Megkérdőjelezhetetlen a tendencia, miszerint akár saját szándékból, akár kényszerből, de az autógyártók kínálatában egyre nagyobb arányt képviselnek a tisztán, vagy legalább részben elektromos meghajtással rendelkező járművek. Sokak meglepetésére azonban pont a technológiai vívmányokról és megbízhatóságról híres japán márkák kínálatában nem szerepeltek, vagy csupán nagyon kis számban szerepeltek villanyautók.
A japánok ugyanis az e-autók szélesebb elterjedésétől kezdve végig azt az álláspontot képviselték, miszerint nem gőzerővel a teljesen elektromos közlekedés felé kell tartani, hanem részben villamosítani hibrid járművekkel és a belső égésű motorok hatékonyságát tökéletesíteni, ráadásul más technológia lehetőségét is figyelembe kell venni. Nemrégiben a Toyota vezetőjének nyilatkozata is megerősítette a gondolkodást, hiszen szerinte a valós ellenségünk a szén-dioxid, nem pedig a belső égésű motor.
A japán villanyautók relatív lassú megjelenésével szemben a japán kormány 2030-ra csökkenteni szeretné az üvegházhatású gázok mennyiségét, 2050-re pedig elérni a karbonsemlegességet a teljesen elektromos közúti közlekedés révén. A tervekhez azonban gazdasági oldalról fontos lenne azt is figyelembe venni, hogy a japán gyártók körülbelül 10 millió autót termelnek évente hazájukban és a 2030-as előrejelzések szerint még akkor is körülbelül 8 millió olyan járművet gyártanának, amiben van belső égésű motor.
A kormány által tervezett tiltás hatására Akio Toyoda szerint akár 8 millióval is csökkenhet a japán autóipar hazai kibocsátása, aminek következményeként nagyságrendileg 5,5 millió autóipari munkavállaló válna munkanélkülivé.
A rettentően magas számok mögött természetesen meghúzódik némi lobbi szándék az autóipar szereplői részéről, hiszen mindannyian el szeretnék kerülni azt, hogy a japán kormány megkösse a kezüket, továbbá hogy olyan technológiai paradigmaváltásba legyenek belekényszerítve, amit önszántukból nem igazán akarnak.
Egyik oldalról igazuk van abban, hogy a szén-dioxid a valós ellenség, aminek mennyiségét nagy mértékben lehetne csökkenteni például plug-in hibrid személygépjárművekkel, viszont mindannyian jól tudjuk hogy a gépjárművek teljes életciklusa során a legkevesebb szén-dioxid kibocsátást továbbra is a teljesen villanyautók használata eredményez.