Igen, a Földre figyelni kell. Globális felmelegedés, természeti katasztrófák, fajkihalások, jégolvadás, csak néhány jel arra vonatkozólag, hogy valami nincs rendben, valamit nagyon másképpen kell csinálni. A károsanyag kibocsátást mindenképpen csökkenteni kell, erre pedig az autógyártók leginkább az elektromos gépjárművekkel próbálnak meg megoldást találni. De miért érdemes ilyen kocsit venni? Van ésszerű oka? Igen! Mi most felsorolunk ebből 10-et, ami még mindig nem tartalmazza az összes okot, de iránymutatásnak alighanem több mint megfelelő.

1. Időt spórolhatsz meg

Habár mindenki arról beszél, hogy milyen rossz, hogy időbe telik feltölteni egy elektromos autót, érdemes megfordítani a kérdést. Képzeljük csak el, nem muszáj ám megállni töltőoszlopoknál, elég hazamenni, rádugni a hálózatra a kocsit, majd reggel továbbmenni. Közben pedig van idő játszani a gyerekekkel, megcsinálni a házimunkát, vagy megnézni egy jó meccset. De akár munka közben is felrakhatjuk enni az autót, mire végzünk, hazáig, vagy a következő úticélig biztosan elég lesz a nafta.

2. Igazából izgalmas

Ha kicsit is úgy érzed, érdekel a technológia, akkor máris rájössz, elektromos autó kell neked. Itt aztán ezernyi téma van, amibe beleáshatod magad, amivel frissítheted a tudásod. De ha nem is ezért, már a vezetési élményért is érdemes váltani, mert teljesen más egy ilyen kocsival szelni az utakat, más helyzetekben jöhet jól az állandó nyomaték, a gyorsulás, vagy az alacsony súlypont.

3. Hihetetlen érzés csöndesen suhanni

Egy elektromos autónak mondhatni nincs hangja. Ugyan mesterségesen kiad ilyen zümmögésszerű zajt, sőt, ez 2021-től kötelező is lesz, mégis gombnyomásra kikapcsolható. Úgy lehet emberek mögött gurulni, hogy észre sem veszik. Detektíveskednél? Megteheted. Viccet félretéve, tényleg nagyon jó, hiszen élvezheted belül a zenét, kizárhatod a forgalom zaját, tényleg csak suhanhatsz a forgalomban.

4. Sosem volt nagyobb a választék, mint most

Ameddig a 2010-es évek elején még a Nissan Leaf robbantotta be csak a piacot, ma már számos autógyártó termékei közül választhatsz. Olcsón szeretnél kellemes hatótávot és gyorstöltést? Ott a Renault ZOE. Inkább valami extravagánsabbra vágysz, de nem milliárdokért? Tessék, a Hyundai Kona Electric lehet megfelelő. Futurisztikusat keresel? A BMW i3-at vésd az eszedbe. Drágább sportkocsit akarsz zöld rendszámmal? A BMW i8-ra vess egy pillantást.

5. Egyre több a töltő az utak mentén

Tévhit, hogy nincs elég töltő. Oké, talán nincs még sok sincs, de annyi igen, hogy Magyarországon belül bárhová eljuss nyugodtan. Talán a CHAdeMO jelent még némi kihívást, de Type-2-ből lassan Dunát lehetne rekeszteni, így még egy Szeged-Szombathely is teljesíthető, még akkor is, ha meg kell állni közben egy kicsit tölteni. Legalább addig körül lehet nézni, be lehet vásárolni, vagy akár hunyhatunk egy kicsit, délutáni szundi gyanánt. És akkor még nem beszéltünk a következő egy-két évről, amikor már több 150 kW-os szupertöltő is lesz az autópályák mellett.

6. Megvédheted a környezetet

Nem csak az emberi faj léte a kérdés, ha károsanyag kibocsátásról van szó. A környezet legalább ilyen fontos, hiszen nélküle mi sem lennénk. És a különféle állatok, halak, bogarak is a természetes körforgás részét képezik. Ma már a világ ötödik nagy kihalási korába értünk, ahol megannyi faj kipusztul. Szeretnénk mi akár egy hatodikat? Nem. Akkor ideje lépni és tenni a világunkért.

7. Mesterséges olajármozgás? Kit érdekel?

Egyszer 5 forinttal, egyszer 10-zel emelkedik a gázolaj vagy a benzin, mert éppen az olaj hordónkénti ára felfelé kúszott. Nehéz követni, de tény, hogy többet megy sokszor felfelé, mint lefelé. És ez idegesítő. Kivéve, ha elektromos autója van az embernek, mert akkor úgy halad el a benzinkutak mellett, hogy a pulzusa egy hajszálnyit sem szökik magasabbra, egyszerűen nem érdekel, hogy ki mennyit fizet az üzemanyagért, az elektromos autós mindenképpen jobban jár.

8. Egyre olcsóbbak a használt elektromos autók

Mivel már lassan egy évtizede, hogy kezd beleivódni az emberek tudatába az elektromos autózás, folyamatosan jönnek az újabbnál újabb modellek. Ezzel együtt pedig egyre több kerül a használtautó piacra, hiszen sokan még mindig a legújabbra vágynak, eldobván ezzel a régit. De a cégek is cserélnek pár évenként. A gyártók pedig igen komoly garanciát vállalnak például az elektromotorra, vagy az akkumulátorcsomagra, szóval még félni sem kell attól, hogy egy olyan autó miatt mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, amibe nem mi ültünk először.

9. Zöld rendszám, kevesebb illeték, ismerős?

Habár komoly szigorítások várhatók a közeljövőben, valószínűleg ez nem igazán érinti majd a tisztán elektromos autókat, negatívan legalábbis szinte biztosan nem. Ha e-autót veszel, alighanem zöld rendszámod lesz, amivel az ország legtöbb városában nem kell parkolási díjat fizetni, nincs rá cégautó adó, de nincs regisztrációs adó, átírási illeték vagy gépjárműadó sem. 

10. Sokkal olcsóbb közlekedni vele

Igen, ameddig a legtakarékosabb dízelek is megesznek 5 litert, addig az elektromos autózás esetén átszámolva nagyjából 1,5 literes üzemanyagköltséggel lehet kalkulálni, még városban is! Hogy miért? Gondoljunk csak bele. Egy 40 kWh-s Nissan Leafet körülbelül 1700 forint feltölteni. Ezzel 250 kilométert lehet városon belül megtenni. Vagyis 680 forintért utazunk 100 kilométert, amiből 1,7 liternyi benzint, vagy még ennél is kevesebb gázolajat tudnánk tankolni. És akkor még nem is beszéltünk arról, mennyivel kevesebb költséges alkatrész miatt kell izgulnunk (turbó, kettőstömegű stb.).

Előző cikkNissan Leaf (40 kWh) teszt – élhető alternatíva
Következő cikkLátványos diagram demonstrálja az elektrifikáció térnyerését