Az elmúlt hét során számoltunk be Norvégia bámulatos eredményeiről, mely alapján 2020-ban már több tisztán elektromos autót értékesítettek, mint bármilyen más meghajtással rendelkező személygépkocsit összesen. A norvégok olyannyira sikeresek stratégiájuk megvalósításában, hogy a 2020-ban értékesített gépjárművekből a hagyományos benzin és diesel üzemű járművek mindösszesen 17%-ot tesznek ki.
Norvégiával párhuzamosan a tavalyi évben részben a koronavírus miatt a legtöbb országban rekordokat döntött az értékesített villanyautók száma. A magyar eredmények bár jócskán elmaradnak a norvégoktól, mégis jelentős javulásról, egyenesen rekordértékekről adhatunk számot.
A tavalyi esztendőben ugyanis 128 031 új járművet értékesítettek belföldön, valamint további 130 431 személyautót helyeztek forgalomba külföldi importból. Az aggregált 258 462 tavaly forgalomba helyezett járműből 5 134 darab részesült zöld rendszámban teljesen elektromos meghajtásuk okán. A külső konnektorról tölthető hibrid meghajtású járművek tovább növelték a kiadott zöld rendszámok számát.
További érdekes adat, hogy az 5 134 elektromos autóból 3 177 volt újként regisztrálva, a maradék 1 957 származott külföldről. A 2020-as villanyautók körülbelül 62%-a volt itthon újonnan eladott teljesen elektromos meghajtású. Az újonnan értékesített gépjárműveket nézve tavaly már 2,5%-os volt a villanyautók aránya.
Az itthon újonnan értékesített 3 177 e-autó meglehetősen heterogén volt típusát nézve, hiszen 23 gyártó 37 modellje osztozott az értékesített darabszámon. Nézzük, mely típusok voltak a legnépszerűbbek a tavalyi évben.
A hazai eladásokban első helyen az általunk is kipróbált Hyundai Kona testvére, a Kia e-Niro végzett. Nem meglepő, hiszen a már meglehetősen komfortos méretű városi crossover kiváló menettulajdonságai és kedvező árfekvése mellett akár 455 kilométeres hatótávolságra elegendő akkumulátorkapacitással is választható. A dél-koreai crossoverből 374 darabot értékesítettek, az eladott villanyautók közel 12%-át tette ki az e-Niro.
Az első helyről csupán 4 darabbal maradt le a mindenki által már jól ismert Renault Zoe kisautó. A franciák kisautójának legnagyobb előnye az esztétikus megjelenés mellett a kiemelkedő váltóáramú tölthetőség. A 370 gazdára talált példány a piac szintén közel 12%-át fedte le.
A dobogó harmadik fokára 358 darabbal a nagy múlttal rendelkező megújult Nissan Leaf került. Szép eredmény a japánok részéről, hiszen a Leaf alapjaiban továbbra is egy 10 évesnél régebbi technológiára épül.
A dobogó első három helyezettje közötti relatív alacsony különbséggel szemben a harmadik és negyedik helyezett között már szignifikáns az eltérés. Negyedik helyen a budapesti autómegosztó flottákból már jól ismert Volkswagen e-Up áll 274 darabbal. A 274 darabos eladás még így is egészen kedvezőnek tekinthető, hiszen a tavaly megújult típus nagyon sokáig egyáltalán nem volt elérhető.
Ötödik helyen az első helyezett testvére, a MOL Limo flottájában megtalálható Hyundai Kona áll. A Kona előnyeiről regényeket lehetne írni, számomra mégis meglepő hogy ennyivel maradt el az e-Nirotól. A Konából 226 talált tavaly gazdát.
Hatodik lett darabszám vonatkozásában a szintén már jól ismert, csupán néhány kisebb ráncfelvarráson átesett BMW i3. A bajorok zászlós villanyautójából 187 darabot adtak el a hazai képviseletekben.
Az i3 wolfsburgi testvére hajszálnyi lemaradással, 185 darabos értékesítéssel szerzett hetedik helyett. Az e-Golf az év végén már alig volt kapható, hiszen felváltja az ID.3.
A Mazda első nagyobb próbálkozása az elektromos autók terén, az MX-30 meglepő módon már első évében belefért a hazai top 10 eladott elektromos autók rangsorába. Az MX-30-ból 153 darabot adtak el úgy, hogy csupán szeptemberben kezdték meg az értékesítését.
Kilencedik helyre csúszott a Volkswagen e-Up! Skoda jelzést viselő testvére, a Citigo. Az e-Up!-hoz hasonlóan sokáig a Citigo sem volt kapható az alacsony darabszám miatt. A kisautóból 142 példány talált magának gazdát.
A top 10 utolsó helyét szerezte meg a hatékonyságáról méltán híres Hyundai Ioniq elektromos változata.
Az alábbi táblázat foglalja össze a hazai értékesítési eredményeket:
Rangsor | Típus | Értékesített darabszám |
1 | Kia e-Niro | 374 |
2 | Renault Zoe | 370 |
3 | Nissan LEAF | 358 |
4 | Volkswagen e-Up! | 274 |
5 | Hyundai Kona | 226 |
6 | BMW i3 | 187 |
7 | Volkswagen e-Golf | 185 |
8 | Mazda MX-30 | 153 |
9 | Skoda Citigo | 142 |
10 | Hyundai Ioniq | 134 |