Hol lehet a legolcsóbban villanyautót tölteni?

Az elektromos autókat alapvetően minden tulajdonos otthon tölti saját villamos hálózatának hálózati aljzatáról. A jóidő beköszöntével azonban a hosszabb távú kirándulások révén egyre forgalmasabbak a nyilvános töltőállomások, melyek tarifái nagy mértékben eltérnek egymástól. Az alábbi cikkben a nagyobb belföldi töltőszolgáltatók töltési díjait hasonlítjuk össze.

0

Mivel a hosszabb távú autózás során az általában alacsonyabb töltési teljesítményt kínáló váltóáramú (AC) töltőberendezésekhez képest inkább a magasabb teljesítményű egyenáramú (DC) töltőoszlopok a preferáltak a gyorsabb töltés miatt, így a DC töltések díjtételeire összpontosítunk.

Magyarországon jelenleg 6 olyan piaci töltőszolgáltató működik, amely nagyobb számban üzemeltet DC töltőállomásokat: a MOL, az NKM Mobilitás Kft., az E.ON, az IONITY és a SHELL. A szolgáltatók különböző díjtételein túlmenően bemutatjuk példának okán, hogy a kishazánkban meglehetősen népszerű, katalógus szerint akár 449 km távolság töltés nélkül megtételére képes Hyundai Kona 64 kWh Electric típusú villanyautó az egyes szolgáltatók állomásain mennyi idő alatt, illetve milyen összeg fejében tölthető fel. Katalógus szerint az autó akkumulátorának kapacitása 64 kWh, míg fedélzeti töltője akár 77 kW teljesítménnyel képes felvenni áramot egyenáramon.

MOL

Magyarországon a 2012 óta folyamatosan fejlesztéseket eszközölő MOL rendelkezik a legtöbb villámtöltővel. A jelenleg üzemelő 40 villámtöltőn felül a NEXT-E projekt keretében további 34 villámtöltőt ad át a MOL a forgalmasabb autópályák és utak mentén országszerte még idén. Az idén átadásra kerülő töltők között lesz 5 darab ultragyors töltő is, melyeken akár 150-350 kW teljesítménnyel is lehet majd tölteni.

A MOL töltőberendezéseit többféle módon lehet elindítani, akár a töltőállomásoknál található üzletekben vásárolt csomaggal, akár a webes portálon keresztül, de a legegyszerűbben az ingyenesen elérhető és alkalmazáson belüli gyors regisztrációt kínáló MOL Plugee alkalmazáson keresztül.

A töltőhálózatban a sok 50 kW teljesítményt kínáló villámtöltőkön túl már most megtalálhatóak olyan töltőoszlopok is, amelyek akár 75 kW töltési teljesítményt tudnak biztosítani. A MOL az elérhető legigazságosabb árazási stratégiát követve a felvett energiamennyiség után, kWh alapon számláz. Az 50 kW-os és 75 kW-os DC töltőket egyaránt 139 Ft/kWh áron lehet igénybe venni az alkalmazáson keresztül, ám szeptember 1-ig promócióban ez csupán 99 Ft/kWh. A kWh alapú árazáson felül a 30. percet követően felszámolnak további 1 Ft/perc díjat. Az egyébként a MOL Limo flottában is megtalálható, igen népszerű Hyundai Konát akár 50-60 perc alatt feltölthetjük a 75 kW-os töltőberendezésen, miközben a töltésért csupán 6 356 Ft-ot kell fizetnünk.

A töltőállomásoknál megtalálható üzletekben 10, vagy 20 kWh energiamennyiség felvételét biztosító csomagot vásárolhatunk, előbbit 3 180 Ft-ért, utóbbit pedig 6 360 Ft-ért. Jól látható, hogy alkalmazáson keresztül annyiért tölthetjük fel teljesen a 64 kWh-ás autónkat, mint amennyiért az üzletben 20 kWh-ás csomagot vásárolhatunk.

MOL Plugee

NKM Mobilitás Kft.

A Mobiliti okostelefonos alkalmazásból indítható NKM töltőoszlopokból szép számban találhatunk országszerte villámtöltőket, egészen pontosan 37 darabot. Az NKM töltőin történő áramfelvétel 2020. júliusától fizethető hagyományos eseti alapon és az újonnan debütált díjcsomagok használatával is lehetséges.

Eseti alapon az NKM 40 kW teljesítményt meghaladó DC egyenáramú töltőberendezésein az áramot bruttó 100 Ft/perc díj fejében vehetjük fel. Az NKM üzemeltetésében jelenleg legfeljebb 50 kW teljesítménnyel képesek tölteni a berendezések. A felvezetőben említett Hyundai Konát egy ilyen töltőberendezésen körülbelül 1,5 óra alatt lehetne (hiszen a töltés végéhez közeledve az akkumulátor celláiban növekvő feszültség révén egyre kisebb teljesítménnyel képes felvenni töltést az autó) feltölteni teljesen, ami az NKM oszlopain 9.000 Ft-ba kerülne. Fontos megjegyezni azonban, hogy a töltőkön a teljesítmény gyakran nem éri el az 50 kW-ot, ezekben az esetekben lassabb a töltés és továbbra is perc alapon kell fizetnünk.

