért jár nekik megkülönböztetés, amivel egy csomó előnyhöz jutnak? Máris részletezzük.

A legfőbb szabályokat a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet tartalmazza, de kiegészítésekkel a 467/2015. (XII.29.) Korm. rendeletben is találkozunk. A “a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott környezetkímélő gépkocsira világoszöld alapszínű…különleges rendszámtáblát ad ki”; így fogalmaz a rendelet, ezzel leírva a megkülönböztetést.

Igazából elég könnyen megállapítható, hogy mely gépjárművek jogosultak a világoszöld alapszínű rendszámtáblára, a rendelet ezt taxatíve sorolja fel:

  1. A tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);
  2. a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);
  3. a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a 2-es pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

Egyszerűsítve egy kicsit:

  1. Minden tisztán elektromos hajtással rendelkező jármű (ilyen például a Hyundai Kona Electric, a Renault ZOE, a Volkswagen e-Golf, a Tesla Model 3);
  2. a plug-in/konnektoros hibridek, amik elektromos üzemben legalább 25 km megtételére képesek (például Opel Ampera, Volkswagen Passat GTE, Volvo XC90);
  3. a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik, amelyek elektromos hajtással minimum 50 kilométert meg tudnak tenni (például BMW i3 REX);
  4. egyéb, zéró károsanyag kibocsátással rendelkező járművek.

Ezáltal tehát rögtön rájövünk, miért látunk egy több tízmillió forintba kerülő Mercedesen vagy Volvón is olyan rendszámot, amivel egy csomó kedvezmény igénybe vehető. Ezek egyébként a következők:

  1. Nincs átírási illeték
  2. Nincs cégautó adó (ami a legnagyobb spórolást jelenti)
  3. Nincs regisztrációs adó
  4. Nincs teljesítményadó

Vagyis: akár több tízezer, esetleg több százezer forintot is meg lehet spórolni. Arról nem is beszélve, hogy számos városban ingyen lehet parkolni, persze ott, ahol egyébként is jogosultak lennénk rá (rokkant helyen csak megfelelő kártyával lehet megállni, megállni tilosnál sem pihenhetünk meg stb.). Nyilván várostól függ, hogy mit és hogyan engednek. Budapesten például minden kerületben fizetés nélkül lehet parkolni, Győrben csak a tisztán elektromos autók tehetik ezt meg előzetes regisztráció után, Szegeden pedig fittyet hánynak a kedvezményre, mondván ezek a kocsik is pont annyi helyet foglalnak, mint a többi.

Fontos tudni, hogy a zöld rendszámot nem puszira kapja az ember, hanem az autógyártó által kiállított típusbizonyítvány alapján jár, már ha erre a Nemzeti Közlekedési Hatóság is rábólint, ide kell ugyanis bevinni a dokumentumot és az autót.

Persze ettől még nem feltétlenül éri meg elektromos autóba invesztálni, de tény, hogy elég sok az állami támogatás (például 1,5 millió forint az újonnan vásárolt gépkocsikra), de még a gyártók is kedveskednek olykor nem kis összegekkel (például a Renault), sok helyen napi ezreket lehet spórolni a parkoláson, és elvileg még a környezetet is kíméljük. Hogy miként változnak a lehetőségek, az egyelőre kérdéses, vannak hangok, amik szerint szigorítani kellene a zöld rendszám kiadásán (jogosnak tűnik), de olyan elképzelések továbbra sincsenek, hogy ilyen megkülönböztetéssel használhassuk a buszsávot, ez továbbra is tévképzet.