A magyar közösségi közlekedésben jelenleg mintegy 8500 autóbusz vesz részt. A Kormány az Európai zöld megállapodás célkitűzései (miszerint 2050-re cél a klímasemleges kontinens) érdekében felismerte, hogy a jelenlegi flotta 14,7 éves átlagéletkorának csökkentése nem elegendő. Az új buszoknak elektromosnak kell lenniük, hiszen az összes emisszió közel 20%-ért egymagában a közlekedés a felelős.
Sokan nem értenek egyet azzal, hogy az elektromos személygépkocsik környezetbarátabbak lennének belső égésű motorral szerelt társaikkal szemben, abban viszont egyetért a közvélemény, hogy a tömegközlekedésben helye van a villanymeghajtásnak, hiszen a belvárosi lokális környezetszennyezésen túl a zajszennyezést is nagy mértékben csökkenti.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019-es bejelentése szerint a következő tíz évben a Kormány 36 milliárd forinttal támogatja elektromos buszok beszerzését a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben is szereplő Zöld Busz Program keretében. A programnak nem eltitkolt célja a hazai autóbuszgyártás dicső napjait visszahozni, így jó eséllyel a legtöbb beszerzésre kerülő autóbusz magyar gyártású lesz.
Kishazánkban jelenleg négy városban gyártanak autóbuszokat, Győrben a Credo, Komáromban a BYD, Székesfehérváron az Ikarus, Debrecenben pedig az ITE (Inter Traction Electrics). A felsoroltak közül csak a győri Credo buszokat gyártó Kravtex Kft. nem vonultat fel a portfóliójában villanybuszokat.
ITE
A MOL a villámtöltők telepítésén és üzemeltetésén, a budapesti autómegosztó rendszerük működtetésén és flottaszolgáltatásain túlmenően a 2030-as mobilitási stratégiájának jegyében 2018 óta többségi tulajdonosa az ITK Holding Zrt.-nek, melynek leányvállalata a debreceni Inter Traction Electrics Kft. A tulajdonszerzéssel a MOL a tömegközlekedésnek fontos résztvevője lett, hisz azon túl, hogy Budapesten és Debrecenben is üzemeltet buszokat az ITK Holding, Debrecenben gyárt is ilyen járműveket.
A társaság alapvetően a Daimlerrel együtt gyárt és fejleszt Mercedes vázakra épülő elővárosi buszokat. A közös munka eredményeként az ITK meg is szerezte a buszok gyártásához szükséges összes tanúsítványt, hiteles felépítménygyártója a Mercedesnek.
A MOL többségi tulajdonában lévő cég jelenleg 700 munkavállalóval gyárt évente egy műszakban mintegy 460 darab dízelüzemű autóbuszt, a 91 fős Reform 500LE-t és a 85 fős Reform 501LE-t. Utóbbi termékkel a cég a Camion Truck&Bus versenyen első indulással elnyerte az Év Haszongépjárműve díjat is.
Kevesen tudják talán, de az ITK Holding volt az első cég, amely megépítette az első magyar elektromos buszt még 2010-ben. Az elmúlt kilenc évben sem hagytak fel az alternatív meghajtású járművek tervezésével, több elektromos buszt is terveztek.
A tervek megvalósításához Debrecenben a jelenlegi gyár mellé két milliárd forintból elektromos buszok előállítására alkalmas új üzemcsarnok építését kezdték meg, köszönhetően a MOL forrásainak. A tervek szerint a megyeszékhelyen az ötezer négyzetméterrel bővülő gyárkomplexumban két műszakban 800-900 buszt gyártanának mind belföldre, mind pedig külföldre. A déli ipari övezetben az új autóbuszgyárban az elektromos buszok mellett az elérhető legkorszerűbb technológiával üzemanyagcellás meghajtású járműveket is gyártanak majd, teremtve ezzel további munkahelyeket.
A nem sokára már a debreceni buszgyárban összeszerelésre kerülő elektromos Mercedes autóbuszokból az ITK üzemeltetésében már egy darab el is kezdte járni Debrecen utcáit. A Németországban összeszerelt, az Inter Traction Electrics Kft. emblémáját hordozó eCitaro egy hónapig lesz díjmentesen használható a debreceni tömegközlekedésben.
A 12,1 méter hosszú elektromos Citaro akkumulátorcsomagjának kapacitása 243 kWh, melynek köszönhetően az ITK ígéretei szerint a busz egy feltöltéssel több, mint kétszáz kilométert képes megtenni a mindennapokban. Az akkumulátor a CCS szabványon keresztül akár 150 kW teljesítménnyel tölthető újra, így tehát megfelelő töltőberendezés esetében nem elképzelhetetlen, hogy 2 óra alatt teljesen feltöltődjön a városi környezetszennyezést csökkentő busz.
A jármű mozgatásáról ZF AVE 130 típusú kerékagymotoros hátsó portálfutómű gondoskodik, miközben a vízhűtéses villamos vontatómotorok maximálisan leadható nyomatéka 2 x 485 Nm – ami az elektromos hajtásokra jellemző kedvező nyomatékgörbének köszönhetően már az indítástól kezdve folyamatosan rendelkezésre áll.
