E-mobilitás, ahogy a MOL látja

Az év eleji hajrában sikerült szerkesztőségünknek elérnie a MOL egyik vezetőjét, aki választ adott az e-mobilitást érintő kérdéseinkre.

0
394

Korábban megjelent cikkeink egyhangúlag tanúsítják, hogy a MOL Csoport elektromosautó-töltős divíziójának az e-autózás elősegítésében betöltött kiemelkedő szerepe már nem csupán Magyarországon, hanem regionális szinten is igen jelentős.

Az év eleji hajrában nagy szerencsével szerkesztőségünknek sikerült eljutnia Tóth-Fekete Róberthez, aki nemzetközi szinten a MOL Csoport alternatív üzemanyagokkal foglalkozó csoportjának a vezetője. Rövid interjú keretében sikerült feltennünk pár kérdést Róbertnek, amelyek Róbert válaszaival együtt az alábbiakban olvashatók.

FA: Mire a legbüszkébb a 2020-as évből?

TFR: A koronavírus járvány nálunk is éreztette hatását, ennek ellenére Magyarországon 52, csoportszinten a régióban pedig 87 elektromos töltőt sikerült tavaly telepítenünk és üzembe helyeznünk. Ráadásul tavaly nyáron vezettük be a MOL Plugee applikációnkat is, amely kifejezetten népszerű az elektromos autó tulajdonosok körében, hiszen lehetővé tette azt a rég várt fizetési megoldást, amely figyelembe veszi az autók villamosenergia felvételi képességét, még inkább alkalmazkodva az elektromos autóval rendelkezők igényeihez. Jelenleg már csaknem 5000 applikáción keresztül töltő felhasználóval rendelkezünk.

FA: Mik a célkitűzések 2021-re nézve?

TFR: Idén egyrészt befejezzük a NEXT-E projektet, melynek részeként a MOL 141 elektromos töltő telepítését vállalta 6 környező országban. Jelenleg 134 már üzemel, további 12 van még hátra, számszerűsítve: Romániában még egy töltőt telepítünk, hármat pedig üzembe helyezünk, Szlovéniában kettőt, Magyarországon pedig még 6 töltőt telepítünk év végéig. Ezen kívül saját beruházások keretében is telepítünk idén töltőket. A fejlesztések azonban a NEXT-E projekt lezárultával sem fejeződnek be, terveink szerint 2021 végére a régióban a töltőállomásaink 10%-án, nagyságrendileg 200 töltőállomáson lesz elektromos töltőnk.

Másrészt dolgozunk a MOL Plugee applikáció régiós bevezetésén is, és terveink szerint az év közepére mind a 6 országban elérhető lesz majd az applikációnk.

FA: Hol várhatóak Magyarországon belül pontosan ezek a töltők?

TFR: A NEXT-E projekt keretében Magyarországon még 6 töltőt telepítünk év végéig. Az M3-as autópályán, Hatvannál és Görbeházánál is a jobb és bal oldalon, valamint az M0-ás autópályán, Vecsésnél, az Alacskai pihenő jobb és bal oldalán is lesz egy-egy elektromos töltőnk. Ezen kívül saját beruházások keretében is telepítünk idén töltőket, mindjárt az elsőt az M43-as autópálya román határhoz közeli szakaszán, a kövegyi pihenőhelyen, ahol egyben új MOL töltőállomás is létesül.

FA: Mi az a töltőállomás szám, amivel úgy gondolják, hogy tökéletesen ki tudják elégíteni a  magyar töltési igényeket?

TFR: A célunk az, hogy 2021 végére a régióban a töltőállomásaink 10%-án, nagyságrendileg 200 töltőállomáson legyen elektromos töltőnk. A NEXT-E projekt részeként is kifejezetten cél volt az átjárhatóság. A TEN-T közlekedési folyosók mentén telepített töltőknek köszönhetően így hat közép-kelet-európai ország – Csehország, Horvátország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia – teljes mértékben átjárható lesz, vagyis elektromos autóval is könnyedén el lehet majd jutni a cseh határtól az Adriára vagy a Fekete-tengerhez. Folyamatosan vizsgáljuk az egyes országok piacait, az elektromos autók elterjedésének dinamikáját és ehhez igazítjuk a beruházási terveinket.