Díjcsomagok tekintetében az NKM jelenleg ötféle havidíjas csomagot kínál ügyfelei részére. Valamennyi csomag esetében a havonta felvehető energiamennyiség 250 kWh-ra, azaz körülbelül 4 töltésre van korlátozva. A legolcsóbb csomag havonta 490 Ft-ba kerül (ennél a 100 Ft/perc helyett 90 Ft/perc a DC töltés), a havi 2.990 Ft-os Mobiliti 30 csomaggal pedig percenként 70 Ft-ért tölthetünk villámtöltőn. Mivel a Kona esetében hozzávetőlegesen négy töltés valósítható meg a 250 kWh-s kereten belül, így a legkisebb csomag esetében körülbelül 8 222,5 Ft-ért (90 Ft/perc*90 perc + 490 Ft/4 töltés) tölthetjük fel az autót, a legkedvezőbb csomaggal pedig 7 047,5 Ft-ért (70 ft/perc*90 perc + 2 990 Ft /4 töltés), amennyiben havonta négyszer töltünk. A díjcsomagokat a Mobiliti alkalmazásán belül lehet aktiválni.

E.ON

A drivE.ON alkalmazással indíthatóak el kizárólag az E.ON üzemeltetésében lévő villámtöltők. Ezekből a töltőkből 12 darabot telepített a vállalat Magyarországon. A 12 villámtöltőből azonban csupán három (a két zalaegerszegi és a székesfehérvári) töltőberendezés képes 50 kW teljesítmény leadására, a többi oszlop átlagosan 25 kW körüli töltési teljesítményre képes.

Átmenetileg az E.ON három 50 kW-os villámtöltői ingyenesen használhatóak, ám pont emiatt ritkán elérhetőek töltésre. Az 50 kW-os töltőkön az NKM töltőihez hasonlóan körülbelül 1,5 órát vesz igénybe a Kona feltöltése.

IONITY

Az Európa-szerte ultragyors töltőket telepítő IONITY hálózat nemrégiben három töltőállomást adott át Magyarországon. Két töltőállomást az M7-es (balatonkeresztúri és kajászói pihenők), egyet pedig az M1-es autópálya (bábolnai pihenő) mentén. A három magyar töltőállomáson összesen 10 darab CCS szabványon keresztül töltést biztosító töltőberendezés került telepítésre.

Valamennyi állomás képes akár 350 kW teljesítménnyel tölteni, amit azonban a legtöbb elektromos autó fedélzeti töltőjének teljesítménye okán sajnos nem tud kihasználni, így a Hyundai Kona sem. A MOL-hoz hasonlóan örvendetes, hogy az IONITY is a kWh alapú számlázást alkalmazza. A gondot azonban az jelenti, hogy a magas teljesítményű töltők magas üzemeltetési költségeiből adódóan a töltés nagyon, csaknem irreálisan drága.

Az IONITY 1 kWh energiamennyiségért 280 Ft-ot kér a felhasználóktól, így a körülbelül 1 óra alatt feltölthető Hyundai Kona töltése 17 920 Ft-ba kerülne. Sokkal érdemesebb ebben az esetben inkább, a szintén 75 kW töltési teljesítmény felvételét biztosító MOL töltőket választani, ahol ugyanezt megkapjuk 6 500 forint alatt.

SHELL

A SHELL a Recharge program keretében telepített két villámtöltőt az M7-es autópályán Balaton felé Székesfehérvárnál, és az M3-as autópályán a Debrecen felé tartó szakaszon Gelejnél. Mindkét töltőberendezés egyaránt 50 kW teljesítményen tesz lehetővé egyenáramú villámtöltést.

A SHELL töltőit az NKM üzemelteti, így az NKM Mobiliti alkalmazásán keresztül használhatóak az NKM díjazási kondíciói (100 Ft/perc) mellett. A Kona feltöltése tehát a két SHELL töltő esetében is körülbelül 1,5 órát vesz igénybe, míg költsége 9.000 Ft.

Összegzés

Szolgáltató megnevezése Töltés teljesítménye Töltés időtartama Töltés költsége
MOL 75 kW DC kb. 50-60 perc  6 356 Ft
NKM 50 kW DC kb. 1,5 óra 7000-9000 Ft
IONITY 75 kW DC kb. 50-60 perc 17 920 Ft
SHELL 50 kW DC kb. 1,5 óra 9 000 Ft

Megállapítható tehát, hogy a magyar szolgáltatók közül a MOL az abszolút győztes minden kategóriában, hiszen mind a töltőállomások számában, mind a töltőállomások teljesítményében, mind a kapcsolódó szolgáltatásokban, mind pedig a töltési díjakban élen jár. Üdvözlendő, hogy a vállalat nem áll meg a fejlesztésekkel így sem, hiszen az év végéig további 34 villámtöltőt ad át.

Előző cikkTöbb tucatnyi villámtöltőt telepítenek EU-s támogatásból
Következő cikkHamburg: kerületi e-midibuszok 600 megállóval Hamburgban
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.