A menet közbeni indukciós töltés forradalmasíthatja a villanyautózást?

0
26

Különböző felmérések szerint azokban az emberekben, akikben már felmerült a villanyautó vásárlása, általában a legfontosabb visszatartó erő, hogy hosszú a töltési idő, ráadásul még a hatótáv is jelentősen kisebb a benzines vagy dízeles kocsiknál. Mi lenne viszont akkor, ha akár menet közben is tölteni lehetne ezeket a négykerekűeket? Akkor lenne igazán forradalmi a helyzet, ami alighanem mindent megváltoztatna, természetesen jó irányban.

Idén áprilisban az izraeli székhellyel rendelkező ElectReon Wireless egy olyan projektet jelentett be, amire azért a szakma és az átlagemberek is felkapták a fejüket. Az ő elgondolásuk alapján ugyanis az útburkolatba kell építeni olyan indukciós töltőket, amik menet közben tudnának naftával szolgálni az elektromos autóknak, ezzel egyrészről jelentős plusz kilométereket sugározva, másrészt pedig sok időt megspórolva. Valahogy így:

Az izraeli cég pedig megcsinálta az elsőre lehetetlennek tűnő feladatot, hiszen Beit Yanai mellett 20 méternyi teljesen elektromos aszfaltcsíkot építettek, ami bizony egy Renault ZOE-t töltött igen nagy hatékonysággal.

A tesztfutás alatt 8,5 kW-os töltési teljesítmény mutattak fel nem kevesebb mint 90%-os hatékonysággal, ami valljuk be, igen komoly eredménynek számít. Az ElectReon szerint a következő hetekben akár 15 kW-ra is feltornázhatják a teljesítmény, ami már igen közel áll a normál 22 kW-os töltőoszlopokéhoz, amivel általában az első generációs ZOE-t etetni lehet.

Ez a teszt pedig egy fontos lépés affelé, amelyet a cég Svédországban tervez novemberre. Egy 4,1 kilométeres részből ugyanis egy 1,6 kilométeres útszakaszt szeretnének indukcióssá tenni, méghozzá  Gotland szigetén, Visby városa és a reptér között. Most egy elektromos busz szállítja az utasokat a két helyszín között, a későbbiekben pedig egy professzionális sofőr fogja ezt vezetni, hogy maximálisan megbizonyosodhasson mindenki arról, hogy hatékony-e a megoldás, vagy sem.

A svéd kormány a 45 millió koronás összköltségből 35 millió koronával támogatja a projektet, a maradékot pedig az ebbe a projektbe tartozó koncorcium állja, ami több nagyobb céget ölel fel. Persze azért nem megy minden hipp-hopp, időbe telik az építés, de nem túl sok időbe, hiszen 2020 első negyedévében már szeretnék demonstrálni a végleges működést, nagyjából februárra tehető, amikor az erre megfelelő buszok elindulnak az úton, áprilisban pedig már remélhetőleg Tel Avivnál is büszkén mutathatnak valós eredményeket.

Az ElektReon értéke is nőtt a beruházások után, 307%-os az éves növekedésük jelenleg. A projektet Oren Ezer vezeti, a cég egyik társalapítója, aki eddig is vezetékmentes töltési technológiákkal foglalkozott, most pedig az a feladata, hogy ezt a mindennapi autós közlekedésbe is beépítse. A cél egyértelmű: növelni a hatótávot, közben pedig időt spórolni a sofőröknek. Ez persze nem csupán tisztán elektromos autóknál lesz releváns, hanem plug-in hibrideknél is, mivel ezeknek a kocsiknak önállóan is meg kell tenni jó néhány kilométert.

Ha az ElectReon sikerrel veszi az akadályokat, egyrészről világhírnévre tehet szert, bebiztosíthatja saját jövőjét, nem utolsósorban pedig forradalmasíthatja az elektromos autózást. Nyilván ezzel az utak létrehozásának költsége is nőne, ám ezzel együtt a forgalom is, ami további boltok, üzletek, töltőállomások telepítését vonhatja maga után, tehát üzletileg is kifizetődő lehet. Vajon mikor terjedhet el ez világszerte? Alighanem ebből a következő generáció fog jelentősebben profitálni.