A Hungaroringen rendezett Eco Grand Prix-n beszélgettünk Tóth-Fekete Róberttel, a MOL elektromobilitás üzletágának vezetőjével. A téma természetesen az elektromos autózás volt, de számos fontos kérdést feltettünk, ami az iparág jövőjével kapcsolatos.
Itt vagyunk az Eco GP rendezvényen, ami elsőként van jelen Magyarországon, egy kilenc órás versenyzésről van szó, így elég izgalmas a történet mindenkinek, hiszen ez a kihívás a kilométerekről szól, hogy ki mennyit tud még megtenni, éppen ezért mindenki az optimális töltést is figyelembe veszi, hogy a végén meg tudja nyerni ezt a futamot.
Ez egy megbízhatósági verseny is egyben. Mire számítasz, hányszor kell majd tölteni, milyen autók szállhatnak igazán harcba a győzelemért?
Az eredményt nagyban befolyásolja, hogy AC-vel illetve DC-vel tölthető autók vannak jelen, természetesen utóbbival gyorsabban lehet tölteni az autókat, ami egy egyfajta előny az ilyen típusú autók számára, és én azt gondolom, hogy bírni fogják a kilenc órás futamot, ez alapvetően nem is lehet kérdés. Itt leginkább a töltési idő fogja meghatározni azt, hogy ki mennyire tud majd eredményesen szerepelni, de én a DC-vel tölthető autókat várom a jobb pozícióba a végén.
Mik a tapasztalatok az elmúlt évekből, milyen alternatív közlekedési formákat használnak az emberek? Fejlődött, vagy megtorpant szerinted az e-autózás?
Én azt látom, különösen a statisztikákat figyelembe véve, hogy külföldön, illetve hazai viszonylatban is dupázódott az eladások száma 2017-ről 2018-ra lépve, és látván a 2019-es esztendő első féléves eredményeit, amelyek ugyanezt a trendet követik, úgy tűnik, töretlen a fejlődés. Az is érdekes, hogy világszinten és itthon is már több tisztán elektromos autót értékesítenek, mint hibridet, ami remélhetőleg szintén igazolja ezeknek a megoldásoknak a jövőjét, és nem csupán néhány kalandvágyó embernek a mondjuk úgy kísérleti igényeit jelenti. Egyre több autógyártó rukkol elő saját és azokkal a tisztán elektromos modellekkel, amelyek egyre több kWh-t tudnak felvenni, és ez is egyfajta trend lesz, hogy pontosan annyi hatótávval szolgáljanak, amelyek már beilleszthetők a hétköznapi közlekedési szokásainkba.
És mit látsz, hol töltenek a legtöbbet az emberek? Inkább az otthoni áramforráshoz csatlakoztatják az autókat, vagy országúton, benzinkúton, esetleg az autópályák mellett állnak meg tölteni?
Megint csak a nemzetközi és a hazai statisztikákra támaszkodnék, amelyek azt mutatják, hogy az emberek döntő többsége az otthoni töltést választja. Ám pontosan az említett kWh felvevőképesség miatt az otthon történő töltésnek a dominanciája csökkenni fog. Éppen ezért úgy gondolom, hogy benzinkutakon, vagy úgy mondom, hogy töltőállomásokon – hiszen ott már nem csak üzemanyagot értékesítenek -, bevásárolóközpontokban és pihenőhelyeken szintén jellemző lesz a töltés.
Nagy terveket szövögettek a töltőhálózatokkal kapcsolatban. Lehet tudni ezekről valamit, vannak olyan információk, amiket megoszthatsz a publikummal?
Abszolút. Nagyon izgalmas időszakot élünk most át, hiszen Magyarországon 60 projektünk fut éppen a MOL Plugee brand alatt, nagyjából már most lefedve az országot, méghozzá azzal a céllal, hogy egyfajta átjárhatóságot tudjunk biztosítani, mindezt most csak hazánkra értve. Hozzá kell tennem azt is, hogy DC 50 kW-s töltőket és ultratöltőket telepítünk, amik már úgymondva a normál igények kielégítését jelentik, hiszen senki sem szeretne túl sok időt töltéssel elpazarolni, szóval szükség van erre a magasabb teljesítményre.
