Nagyon sok szó esik az elektromos autókról, a WLTP szerinti hatótávról, a használhatóságról. Azzal viszont még mindig kevesen vannak tisztában, melyik töltőállomásnál milyen gyorsan lehet tölteni. Ezzel a cikkel megpróbálunk a lehető legtöbb kérdésre válaszolni.

Lényegében háromféle töltés létezik; villám-, gyors- és lassú töltés. Ezeknek megfelelően változik a teljesítmény, a töltési sebesség, valamint az az idő, amit egy ilyen etetés során el kell töltenünk egyes helyeken. A teljesítmény itt kW-ban mérendő.

Villámtöltők

  • 50 kW DC töltés két csatlakozóból az egyiken
  • 43 kW AC töltés egy csatlakozón keresztül
  • 120 kW DC töltés a Tesla Supercharger hálózaton keresztül
  • A villámtöltők beépített kábelekkel rendelkeznek

A DC villámtöltés a leggyorsabb módja az elektromos autók megetetésének, a legtöbb esetben autópályák mellett, főutak közelében, vagy nagyobb bevásárlóközpontoknál találunk ilyeneket. Mivel itt óriási teljesítményről van szó, nem véletlen, hogy ezek a típusok DC-n vagy AC-n is arra szolgálnak, hogy 80%-ra 30-40-50 perc alatt feltöltsék az autókat. Sok esetben egyébként az állomás le is kapcsol magától 80%-nál azért, hogy kímélje az akkumulátort, de ha nem, akkor is megfigyelhető, hogy innentől már jelentősen lassul a töltés, nem véletlen, hogy sokan csak eddig pumpálják a naftát a kocsiba, majd tovább is állnak. Az ilyen oszlopok egyébként beépített kábelekkel rendelkeznek.

Természetesen ezek a töltők csak olyan autókkal kompatibilisek, amelyek támogatják a villámgyors áramfelvételt, az itt látható ábra segítségével mindenki megtudhatja, hogy a saját járművel képes-e erre:

A nem Tesla DC villámtöltők akár 50 kW (125 A) teljesítményt tudnak felmutatni, de jönnek már az újgenerációs megoldások, méghozzá 150 kW-tal és 350 kW-tal, elképesztő energiát jelentenek ezek, cserébe viszont drasztikusan csökkentik a töltési időt.

A Tesla Supercharger hálózat szintén őrült gyors DC töltést mutatnak, de már Tesla Type 2 csatlakozón keresztül, 120 kW-os teljesítménnyel. Ugyan minden Tesla egyedi csatlakozót kapott, egy adapter segítségével használhatják az 50 kW-os CHAdeMO csatlakozót, amiből azért jóval több akad, mint az amerikaiak rendszeréből.

Az AC villámtöltés 43 kW-os (három fázisú, 63 A) töltést és Type 2-es csatlakozót jelent. Ezeknél sem kell sokat álldogálni, hiszen 80%-ra 20-40 perc alatt feltöltik az autókat, függően az autó típusától és az akkumulátor kapacitásától.

A teljesség igénye nélkül néhány példa. Az elektromos autók közül CHAdeMO kapcsolatot használ a Nissan Leaf, a Mitsubishi Outlander PHEV, vagy éppen a KIA Soul EV. CCS töltőt kell keresnünk a BMW i3, a Volkswagen e-Golf, vagy éppen a Hyundai Ioniq Electric esetén, a Tesláknál pedig alighanem evidens minden, amit leírtunk.

Gyorstöltők

  • 7 kW gyorstöltés a három csatlakozó közül az egyiken
  • 22 kW gyorstöltés a három csatlakozó közül az egyiken
  • 11 kW gyorstöltés a Tesla Destination hálózatán
  • A töltőoszlopok általában rendelkezhetnek kábellel, de nem mindegyiknél jellemző, hogy van

A gyorstöltők mindegyike AC-s, és lényegében 7 kW és 22 kW között mozog a teljesítményük (egy vagy három fázisú, 32 A). A töltési idő nagyon változó, egy 7 kW-s egység egy 30 kWh-s akkumulátorral szerelt autót 3-5 óra alatt tölt fel, a 22 kW-s oszlop pedig 1-2 óra alatt végzi el ugyanezt. Leginkább parkolókban, áruházaknál, pihenőhelyeken találunk ilyeneket.

Az ilyen oszlopoknál általában a saját kábeleinkre hagyatkozhatunk, amit természetesen minden autóhoz mellékelnek, csak ne felejtsük otthon. Többnyire két kocsi tud egy oszlopnál tölteni, de vannak olyanok, ahol csak egy hely adott, szóval számítani kell arra is, hogy sorba kell állni. Figyelni kell arra is, hogy az adott modell milyen áramfelvételre képes, egy Nissan Leaf 3,3 kW-os invertere ugyanis még a 22 kW-s oszlopból sem tud 3,3-nál többet kiszippantani.

A Tesla Destination névre keresztelt oszlopok 11 vagy 22 kW-osak, de a nevükből adódóan csak Teslákkal kompatibilisek.

Lényegében szinte minden elektromos autót vagy elektromos SUV-t lehet Type 2-n keresztül tölteni, már ha a megfelelő kábel a rendelkezésünkre áll.

Lassú töltők

  • 3 kW lassú töltés négy csatlakozóból az egyiken
  • A töltőoszlopokon egy része rendelkezik kábellel, egy része nem
  • Leginkább az otthoni töltést jelenti

Sok töltőoszlop mindössze 3 kW-s kapacitással rendelkezik, ám vannak Európában olyan lámpaoszlopok, ahonnan 6 kW is nyerhető. A töltési idő itt sem azonos, a különféle képességek függvényében akár 6-12 óra is lehet, és a legtöbbször a saját kábelünkre kell hagyatkoznunk.

Alapvetően a lassú töltés fogalma összefort az otthoni etetéssel, vagyis a 230 V-os, konnektorhoz csatlakoztatással. A legtöbben a statisztikák szerint ezt a módszert választják, hiszen hazaérve és éjszakára áramforráshoz csatlakoztatva az autót reggel már kényelmesen el lehet indulni maximális mennyiségű naftával. Természetesen sok munkahelyen is található már ilyen megoldás, de még közösségi helyeken sem ritkák ezek.

Ugyan a töltés egy három pólusú csatlakozón keresztül történik egy szabványos három pólusú aljzat segítségével, az elektromos autók és a rövidebb időtöltés igényei miatt érdemes ennél fejlettebb lehetőségeket kínálni a legforgalmasabb helyeken.

Természetesen minden EV (elektromos autó) legalább az egyik töltési lehetőséget támogatja a fent leírtak közül, a legtöbb esetben a különféle típusokhoz mellékelt töltőkábel segítségével. Minél gyorsabb tehát a töltés, annál nagyobb az áramfelvétel, és lényegében annál kevesebbet kell a töltőoszlopnál rostokolni, kávézni, ebédelni, bevásárolni.

Előző cikkKIA Niro EV teszt | Jön, lát, győz?
Következő cikkA Volkswagen I.D. R megdöntötte a Goodwood Hill-i hegyi felfutás rekordot