Keret nélküli a támogatás Romániában

Az állami dotációk jó eszköznek bizonyultak az elektromos autók választásának ösztönzéséhez. A napokban megjelent keleti szomszédunk támogatási rendszerének részletei, bemutatjuk a lényeget.

0
12

Az Európai Unió közlekedési politikai célkitűzéseivel egybevágóan a tagállamok különböző támogatási programokat hirdetnek meg autóflottájuk modernizálása és a károsanyag-kibocsátásuk csökkentésének érdekében. Van olyan ország, amelyik a vételárból ad támogatást és olyan is, amelyik adóvisszatérítésre teszi jogosulttá a villanyautósokat.

A magyar rendszert mindannyian jól ismerjük. A Kormány előzetes pályázást követően a vételárból ad bizonyos mértékű kedvezményt villanyautók esetében. A támogatás legutóbbi meghirdetésekor az Innovációs és Technologóiai Minisztérium sávos jelleggel 11 millió forintos vételárig 2,5 millió támogatást, 11 és 15 millió vételár között pedig 500 ezer forintot adott az 5 milliárdos pályázati keret erejéig.

Az 5 milliárdos keretösszeg bár soknak tűnhet, mégis 27 óra alatt teljesen kimerült. A pályázat kiírását követően tehát már a második napon sem lehetett állami támogatást igényelni, hiszen elfogyott a keret. A villanyautók iránt érdeklődök pedig azóta is várják az újabb támogatási lehetőséget, ami ki tudja, mikor érkezik meg.

Romániában a napokban látott napvilágot a Rabla 2021 program, mely meglehetősen kedvező feltételekkel kívánja a román állampolgárokat környezetbarát járművek vásárlására ösztönözni.

Az első és talán legfontosabb eleme a Rabla-nak, hogy a magyar támogatási rendszerrel szemben nincsen megszabott keretösszege, gyakorlatilag végtelen mennyiségű forrást allokál Románia erre a célra. Az idén induló program ráadásul egészen 2024-ig tart, így korlátozás nélkül három éven keresztül bármikor lehet élni a program biztosította lehetőségekkel.

A másik érdekes és egyben példamutató része a támogatásnak, hogy a románok nem csak teljesen elektromos meghajtású járművek vásárlását támogatja, hanem a magyar állami támogatással szemben lehetővé teszik plug-in hibrid típusú járművek kedvezményes vételét is. A plug-in hibridekre mindösszesen az a megkötés, hogy a vegyes használatban mért WLTP ciklus szerinti kilométerenkénti CO2 kibocsátás ne haladja meg a 83 gramm/kilométer értéket. A feladat nem teljesíthetetlen, hsizen egy modern diesel üzemű Volkswagen Golf 8 (2.0 TDI) is például 110 gramm/kilométer WLTP szerinti CO2 kibocsátással rendelkezik. A forgalmazott legtöbb plug-in hibrid jármű szinte mind befér 83 alá.

A támogatás mértékét azonban meghajtási mód alapján differenciálják. A tisztán elektromos hajtáslánccal szerelt villanyautókra legfeljebb 45.000 lei (kb. 3,3 millió forint) vagy a vételár 50%-a, a plug-in hibridekre pedig maximum 20.000 lei (kb. 1,5 millió forint) vagy a vételár 50%-a. Amennyiben egy kifejezetten szennyezőnek minősülő járművet cserél le, a támogatásra kap további bónusz 6.500 lejt (kb. 500 ezer Ft).

Érdekesség továbbá, hogy a románoknál ugyanazon program nem csak teljesen vagy részben elektromos meghajtással rendelkező személygépkocsikra, hanem elektromos motorkerékpárokra is kiterjed. Motorok esetében a vételár 3.500 lejjel (kb. 250 ezer Ft) redukálódik.

A Rabla programnak az adminisztratív része is irigylésre méltó, hiszen az elektronikus pályázással és különböző bírálatokkal szemben az érdeklődőknek nincs más teendőjük, mint az általuk preferált márka szalonjába ellátogatni, konfigurálni egy szimpatikus elektromos vagy hibrid autót és jelezni, hogy az állami támogatás igénybevételét. Innentől kezdve pedig a márkakereskedés intézi a továbbiakat.

Összességében elmondható, hogy a leírtak alapján meglehetősen szimpatikusnak ígérkezik Romániában az elektromos meghajtású járművek elterjedését ösztönző program. A támogatás mértéke meglehetősen nagy, igénylése egyszerű és plug-in hibridekre is igényelhető. Sokat hallani a közeljövőben kiírásra kerülő hazai új állami támogatásról. Azt gondolom, egyikünk sem bánná, ha a románhoz hasonló lenne.