A Volkswagen sok évtizeddel ezelőtt valósággal megreformálta az autóipart, köszönhetően a Beetle-nek, vagyis a bogárhátúnak. A Volkswagen Bogár (Volkswagen Käfer, hivatalos megnevezésén VW Type 1, röviden VW Bogár) első verziója 1938-ban gördült le a gyártósorokról, és módosításokkal, vérfrissítésekkel együtt 2003-ig gyártották, ami elképesztő karrier.
A 2002 júniusáig több mint 21 milliós darabszámban értékesített Bogár helyét nem titkolt módon a Frankfurti Autószalonon frissen leleplezett ID.3 igyekszik átvenni. Persze a két termék között mondhatni ég és föld a különbség, mégis ez mondható a Beetle méltó örökösének, ami talán újra innovatív eredményeket érhet el, csak így, 2020-hoz közeledve inkább az elektromos modellek között. Sőt, a németek célja, hogy 2025-re legalább 50 tisztán elektromos típussal rendelkezzenek. A hab pedig az új logó a tortán, ami az ID.3-on látható majd először.
A 2,76 méteres tengelytávval és 385 literes csomagtartóval bíró VW ID.3 elsőként nyitja meg a sort azon autók között, ami már a moduláris MEB platformra épülnek, igazából egy hagyományos 5 ajtós hatchback, aminek legerősebb típusa akár 550 kilométert is képes megtenni egy feltöltéssel. Az elektromos autó sorozatgyártása novemberben kezdődik, de a német gyártó már nagy örömmel/büszkeséggel tudatta, hogy több mint 30 ezer példányt már előre megrendeltek, és eddig 400 mintapéldányt gyártottak le. A gyártás abban a zwickaui üzemben történik, ahol anno Wartburgokat, Trabantokat raktak össze.
Érdekes döntés, hogy a VW nem hozza egyelőre forgalomba a négykerekűt Amerikában, ahonnan úgy igazán a dízelbotrány is ered, és ahol eléggé meg kellene győzni a vásárlókat. Mondjuk a Passat igencsak jól fogy arrafelé, szóval azért annyira nincsenek eltántorodva a konszerntől az emberek.
Nyilván egy elektromos autó lényegi eleme az akkumulátor, ami egy egységet formál a hátsó tengelyre épített motorral és az egy „sebességű” váltóval (ugyebár menetváltó, nem klasszikus váltó). Az okos felépítésnek köszönhetően rendkívül alacsony a légellenállási együttható, mindössze 0,267-es értékkel kell számolni, a nettó tömeg pedig 1719 gramm, ennek nagy százalékát az energiaforrások teszik ki.
De ha már az akkumulátorokról beszélünk. Amikor ténylegesen forgalomba kerül a VW ID.3, a potenciális vásárló három lehetőség közül válaszhat. A belépő modell 45 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, ami 330 kilométer megtételét teszi lehetővé a WLTP szabvány szerint. A következő szint az 58 kWh-s akkucsomag, így már akár 420 kolométert is gurulni lehet egy feltöltéssel. A csúcsot az ID.3 1st képviseli a maga 77 kWh-s akkupakkjával (Long Range), ezzel már jó esetben 550 kilométeres messzeségbe is eljuthatunk.
A két kisebb modell esetén 160 kilométerperórában maximalizálják a sebességet, a legerősebbről egyelőre nincs még információ, ám az biztos, hogy hátsókerékhajtással 204 lóerőre és 310 newtonméteres nyomatékra lehet számítani. Azt még nem lehet tudni, hogy ez milyen gyorsan gurítja majd 0-ról 100-ra a kasztnit, de a dinamikusságról egyik telep esetén sem kell majd lemondani, plusz a 10,2 méteres fordulókörről sem. A 100 kW-os villámtöltés is nagy erény lesz, mindössze 30 perc elég ahhoz, hogy az etetés után további 290 kilométert meg lehessen tenni.
Az AC töltés az alapverziónál 7,2 kW-os, a két másiknál 11 kW-os, DC-n pedig 50, 100, 125 kW-os fogadás lehetséges. A debütálás idején egyedül a VW ID.3 1st kiváltsága lesz a műholdas navigációs rendszer, a fűthető első ülések és kormány, a 18″-es alumínium felnik és más extrák. A Volkswagen szerint ez a hagyományos modellek esetén a Comfort felszereltségnek felel meg.
A drágább, Plus típus esetén a vásárló már tolatókamerával, adaptív tempomattal, kulcs nélküli indítással, sötétített üvegekkel, matrix LED fényszórókkal, valamint 19″-es kerekekkel gazdagabb autóval térhet haza a garázsba. A sort az ID.3 1st Max zárja, méghozzá head-up kijelzővel, Beats prémium audiorendszerrel, panorámatetővel és 20″-es papucsokkal.
A 4,26 méter hosszú VW ID.3 esetén a fentiek mind elképesztő adatok, mégis a legfontosabb, az ár. Ebben áll a sikeresség, pont a magas árazás miatt állnak még mindig elöl a hagyományos modellek. A német gyártó viszont megígérte, hogy az alapmodell esetén Németországban 30 ezer euró alatt marad a kezdőár, ami igen hangzatos, főleg, hogy az e-Golf ennél jóval magasabb áron kezdett. Állami támogatás nélkül akár még itthon is megállhat 10 millió forint alatt, hát még a 1,5 milliós kedvezménnyel. A többi típusról még nem nyilatkozott a cég, viszont azoknál már azért lehet, hogy kicsit dörzsölni fogja az ember a szemét az árcímke láttán.
De nem annyira, hogy ne lehessen ebből elektromos népautó. A Volkswagen annyira tanult a dízelbotrányból, hogy tényleg szinte minden figyelmét lassan az elektromobilitás felé fordítja. Az ID.3 pedig messze nem az első, igazából már a futurisztikus világot elhozó autó, hiszen a tarsolyban található még a Crozz, a Buzz, vagy éppen a Vizzion. Ha és egyáltalán ilyen néven kerülnek majd forgalomba persze.