Kicsit kitekintve; a magyarországi fejlesztéseinken kívül Közép-Kelet-Európában párhuzamosan zajlanak a projektjeink. Azt tudom mondani, hogy ma nagyságrendileg 40 töltőt üzemeltetünk a közép-kelet-európai régióban, de egy év múlva ez már olyan 150 lesz. Én úgy gondolom, hogy ez egy jó irány és egy izgalmas időszak, és remélem, hogy el tudjuk érni azt a szintet, ami már ténylegesen megteremti a közép-kelet-európai régió átutazhatóságát elektromos autókkal.
Most már egyre inkább jönnek a fizetős töltési lehetőségek, mind a MOL-nál, mind a konkurenseknél. Mit gondolsz, ez mennyire limitálja az embereknek az elektromos autók iránti vágyát, mennyire csökkenti a vásárlási szokásokat? Vagy egyáltalán nem fogja ez befolyásolni az eladásokat?
Ez egy nagyon érdekes időszak ilyen téren is. 2018. augusztus 1-jével vezettük be az árazott szolgáltatást, és azt kell mondjam, hogy az eltelt lassan egy éves időszakban nem tudok arról beszámolni, hogy az emberek elfordultak volna a szolgáltatásainktól, ami egy nagyon jó visszajelzés, és látjuk azt is, hogy a konkurenseink is már ugyanerre az ösvényre léptek, mindenki szépen sorban vezeti be az árazott szolgáltatást, pontosan azért, mert az emberek tudják, ha valami ingyenes, az nem fog tovább fejlődni.
Ez pedig kritikus az elektromos autók szempontjából, hiszen ha nem kérnek érte pénzt, akkor nem lesz megfelelően sűrű hálózat és olyan megbízhatóság mögötte, ami nélküli megfelelően működne a szolgáltatás. Az én véleményem szerint tehát a fizetős töltés egy pozitív fejlemény, és a számok is ezt igazolják. Hozzáteszem azt is, hogy nem csak Magyarországon vezettük be az árazást, hanem Horvátországban is, ahol szépen sorban telepítjük a töltőket, most már például nyáron könnyedén el lehet jutni a tengerpartig az elektromos töltőinknek köszönhetően, és hiába vezettük be ott is az árazott töltést, semmiféle negatív visszhang nem követte ezt a lépést.
Egy utolsó kérdés érdekességképpen. Te mire számítasz, mikor jön el az az időszak, amikor csak és kizárólag elektromos autókat gyártanak majd a különféle autómárkák, hiszen már most lehet arról hallani, hogy egyes gyártók már 2025-től csak plug-in vagy tisztán elektromos autókat fognak piacra dobni.
Több ilyen bejelentésről tudunk az autógyártók részéről, de ennek menete leginkább attól függ majd, hogy az Európai Unió hogyan módosítja a károsanyag kibocsátási értékeket, ez az egyik fő mozgatórugója ennek a fejlődési folyamatnak, és emellett természetesen az is, hogy a természetért ténylegesen tennünk kell. Mivel tisztább levegőt szeretnénk a könyezetben tudni, ezért szerintem mindenképpen el fog jönni ez az idő, de inkább óvatosan fogalmazok, hiszen jó néhány olyan problémát kell még megoldani az elektromos autózás esetén, mint a hatótáv növelése, a töltőhálózatok kiépítése, a töltési idő csökkentése, vagy éppen a magas eladási ár mérséklése.
Ha ezeket a lépéseket képesek leszünk meglépni, akkor valóban eljöhet az az időszak, amikor az autógyártók csak elektromos vagy hibrid autókat fejlesztenek ki, a prognózisaink szerint ez a világ a 2020-as évek második felében jöhet el, amikorra ezeket a technológiai akadályokat minden bizonnyal sikerrel küzdjük majd le.
Az interjút videós formában az e-MOB magazin YouTube csatornáján is megtekinthetitek.