Hazánkba érkezett az elektromos túraautó-bajnokság

Az elektromos autók technológiájának folyamatos fejlődése lehetővé tette, hogy versenyzésre is jól használhatók legyenek ezek a járművek. Idén startolt el az ETCR sorozat, ami ráadásul Magyarországon járt az elmúlt hétvégén.

0

A töretlen népszerűségnek örvendő Formula1 versenyhétvégék mellett egyre kedveltebbek a különböző túraautó-bajnokságok is, kiemeltképp a WTCR sorozat, melyet nem is olyan rég Michelisz Norbert magyar autóversenyző nyert meg. Évek óta tervben van, hogy a WTCR-nek ETCR néven lesz egy olyan testvére, amelynek futamai hasonló koncepció mentén, ám kizárólag tisztán elektromos meghajtású versenyautókkal kerülnek megrendezésre. Idén pedig el is indult az ETCR első szezonja, az elmúlt hétvégén pont a Hungaroringen küzdöttek a dobogóért a villámharcosok.

Mivel az ETCR-ben villanyautók versenyeznek egymással a minél jobb köridőért, a WTCR-hez képest a verseny menete eltér annyiban, hogy nem 30-40 perces futamokról beszélhetünk, hanem csupán néhány körös villámfutamról. A bajnokság első felvonása 5 versenyhétvégéből áll, ahol is 3 csapat 12 pilótája versenyez a bajnoki címért. Különösen üdvös, hogy a 3 csapatból 2 csapat is magyar a Zengő Zoltán alapította Zengő Motorsport és a korábban Michelisz Norbert nevéhez fűződő M1RA személyében.

Járművek szempontjából a verseny szervezőinek célja volt, hogy olyan autók versenyezzenek egymással, melyek bár átépítettek, mégis elérhető a lakosság körében a hagyományos változatuk. Így jelenleg háromféle elektromos meghajtású versenyautó szerepel a bajnokságban, a Hyundai Veloster N TCR, a Cupra Leon e-Racer és az Alfa Romeo Giulia elektromos változata.

Mindhárom típus felépítése meglehetősen hasonló. A versenyautók négy motorral felszerelt hajtásláncát a Magelec Propulsion szállítja, aminek az összteljesítménye meghaladja az 500 kW-ot, azaz a 670 lóerőt is. Az elérhető maximális teljesítmény viszont meg van osztva olyan szempontból, hogy 300 kW áll rendelkezésre folyamatosan, míg a maradék 200 kW csupán 20-60 másodperc erejéig az első fordulóban. Ezt a hajtóműrendszert egy 800V-os 65 kWh kapacitású akkumulátorcsomag látja el energiával. A 65 kWh kapacitás a Cupra versenyautója esetében például maximális sebesség (270 km/h) mellett 40 kilométeres hatótávolságot jelent. Ami izgalmasabb viszont, hogy állóhelyzetből a 100km/h-ás tempót mindösszesen 1,3 másodperc alatt éri el.

Az ETCR magyar versenyhétvégéje a Budapesttől nem messze eső Hungaroringen augusztus 20-tól 22-ig került megrendezésre a WTCR futamokkal egyidőben. A 4,4 kilométer hosszúságú versenypályán a hétvége során a nézők összesen 36 körön keresztül láthattak hangtalanul elsuhanó versenyautókat. A hétvégét lezáró vasárnapi finálé 5 körös versenyét végül mindkét osztályban magyar kötődésűek nyerték, hiszen míg a Pool A nyertese az M1RA egyik versenyzője nyerte, eddig a Pool B-t a Zengő Motorsport egyik pilótája.

Előző cikkMég egyszerűbb lesz a külföldi nyaralás villanyautóval
Következő cikkMi a különbség a kW és a kWh között?
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.