Az alacsonypadlós villanybusz kétajtós kivitelben érkezett Debrecenbe 34 ülő- és 52 állóhelyet biztosítva az utazóközönségnek. Az eCitaro Debrecenben szeptember végéig kipróbálható, az eddigi pozitív tapasztalatóknak köszönhetően a kormányzati támogatással hamarosan legalább további 12 darab busz érkezhet a cívisvárosba.
Ikarus
Széles Gábor vezetésével továbbra is működik Székesfehérváron a nagy múltú Ikarus vállalatcsoport. A számos dízelüzemű terméken túl a kínai CRRC-vel közösen megkezdték az Ikarus-CRRC néven létrehozott vegyesvállalat égisze alatt a City Pioneer tisztán elektromos meghajtású városi autóbusz gyártását.
A busz teljes egészében az évente tízezer buszt gyártó kínai CRRC terméke, Székesfehérváron az Ikarus csupán összeszereli a különböző elemeket. Az Ikarus-CRRC CityPioneer a legtöbb városi buszhoz hasonlóan 12 méter hosszú, bár az ITK eCitarojával megegyező külső méretek ellenére 10 fővel kevesebb, 86 utas befogadására alkalmas.
Technológia szempontjából a villanybusz futóművei ZF gyártmányúak, a hajtásrendszer és az akkupakk is a CCRC fejlesztése. A CCRC buszában 313,34 kWh kapacitású CATL akkumulátorcsomag gondoskodik az energiatárolásról, amely a vállalatcsoport elnöke szerint akár 250 kilométeres hatótávolságot is képes biztosítani a CityPioneer számára. A lemerült akkumulátorcsomag CCS szabványon keresztül egyenárammal legfeljebb 150 kW teljesítménnyel tölthető fel újra, amely körülbelül 2-3 órás töltési időt eredményez.
BYD
A kínai BYD-nek nagy múltja van elektromos buszok gyártásában, hiszen az elmúlt 9 évben már közel 50 ezer darabot adott át belőlük. Komáromban három éve működik az üzemük, ahonnan történik jelenleg 300 dolgozóval az európai piac kiszolgálása.
A BYD kínálatában megtalálhatóak mindenféle elektromos buszok, egészen a 8 méteres kisbuszoktól a 12 méteres szóló járműveken át a 18 méteres csuklósokig. Komáromban jelenleg kizárólag a szóló buszok készülnek.
A legújabb, 12 méteres BYD busznak legfontosabb újítása az alumínium felépítmény, melynek megléte a súlycsökkenés miatt létfontosságú a fogyasztásban, főleg hogy így a busz gyomrában lakó 348 kWh-s akkupakk segítségével már 250-300 km is megtehető. A típus rendelhető két- és háromajtós változatban is, akár 80 fős kapacitással.
Az összes BYD busznak van egy közös tulajdonsága: mindegyik kizárólag akkus villanyhajtású, nincs belső égésű motoros autóbuszuk, de még a két hajtásmódot kombináló hibrid sem.
A cég olyan szinten elszánt az elektromobilitásban, hogy saját akkumulátorgyárukon túl az akkumulátorokhoz szükséges lítium kinyeréséhez saját bányával is rendelkeznek. A vállalat csak Európában 20%-os részesedést tudhat magának, így a befektetők között olyan nevekkel is lehet találkozni, mint például Warren Buffett.
A nyár során kiemelt hír volt, hogy a régióban az egyik legnagyobb flottát Pécsett adta át a BYD, tíz darab 12 méteres, 64 utast befogadó elektromos meghajtású szóló buszt. Ezeket a buszokat 1,7 milliárd uniós támogatásból vásárolta Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata. A többi európai szóló buszhoz hasonlóan Komáromban, magyar munkaerő bevonásával készültek. A pécsi buszokhoz a gyártó 300 kilométeres hatótávolságot, valamint 3-3,5 órás töltési időt ígér. A buszok ősszel állnak forgalomba.
Összefoglalásként mindenképp örvendetes, hogy a Kormány milliárdokat hajlandó áldozni azért, hogy 2022-től kezdődően a 25 ezer főnél nagyobb népességű településeken kizárólag a városi levegő- és zajszennyezést kímélő járművek álljanak forgalomba. A 36 milliárd forint támogatásból mintegy 1400 új elektromos busz kerülhet beszerzésre. Mind az ITK, mind az Ikarus, mind pedig a BYD termékei magas minőséget és technológiai innovációt képviselnek, ám a megszokott Mercedes minőség miatt az eddigi tapasztalatok alapján az utasok a MOL-hoz kötődő ITK eCitaroját kedvelik a legjobban.
Az ITK Holding Zrt.-n belüli tulajdonszerzéssel a MOL pedig újabb jelentős lépést tett a mobilitás megújításában, valamint a hazai munkahelyek számának gyarapításában.