FA: Várható, hogy egy ponton üzletileg is megtérülő lesz a töltőállomások üzemeltetése?

TFR: Évről évre emelkedik az elektromos autók száma és így a töltők kihasználtsága is. Arra számítunk, hogy ez a trend tovább folytatódik, hiszen az Uniós szabályozási környezet is alternatív meghajtású gépjárműveknek kedvező irányba tolódik el, illetve a hagyományos meghajtású gépjárművel közlekedők hajlandósága is egyre nagyobb az elektromos meghajtású gépjárművek vásárlására. A külső hatások mellett folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásunkat – például töretlen népszerűségnek örvend a Plugee applikáció –, mindezt annak érdekében, hogy piacvezető szerepet tudjunk betölteni. Ezeknek az újításoknak köszönhetően folyamatosan növekvő árbevételt prognosztizálunk, amit a jelenlegi számaink is visszaigazolnak.

FA: Terveznek havidíj alapú töltési csomagokat?

TFR: Folyamatosan vizsgáljuk a piac méretét és a felhasználók elvárásait. Jelenleg úgy látjuk, hogy a korábban bevezetett árazási megoldások összhangban vannak a felhasználók igényeivel. A Nissannal nemrégiben kötött megállapodást – miszerint 15%-os kedvezménnyel tölthetők a Nissan elektromos autók a MOL Plugee e-töltőkön – részünkről pilotnak tekintjük, mely alapját képezheti a jövőbeni árazási megoldásainknak.

FA: Mi a MOL Csoport legfőbb kitűzése e-mobilitás területén?

TFR: A MOL 2030-as hosszú távú stratégiájának egyik alappillére, hogy a vállalatcsoport a jövőben még nagyobb szerepet vállal a közlekedésben részt vevők kiszolgálásában. Ennek megfelelően a MOL 2012 óta folyamatosan bővíti villámtöltő hálózatát.  A célunk, hogy a közép-kelet-európai régió vezető e-mobilitás szolgáltatójává váljunk. Ehhez nem csak a földrajzilag kiterjedt nagyteljesítményű töltőhálózatunk nyújt alapot, hanem az is, hogy a cégcsoportunk számos, mobilitással összefüggő tevékenységet végez, amelyek átgondolt egymásra építése révén versenyelőnyre tudunk szert tenni.

FA: Van arra törekvés, hogy a MOL Plugee töltőberendezések áramellátása megújuló energiahordozókkal valósuljon meg?

TFR: A töltőberendezéseink jelenleg a közcélú hálózatra csatlakoznak, azaz az e-mobilitás szektor egészére jellemzően a villamos energia hálózatból vételezzük az energiát, majd azt értékesítjük az e-autósoknak. Vannak terveink, elképzeléseink arról, hogyan lenne megvalósítható a megújuló-alapú töltés, de tekintettel az együttes beruházások magas értékére, a megtérülési mutatókra, valamint a komplex projektek időbeli kifutására, úgy látjuk, hogy nagy volumenben még korai ilyen beruházásokat megvalósítani.

A MOL-csoport jelenleg mintegy 30,4 MW naperőmű kapacitást birtokol és használ fel, azaz a képesség – mind a napelemes termelés, mind pedig a töltés oldalán – már a birtokunkban van.

FA: A 99 Ft/kWh-ás promóciós töltési díj megszűnése milyen hatással volt a forgalomra nézve? Elfogadja az e-autós közösség a jelenlegi díjszabást, vagy tervezik a csökkentést, esetleg növelést?

TFR: Az ár természetesen fontos tényező, de tapasztalataink szerint a töltőink növekvő száma, működésük megbízhatósága, valamint az applikáció használhatósága és gyorsasága bőven ellensúlyozta azt a tényt, hogy az induló – eleve bevezető árként aposztrofált – szolgáltatási díjunkat megemeltük. Úgy látjuk, hogy az e-autósokat nagyon motiválják továbbá azok a kedvezmények, promóciók, amelyek folyamatosan megjelennek a kínálatunkban, így például felhasználóink fél áron vehetnek hot-dogot és üdítőt a töltőállomás shopokban.