Új-Zéland legnagyobb városának, Auckland-nek a kikötőjét már 2016 foglalkoztatja az elektromos vontatóhajó ötlete. Mivel ilyen termékek jelenleg nem érhetők el a piacon, a holland Damen Shipyards vállalat úgy döntött, hogy kezébe veszi a dolgokat és létrehoz egy teljes méretű, 70 tonna vonóerejű elektromos vontatóhajót. Az első ilyen egység, amely a Damen RSD-E Tug 2513 névre hallgat, 2021-ben fog megérkezni Auckland kikötőjébe.
Hogy fel tudja venni a versenyt a kikötő legerőteljesebb dízel vontatójának, az ugyancsak a Damen által épített Hauraki teljesítményével, az RSD-E Tug 2513-nak egy pár MWh-nyi akkumulátorra lesz szüksége. Naponta 3-4 műveletet tud majd elvégezni (ami általában 3-4 órát vesz igénybe), majd 2 órán keresztül kell töltődnie.
Tony Gibson, az Auckland-i kikötő igazgatója így beszélt az újításról: „Fontos volt számunkra, hogy az elektromos vontatóhajó ugyanazokat a kikötői műveleteket tudja elvégezni, amit a jelenleg működésben lévő dízeles vontatóink is elvégeznek.”
Auckland kikötője 2040-re teljesen emisszió mentessé szeretne válni, ehhez az elektromos vontató az első lépést jelenti.
Az elektromos vontató létrehozása nem lesz olcsó, az ára körülbelül kétszer akkora, mint a dízeles társaké. Viszont egy 25 éves működés alatt nagyszabású megtakarítással lehet számolni (ennyi idő után kell majd valószínűleg akkumulátort cserélni). Tony Gibson az árral kapcsolatban is megosztotta véleményét:
„Készen állunk arra, hogy egy magasabb kezdeti befektetést tegyünk, mivel elkötelezettek vagyunk az emisszió csökkentés felé, és ezt nem csak szavakban szeretnénk kifejezni. Szerencsére az elektromos vontató működési költsége mindössze harmada annak, amennyit egy dízeles vontató igényel. Tehát annak ellenére, hogy többet fizetünk az elején, a hajó az élettartama alatt körülbelül 12 millió dollárnyi működési költséget takarít meg, így az elektromos vontató hosszútávon mindenképpen az olcsóbb megoldást jelenti.”