A Scania a Stockholmban június 10. és 12. között megtartott UITP globális tömegközlekedési csúcson mutatta be az új és teljesen elektromos Scania NXT koncepciót, amely egy teljesen önálló jármű, és a tervek szerint 2030 körül érkezhet meg.
A koncepció talán legérdekesebb része a moduláris kialakítás, ami lehetővé teszi azt, hogy a platformot egész nap használni lehessen, különféle modulokkal – például napközben buszként, esténként pedig teher- vagy kukásautóként működne a jármű. A témában kiadott sajtóközlemény így ír a technológiáról:
„A Scania új akkumulátoros önvezető városi koncepciója nagy rugalmassággal rendelkezik, ez azt jelenti, hogy reggelente és délutánonként a munkába és onnan hazajáró emberek utazhatnak rajta, napközben árut szállíthat, esténként pedig a hulladékot gyűjthet be. Ezzel a vakmerő innovációval a Scania a vállalat DNS-ét – a moduláris rendszert – a következő szintre emelte, és egy olyan járművet dolgozott ki, amely meg fogja változtatni a városi közlekedés formáját.”
A Scania NXT specifikációi
- 8 méter hosszú
- 162 kWh-s akkucsomag a padló alatt, hengeres cellák
- 245 km-es hatótávolság
- a busz verzió 55 utast képes szállítani (20 ülőhellyel)
- súly: 8 tonna
Az NXT buszok emellett további innovatív funkciókkal is bírnak:
- napelemek a tetőn, melyekkel akár 3 kW-nyi extra energiát is lehet termelni
- összkerék kormányzás, amellyel a busz tökéletesen tud a járdához igazodni, és megkönnyíteni az utasok fel- és leszállását
- infravörös fűtésrendszer, amely 60%-al kevesebb energiát fogyaszt, mint a hagyományos rendszerek, és nem a belső levegőt fűti, hanem az utasokat, és az üléshuzatokat tartja melegen