Hogy éri meg igazán céges villanyautót venni?

Első ránézésre mindig sokkal drágábbnak tűnnek a villanyautók hagyományos társaikhoz képest. Az alábbi cikkben megvizsgáljuk, hogy a vállalkozásoknak valójában milyen terhet jelent egy e-autó beszerzése.

0

A környezettudatosság, a vezetési élmény vagy éppen az olcsóbb üzemeltetési költségek jegyében évről évre egyre többen döntenek elektromos autó vásárlása mellett. A villanyautók egyik legkiemeltebb célcsoportja a belvárosban sokat járó vállalkozások, akiknél az üzleti eredményesség érdekében jellemzően a számok az elsők.

Elsőre szimpatikusnak tűnhet, hogy villanyautók esetében nem kell cégautó adóval, karbantartásokkal, tankolásokkal és a legtöbb helyen parkolási költséggel számolni. Ezek a tételek csupán éves 30.000 kilométeres futásnál már 1,2 millió forinttal is csökkenthetik az üzemeltetési költségeket. Az autókat viszont be is kell szerezni.

Nem titok, hogy az akkumulátorok relatív magas előállítási költsége miatt a villanyautók továbbra is jóval drágábbak a hagyományos belső égésű motorral szerelt társaiknál. Példának okán, egy új elektromos Volkswagen ID.3 indulóára bruttó 11,5 millió forint, amíg egy benzines Golf indulóára 7,9 millió. Ez a másfélszeres szorzó pedig jelentős.

Nem szabad azonban leragadnia a cégeknek a készpénzes vásárlásra értendő új autók listaárainál, hiszen ennél jóval több lehetőségük van. Egyrészt lehet alkudni a listaárból, másrészt pedig érdemes szemügyvre venni például a nyíltvégű pénzügyi lízing ajánlatokat is, melyeket akár használt villanyautóra is igénybe lehet venni.

Új autó beszerzése

A cikkben egy BMW i3 beszerzésének példáját vesszük alapul. A BMW konfigurátora alapján egy új i3 indulóára bruttó 13,276 millió forint alapfelszereltségben. Valamennyi alku biztosan van ebben is, de alapvetően hasonló összeggel kell számolni, melynek ÁFA tartalma visszaigénylésére nincs lehetőség. A regisztrációs adó és a cégautó adó 0 Ft, a karbantartási költségek is minimálisak. Négyéves használat esetén  4 milliós maradványértéket feltételezve tehát évente körülbelül 3,3 millióba kerül az i3 a töltések költségét nem számolva.

A készpénzes beszerzéssel szemben kedvezőbb alternatívának tűnik a nyíltvégű pénzügyi lízing, hiszen nem szükséges beszerzéskor nagy mennyiségű tőkét lekötni, használat után a lízingcégnek jelent kockázatot a használt e-autó felhasználása és a havi törlesztőrészletek ÁFA tartalma is bizonyos mértékig visszaigényelhető. A példánál maradva a 13.276.000 Ft-os i3 esetében 4 milliós önerővel számolva 48 hónapra (4 évre) nettó 134 368 Ft a törlesztőrészlet. Feltételezve, hogy az autót 90%-ban céges ügyletekre használjuk, KKV-k esetében a felszámított kamatot a TAO-ból levonva azt kapjuk, hogy az eredeti 13.276.000 Ft-os vételár helyett a teljes időszakra mindösszesen 10.427.502 Ft a bruttó ráfordítás, azaz közel 3 millió marad a zsebünkben ezzel a megoldással. Átlagosan így évente 2,6 millió Forintba kerül az i3 a töltések költségét nem számolva. Ráadásul a tapasztalatok szerint a márkakereskedések a listaárból nagyobb kedvezményt adnak nyíltvégű pénzügyi lízing finanszírozási forma esetében.

Használt autó beszerzése

Könnyen előfordulhat, hogy a vállalkozásnak nincs szüksége egy teljesen új elektromos autóra, hanem egy alig használt is megfelelő. A Használtautó kínálatát megnézve jól látható, hogy egy 2-3 éves BMW i3 94 Ah 25.000 kilométerrel (tehát még gyári garanciával) számlásan bruttó 8 millió forint körül alakul. Készpénzes vásárlás esetében értelemszerűen a bruttó 8 milliós tétellel kell számolni ugyanúgy, négyéves használat esetében ez évente 2 milliót jelent.

Mivel számlás a használt i3, így erre a használt autóra is lehet nyíltvégű lízinget igénybe venni. A bruttó 8 millió vételárú autó esetében számított 4 milliós önerő mellett a havi nettó törlesztőrészlet 56.000 forint. Az új autós számításhoz hasonlóan 90%-os üzleti célú felhasználás esetében a visszaigényelt ÁFA és TAO kedvezmény miatt összesen 6,4 millió forint bruttó ráfordításból használt vállalkozásunk egy elektromos i3-at. Négy évre leosztva a 6,4 millió forintot azt kapjuk, hogy évente körülbelül 1,6 millióba kerül az autó.

Beszerzés formája Teljes bruttó ráfordítás Éves átlagos ráfordítás Éves átlagos ráfordítás üzemeltetési költségelőnyhöz képest
Új autó készpénzzel 13.276.000 Ft 3.319.000 Ft 2.119.000 Ft
Új autó nyíltvégű lízinggel 10.427.502 Ft 2.606.876 Ft 1.406.876 Ft
Használt autó készpénzzel 8.000.000 Ft 2.000.000 Ft 800.000 Ft
Használt autó nyíltvégű lízinggel 6.438.189 Ft 1.609.547 Ft 409.547 Ft

A bevezetésben leírtuk, hogy egy elektromos autó üzemeltetési költsége 30 000 kilométer futásteljesítmény mellett évente akár 1,2 millió forinttal lehet alacsonyabb egy hagyományos autóhoz képest. Ezt a számot az éves átlagos 1,6 millió forint mellé állítva egy vállalkozásnak alig kerülne bármibe is egy elektromos i3. A bankok ajánlatai értelemszerűen eltérhetnek egymástól, mi egy átlagos kalkulációt hoztunk.

Előző cikkA töltés drágulása ellenére is egyre többen töltenek
Következő cikkEurópába jön a Tesla Solar Roof
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.