Végül, ha kicsit vonakodva, de a Mazda is beáll az elektromos sorba, amit az idei tokiói autókiállításon fog bizonyítani. A vállalat már korábban, az első elektromos próbálkozása, az e-TPV koncepció során, kijelentette, hogy a kisméretű akkucsomagok a legjobbak, mivel a vállalat szerint így tudják a legjobban csökkenteni a CO2 kibocsátást.
Az e-TPV tulajdonképpen egy itt-ott megváltoztatott CX-30. Kicsi, mindössze 35,5 kWh-s akkucsomagja van, ami ugyanakkora, mint ami a Honda E-ben is van. A fő különbség az, hogy a Honda E esetében ez az aksi a kocsi fő energiaforrása, az e-TPV pedig egy belsőégésű motorral is rendelkezik.
A Mazda most viszont egy teljesen új koncepciót fog bemutatni idén Tokióban. Egy dedikált platformja és újfajta motorja lesz. Amíg az e-TPV prototípusok ugyanolyan motort használnak, mint a CX-30 (valószínűleg 2 literes SkyActic G egységet), az új koncepció egy forgó motorral fog működni.
A hatékonyságáért és kompaktságáért dicsért Wankel motort fogja alkalmazni a Mazda az elektrifikált járműveiben, a tisztán elektromos autókban, és a hibridekben is. A Mazda szerint az olyan piacokon, ahol tiszta energiatermelés folyik és kiterjedt töltőhálózat van működésben, az elektromos autókat hatótávnövelő kialakítással, azokban az országokban, ahol pedig az energiatermelés már piszkosabb, és nincs komoly kiépült töltőinfrastruktúra, a plug-in hibrid változatot fogja értékesíteni.
És itt jön a képbe a Mazda érdekes állítása, miszerint százezer megtett mérföld után egy kisméretű akkucsomag kevesebb CO2-t bocsát ki, mint egy 95 kWh-os akkuval működő tisztán elektromos autó. Ezt azonban bárhogy is forgatjuk, nehéz elhinni. A Mazda szerint az akkucsomagot 100 ezer mérföld után ki kell cserélni, a teljesítmény megőrzése miatt. De ez egyszerűen nem így van, több rekorder is már bizonyította, hogy például egy Tesla Model S-el akár 900 ezer kilométert is meg lehet tenni, mindössze egy akkucserével, és bármiféle probléma nélkül.
Jelenleg kicsit olyan a helyzet, mintha a Mazda kétségbeesetten kapálózva próbálná tagadni az elektromos autók egyre nyilvánvalóbb felsőbbrendűségét és térnyerését.