Egységes jelölése lesz a töltőknek

Sokaknak nem egyértelmű, milyen töltőkábellel és milyen töltőállomással milyen autót lehet tölteni. Az EU új rendszere alapján március 20-tól egységes jelzése lesz a töltőcsatlakozóknak.

0

A legtöbb új villanyautósnak egyértelmű autójának otthoni töltése, hiszen mobiltelefonjához hasonlóan az autóhoz gyárilag kapott töltőadaptert kell csupán csatlakoztatnia egyik oldalon egy standard konnektorhoz, másik oldalon pedig az autóhoz. Nem egy és nem két olyan újdonsült elektromosautó-tulajdonossal találkoztam azonban, akiknek gondot okozott hosszabb utak alkalmával a nyilvános töltőállomásokon a megfelelő aljzat és kábel kiválasztása.

Az Európai Unió 2021. március 20-tól egységesíti Európában a különböző töltőajlzatok és töltőstandardok jelölését, ahogy azt korábban tette a klasszikus üzemanyagokkal (benzin, diesel, stb.) is. Az egységesítés értelmében mostantól minden újonnan forgalomba kerülő elektromosan tölthető közúti jármű töltőnyílásának környékén jelölni kell az új jelölés szerinti töltőtípust, amit az összes töltőkábelen és töltőállomáson is meg kell tenni.

Még szeptemberben közzétett átfogó cikkünkben bemutattuk a különböző töltési lehetőségeket, melyeken az eligazodás valóban összezavaró lehet és már nagyon kellett egy rendszer, ami egységesíti a sokféle jelölést és elnevezést. Hogy az új EU-s rendszer teljesíti-e az elvárt célokat, majd az idő visszaigazolja.

A kialakított rendszer értelmében alapvetően mindig egy hatszögben szerepel egy betű, ám a betűn túlmenően eltér, hogy fehér alapon fekete keretű a hatszög, vagy fekete háttéren fehér keretű. Előbbi vonatkozik a kábel nélküli konnektorokra, az autók csatlakozóján, a töltőkábel autó felőli oldalán és a kábellel felszerelt tölőállomások végén pedig fekete háttéren fehér keretű a hatszög.

A fenti képen látható, hogy a váltóáramú (AC) töltések esetében mostantól milyen betűjelekkel találkozhatunk a hatszögek közepén. A ,,B”-vel kezdődő sorozat első tagja az Európában már kifutó, Type1 csatlakozót jelöli. Korábban a Type1 leginkább a Nissan és Opel Ampera járművekre volt jellemző. ,,C” betűt kap a mindannyunk által már jól ismert, szitne minden elektromos és plug-in hibrid autón megtalálható Type2 csatlakozó. 

Fehér alapon a fekete keretű C jelöli azokat a Type2 konnektorokat (túlnyomó többségben nyilvános töltőberendezések), amihez kábel csatlakoztatható. A képen szereplő Type3-A és Type3-C konnektorok korábban Olaszországban és Franciaországban voltak használatosak.

Az AC töltésekhez hasonlóan az általában gyorsabb töltést biztosító egyenáramú (DC) töltőstandardok is új jelölést kaptak. A lista elején FF konfiguráció néven szerepel az Európában nagy népszerűségnek örvendő CCS aljzat, amit 500V alatt K-val jelölnek, felette pedig L-lel. A legtöbb DC töltésre képes európai autó töltőnyílásán tehát a klasszikus C betű mellett a K-t láthatjuk majd, a Porsche Taycan és Hyundai Ioniq 5 esetében a 800V-os rendszer miatt pedig C-t és L-t.

A CCS-hez hasonlóan a CHAdeMO csatlakozók jelölését is ketté bontotta az EU: 500V alatt M, felette pedig N betűvel a hatszög körében jelölik ezeket a töltőcsatlakozókat.

A listában szerepel még O jelöléssel a Type 2a konfiguráció is, ami leginkább azokra a régebbi Teslákra (Model S és X) vonatkoztatható, amelyek még nem lettek felszerelve az európai CCS töltőcsatlakozóval. 

Előző cikkTavaszi teszten a villanyos népautó – Volkswagen ID.3
Következő cikkA töltés drágulása ellenére is egyre többen töltenek