Megoldás lesz hosszú távon a hidrogén?

Évről évre felmerülnek a hidrogén alapú üzemanyagcellás autók, mint hosszú távú megoldás. Vajon tényleg az?

0

Már évek óta attól hangos a sajtó, hogy hosszú távon a jövőben igenis nem az akkumulátoros elektromos autó (BEV) vagy a hibrid autó lesz a fenntartható alternatíva a belső égésű motorral szerelt autók esetében, hanem a hidrogén alapú üzemanyagcellás járművek.

Az üzemanyagcellás járművek nagy előnye, hogy az autóknak nem kell cipelniük a nehéz és drága, nehezen előállítható és lassan újratölthető hatalmas kapacitású akkumulátorokat, hanem a belső égésűekhez hasonlóan tartályban kell néhány kiló (jelen esetben) hidrogént tárolni és felhasználni.

A hidrogén a benzinhez vagy a dízelhez hasonlóan nagyon gyorsan, pár perc alatt vételezhető szemben az adott esetben több órás áramvételezéssel. A működési elv alapján a tartályban lévő hidrogén a hajtásláncban elektrolízisen megy keresztül, ezzel előállítva az elektromos energiát, ami meghajtja a jármű villanymotorát. A folyamat során melléktermékként mindösszesen víz keletkezik, amit bizonyos típusok esetében akár meg is lehet inni.

A működés elve jól hangzik, a gyakorlatban mégis sokszor az igazolódott vissza, hogy az üzemanyagcellás autó nem a legjobb megoldás, hiszen a gyártók nehezen lépnek túl a kísérleti fázison, drága a technológia, nem tankolható otthonról a hidrogén és a hajtásláncban végbemenő reakciók során rengeteg veszteség képződik. Arról nem is beszélve, hogy a hidrogén előállítása meglehetősen környezetszennyező és erőforrásigényes.

A nagyobb ázsiai gyártók, mint a Toyota, a Honda és a Hyundai, mégsem adták fel a harcot és piacra dobtak üzemanyagcellás típusokat. A jelenleg elérhető típusok közül a Toyota Mirai az egyik legnépszerűbb, aminek második generációs változata mostantól Magyarországon is hivatalosan elérhető. A Mirai egy 182 lóerős üzemanyagcellás szedán, ami teletöltött hidrogéntartállyal akár 650 kilométert is meg tud tenni. Ezt a tartályt pedig pár perc alatt fel lehet tölteni hidrogénkútról.

Hidrogénkútból viszont mindösszesen csupán egy található kishazánkban, azt is a múlt héten adták át. Ez a kút Budapesten található, a hidrogén előállításában több mint 100 éves tapasztalattal rendelkező LINDE Gáz Magyarország Zrt. üzemeltetésében. A hidrogén vételezésének költsége várhatóan 3.500 Ft körül alakul kilogrammonként, ami azt jelenti hogy az 5 kg tartályú Mirai feltöltése körülbelül 17.500 Ft-ba kerülne.

A fentiek alapján jól látszik, hogy bár jól hangzik a hidrogén alapú üzemanyagcellás autók ötlete, nem biztos hogy ez a jövő. Egyrészt sok kérdést megkell még válaszolni, másrészt pedig nagyon drága. Nem csak a hidrogén üzemanyagköltsége nem versenyképes a benzin vagy a diesel árához képest, de a Mirai indulóára is Magyarországon 26 millió forint lesz. Világszinten összesen egyébként 370 hidrogénkút üzemel, ebből 152 Európában és 1 Magyarországon.

Előző cikkValóban kevesebbet bocsátanak ki az e-buszok?
Következő cikkIsmét megnyílik az e-autó vásárlását támogató pályázat
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.