Sorra lépnek be a tech cégek az autóiparba

Korábban elképzelhetetlen volt, hogy például a Sony vagy az Apple elkezdjen tényleges autókat gyártani. A jelenlegi folyamatok viszont azt mutatják, hogy a jövőben átvehetik a teljes autóipart az alapvetően tech cégek.

0

Régóta lehet hallani különböző szakértőktől, hogy hamarosan átalakul az autóipar abban a tekintetben, hogy az eddigi hagyományos autógyártók helyett autókat gyártó tech cégek fognak dominálni. Az állítás igazolására mi sem jobb példa, mint a Tesla.

A Tesla legerősebb kompetenciája nem az autógyártásban vagy a hardveres elemekben rejlik, hanem az innovatív szoftverében. Erős túlzással a Tesla négy kereken guruló számítógépeket értékesít. Manapság pedig a népszerű élménygazdaság alatt mindannyian élményeket és kiegészítő szolgáltatásokat keresünk elsősorban, így válhatott ilyen sikeressé a Tesla.

A Tesla sikerét látva nem meglepő, hogy más, nagy névvel rendelkező tech cég is elkezdett komoly erőforrásokat allokálni az autóipari belépésre. Így valósulhatott meg az, hogy az elsősorban televíziókról és zenelejátszókról híres japán Sony a 2020-as CES kiállításon egy elektromos autó koncepciójával rukkolt elő.

A Sony váratlan koncepcióját követően két másik tech cég háza tája felől érkeztek izgalmas hírek, melyeket az alábbiakban mutatunk be.

Az első érdekes hír az LG-től érkezett. Az LG régóta érintett az elektromos autózásban az LG Chem akkumulátorokat gyártó leányvállalata révén. A dél-koreaiak az akkumulátorgyártáson túl még inkább jelen szerettek volna lenni az autógyártásban, így közös vállalatot alapítanak a kanadai Magna International Inc. autóipari alkatrész beszállítóval.

A közös vállalat LG Magna e-Powertrain néven fog elektromos hajtásláncokat fejleszteni és gyártani. A tevékenységbe beletartozik a villanymotorok tervezésén és gyártásán túlmenően a hajtáslánchoz szükséges mindenféle egyéb berendezés és alkatrész előállítása is.

Mindkét anyavállalatnak nagy tapasztalata van a területen, hiszen az LG fejlesztési eredményei testet öltöttek többek között a forgalomban lévő Chevrolet Bolt EV és Jaguar I-PACE típusokban is. A Magna pedig híres arról, hogy a BMW Csoportnak szállított váltókat a hibrid modellekhez, továbbá régóta jártas villanymotorok tervezésében. 

A másik hír pedig egyenesen Cupertinóból, az Apple városából érkezett. Köztudott, hogy az Apple-nél 2014 óta fut a Titan névre hallgató titkos projekt, amely feltehetően a vállalat első elektromos autójának előállítására törekszik.

A 2014-ben létrehozott projektszervezethez 2015-ben aktívan toborzott az Apple munkatársakat, akik az autóiparban jártasak szakemberek voltak. A csapat létszáma olyannyira megnőtt, hogy rövidesen ezernél is többen dolgoztak a Titanon. 

A projekten dolgozók olyannyira elköteleződtek az ügy mellett, hogy az elmúlt években szinte semmi sem szivárgott ki bentről. Külsősök jelentették csupán, hogy a Sunnyvaleben található titokzatos központ környékén egyre több, Apple-höz tartozó autót láttak mindenféle kamerával és LIDAR szenzorral felszerelve, ami arra utal, hogy az Apple egyúttal autonóm közlekedést biztosító rendszert is fejleszt.

Az évek során sokszor felmerült az Apple elektromos autójának bemutatása, ami eddig minden alkalomal elmaradt. A legújabb hírek azonban arra engednek következtetni, hogy a kaliforniai tech cég következő sikerterméke 2024-ben debütálhat kiforrott önvezető rendszerrel és teljesen új akkumulátortechnológiával. 

Az Apple már többször megmutatta, hogy különleges filozófiájával viszonylag gyorsan képes átvenni teljes piacok uralmát. Így volt ez a telefonpiaccal is, amikor évek leforgása alatt maga mögé taszította az akkor abszolút uralkodó Nokiát. A hagyományos autógyártók kénytelenek lesznek a technológiába fektetni, különben a Nokia sorsára kerülhetnek.

Herbert Diess, a Volkswagen vezetője már évekkel korábban megfogalmazta, hogy véleménye szerint ,,A világ legértékesebb vállalata egy mobilitási társaság lesz”. Ez a vállalat könnyen lehet az Apple, a Tesla, vagy bármelyik jelenlegi hagyományos gyártó is, amennyiben időben alkalmazkodik.  A Volkswagen vezér úgy vélekedik, a jövőben egy Apple-höz hasonló cég sokkal nagyobb kihívást jelentene a német márkára nézve, mint most a Toyota.

Előző cikkEgyre közelebb az elektromos autók elterjedése
Következő cikkMit hoz 2021 az emobilitásban?