2017. júniusában fontos mérföldkőhöz érkezett el a közép-európai elektromos autózás, ugyanis a régió energia-, olaj- és gázipar négy vezető vállalata (MOL Group, E.ON Group, Hrvatska elektroprivreda, PETROL) és két autógyártó (Nissan, BMW) összefogása eredményeként létrejövő NEXT-E nevet viselő konzorcium rekordösszegű EU-s támogatást nyert töltőállomások telepítésére annak érdekében, hogy lehetővé váljon az országok töltőhálózatainak összefonódása a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén. Örvendetes, hogy valamennyi töltőberendezés legalább 50 kW teljesítményű töltést biztosít majd a program szerint.
A MOL által vezetett projekt keretében a résztvevő vállalatok hat országban (Csehország, Szlovákia, Románia, Szlovénia, Horvátország és Magyarország) 222 db 50 kW teljesítményű villámtöltő és 30 db ultragyors töltő (150-350 kW) telepítésére tettek vállalást. A NEXT-E konzorcium weboldaláról származó térképen jól látszik, hogy a 252 töltőállomás közül 38 töltőállomást Csehországban (32 villám és 6 ultragyors), 25 töltőállomást Szlovákiában (18 villám és 7 ultragyors), 40 töltőállomást Romániában (40 villám), 32 töltőállomást Szlovéniában (27 villám és 5 ultragyors), 58 töltőállomást pedig Horvátországban (52 villám és 6 ultragyors) telepítenek. A 252 telepítés közel háromnegyedéért (171-ért) a MOL a felelős, Magyarországon egy személyben a projektben résztvevő összes országhoz mérten a legtöbbet, 59 töltőállomást telepít, melyből 5 töltő ultragyors lesz.
A NEXT-E oldalán elhelyezett térképen a jelenleg már üzemelő 25 MOL Plugee NEXT-E töltőállomáson túl látható további 20 töltőállomásnak a helye, ahova a MOL a közeljövőben töltőberendezést telepít. A 20 töltőt a MOL a NEXT-E projekt keretében valóban a legforgalmasabb, nemzetközi közlekedésre sűrűn használt útvonalak, többnyire autópályák mentén telepíti. A töltők átadását követően kisebb kapacitású villanyautókkal is megnyílik a lehetőség a kényelmes hosszútávú autózásra az M1, M3, M5, M7 autópályák esetében. Jól látszik, hogy az M6 autópálya vakfolt a térképen, hiszen az M6 által érintett területek nem részei a transzeurópai közlekedési folyosónak.
A konzorcium oldala alapján a következő helyeken lesznek NEXT-E töltőállomások:
- Görbeháza, E79, 4075 Magyarország (M3)
- Kál, Rekettyés pihenő, 3350 Magyarország (M3)
- Szatymaz, 50511 10, 6763 Magyarország (M5)
- Kecskemét, 50481, 6000 Magyarország (M5)
- Kerekharaszt, Kerekharaszt pihenő, 3009 Magyarország (M3)
- Rétság, 2 61, 2651 Magyarország
- Budapest, Hűvösvölgyi út 136, 1021 Magyarország
- Vecsés, Vecsés, M0 MOL töltőállomás, 2220 Magyarország (M0)
- Budaörs, Budaörs M1-M7 MOL kút, 2040 Magyarország (M1-M7)
- Páty, Sasfészek-tó pihenőhely, 2071 Magyarország (M1) ULTRA
- Füle, 70468, 8157 Magyarország (M7)
- Füle, 70469, 8157 Magyarország (M7)
- Balatonlelle, Balatonlellei pihenő, 8638 Magyarország (M7) ULTRA
- Balatonlelle, Balatonlellei pihenő, 8638 Magyarország (M7) ULTRA
- Zalakomár, Zalakomári pihenő, 8752 Magyarország (M7)
- Zalakomár, Zalakomári pihenő, 8752 Magyarország (M7)
- Becsehely, E65, 8866 Magyarország (M7)
- Letenye, Bajcsy-Zsilinszky u. 36, 8868 Magyarország
- Levél, Moson pihenő, 9221 Magyarország (M1) ULTRA
- Levél, Moson pihenő, 9221 Magyarország (M1) ULTRA
A listából levehető továbbá, hogy a Magyarországon telepítésre kerülő 5 ultragyors töltőállomásból kettő az M7-es autópálya mentén a balatonlellei pihenőnél, kettő az M1 mentén Levélnél, egy pedig szintén az M1-nél Pátyon lesz.
A tervek szerint a NEXT-E projekt keretében telepítésre kerülő 59 magyar töltőpontból a visszamaradó 34 pont 2020. végéig átadásra kerül, az engedélyezés és a megfelelő áramkapacitások biztosítása számít a legkritikusabbnak és leglassabbnak. Mivel a NEXT-E töltőket Magyarországon kizárólag a MOL telepíti, így a töltőállomások igénybevételéhez szükségszerű lesz az előző cikkünkben bemutatott MOL Plugee okostelefonos alkalmazás ingyenes letöltése. Kiemelendő továbbá, hogy a projekt megvalósulásával a MOL a régió vezető szolgáltatójává avanzsál.