Egyre zöldebb a magyar gépjárműállomány is

A tavalyi évben szignifikáns növekedésen ment keresztül az elektromos autók piaca. A cikkben bemutatjuk, hogy Magyarországon hogyan alakultak az értékesítési számok.

0

Az elmúlt hét során számoltunk be Norvégia bámulatos eredményeiről, mely alapján 2020-ban már több tisztán elektromos autót értékesítettek, mint bármilyen más meghajtással rendelkező személygépkocsit összesen. A norvégok olyannyira sikeresek stratégiájuk megvalósításában, hogy a 2020-ban értékesített gépjárművekből a hagyományos benzin és diesel üzemű járművek mindösszesen 17%-ot tesznek ki.

Norvégiával párhuzamosan a tavalyi évben részben a koronavírus miatt a legtöbb országban rekordokat döntött az értékesített villanyautók száma. A magyar eredmények bár jócskán elmaradnak a norvégoktól, mégis jelentős javulásról, egyenesen rekordértékekről adhatunk számot.

A tavalyi esztendőben ugyanis 128 031 új járművet értékesítettek belföldön, valamint további 130 431 személyautót helyeztek forgalomba külföldi importból. Az aggregált 258 462 tavaly forgalomba helyezett járműből 5 134 darab részesült zöld rendszámban teljesen elektromos meghajtásuk okán. A külső konnektorról tölthető hibrid meghajtású járművek tovább növelték a kiadott zöld rendszámok számát.

További érdekes adat, hogy az 5 134 elektromos autóból 3 177 volt újként regisztrálva, a maradék 1 957 származott külföldről. A 2020-as villanyautók körülbelül 62%-a volt itthon újonnan eladott teljesen elektromos meghajtású. Az újonnan értékesített gépjárműveket nézve tavaly már 2,5%-os volt a villanyautók aránya.

Az itthon újonnan értékesített 3 177 e-autó meglehetősen heterogén volt típusát nézve, hiszen 23 gyártó 37 modellje osztozott az értékesített darabszámon. Nézzük, mely típusok voltak a legnépszerűbbek a tavalyi évben.

A hazai eladásokban első helyen az általunk is kipróbált Hyundai Kona testvére, a Kia e-Niro végzett. Nem meglepő, hiszen a már meglehetősen komfortos méretű városi crossover kiváló menettulajdonságai és kedvező árfekvése mellett akár 455 kilométeres hatótávolságra elegendő akkumulátorkapacitással is választható. A dél-koreai crossoverből 374 darabot értékesítettek, az eladott villanyautók közel 12%-át tette ki az e-Niro.

Az első helyről csupán 4 darabbal maradt le a mindenki által már jól ismert Renault Zoe kisautó. A franciák kisautójának legnagyobb előnye az esztétikus megjelenés mellett a kiemelkedő váltóáramú tölthetőség. A 370 gazdára talált példány a piac szintén közel 12%-át fedte le.

A dobogó harmadik fokára 358 darabbal a nagy múlttal rendelkező megújult Nissan Leaf került. Szép eredmény a japánok részéről, hiszen a Leaf alapjaiban továbbra is egy 10 évesnél régebbi technológiára épül.

A dobogó első három helyezettje közötti relatív alacsony különbséggel szemben a harmadik és negyedik helyezett között már szignifikáns az eltérés. Negyedik helyen a budapesti autómegosztó flottákból már jól ismert Volkswagen e-Up áll 274 darabbal. A 274 darabos eladás még így is egészen kedvezőnek tekinthető, hiszen a tavaly megújult típus nagyon sokáig egyáltalán nem volt elérhető.

Ötödik helyen az első helyezett testvére, a MOL Limo flottájában megtalálható Hyundai Kona áll. A Kona előnyeiről regényeket lehetne írni, számomra mégis meglepő hogy ennyivel maradt el az e-Nirotól. A Konából 226 talált tavaly gazdát.

Hatodik lett darabszám vonatkozásában a szintén már jól ismert, csupán néhány kisebb ráncfelvarráson átesett BMW i3. A bajorok zászlós villanyautójából 187 darabot adtak el a hazai képviseletekben.

Az i3 wolfsburgi testvére hajszálnyi lemaradással, 185 darabos értékesítéssel szerzett hetedik helyett. Az e-Golf az év végén már alig volt kapható, hiszen felváltja az ID.3.

A Mazda első nagyobb próbálkozása az elektromos autók terén, az MX-30 meglepő módon már első évében belefért a hazai top 10 eladott elektromos autók rangsorába. Az MX-30-ból 153 darabot adtak el úgy, hogy csupán szeptemberben kezdték meg az értékesítését.

Kilencedik helyre csúszott a Volkswagen e-Up! Skoda jelzést viselő testvére, a Citigo. Az e-Up!-hoz hasonlóan sokáig a Citigo sem volt kapható az alacsony darabszám miatt. A kisautóból 142 példány talált magának gazdát.

A top 10 utolsó helyét szerezte meg a hatékonyságáról méltán híres Hyundai Ioniq elektromos változata.

Az alábbi táblázat foglalja össze a hazai értékesítési eredményeket:

Rangsor Típus Értékesített darabszám
1 Kia e-Niro 374
2 Renault Zoe 370
3 Nissan LEAF 358
4 Volkswagen e-Up! 274
5 Hyundai Kona 226
6 BMW i3 187
7 Volkswagen e-Golf 185
8 Mazda MX-30 153
9 Skoda Citigo 142
10 Hyundai Ioniq 134

 

Előző cikkMost éri meg igazán elektromos Nissant tölteni
Következő cikkNem sikerült megúsznia a hatalmas bírságot a Volkswagennek