A koronavírus lassíthatja az elektromos autók elterjedését?

A koronavírus életünknek sok területét gyökeresen megváltoztatta. Ki gondolt volna azonban arra, hogy hatással lehet még az elektromos autók elterjedésének sebességére is?

0

A koronavírus igen nagy kihívás elé állította a gazdaság számos iparágát, beleértve az autóipart is. Mint az ismeretes, a begyűrűzött járvány az autóipari ellátási láncokban hatalmas alapanyaghiányt és késéseket eredményezett. Az alapanyaghiány olyan méreteket öltött, hogy példának okán a GM és a Ford is több hétre kényszerült leállítani a termelést. Az üzemszünetek pedig értelemszerűen nagyon meghosszabbították a gépjárművek szállítási idejét, egyes modelleknél az 1-2 év sem elképzelhetetlen.

Az alapanyagok közül mégis kiemelkedő a chipeknek a hiánya, ami közvetlenül bénítja meg az autóipart. A chipek még a hagyományos járműveknél is fontos szerepet játszanak, hiszen most már ezek a mikroprocesszorok szabályoznak majdnem mindent a klímától egészen az ablakemelőkig. Az elektromos autóknál pedig különösen fontosak ezek az alkatrészek, hiszen jóval bonyolultabb az elektronika ezeknél a járműveknél. 

A koronavírus a chiphiányt úgy idézte elsősorban elő, hogy egyrészt az autógyártók nem voltak felkészülve a fertőzésveszély miatt megemelkedett individuális mobilitás iránti igényre, másrészt pedig az otthoni munkavégzésre átállók miatt nagyon megugrott a kereslet az egyéb elektronikai eszközökre, melyekhez szintén ilyen mikroprocesszorok szükségesek.

Csak a chiphiány miatt világszerte idén eddig 8 millió autó nem készült el. A becslések szerint ez a szám év végére elérheti a 12 milliót is, ami nem tűnik soknak, ahhoz mégis elég hogy kialakuljon kisebb mértékű autóhiány a gazdaságban. 

A piacra be nem lépő új autók nagy része pedig pont részben vagy teljesen villamosított meghajtásúak lennének, hiszen mint az ismeretes az új autó eladások egyre nagyobb részét teszik ki ezek a típusok. Jól látszik tehát, hogy a koronavírus következtében kialakult chiphiány lassítja az új autók piacra kerülését, ezáltal pedig az elektromos autók elterjedését is. A korábban is említett Ford esetében az elektromos Mach-E Mustang-nál a beszerzési problémák közel 2 hónapos csúszást jelentenek.

A legfőbb probléma mégis inkább abban rejlik, hogy senki nem tudja, pontosan meddig tart a mikroprocesszorok hiánya. Elon Musk, a Tesla vezére szinte az egyetlen az iparágban aki nem értékeli túlságosan tragikusnak a helyzetet. Véleménye szerint ugyanis rengeteg chipeket előállító üzem épül jelenleg és ebből kifolyólag úgy látja, hogy a jövő évre lesz már olyan kapacitás termelési oldalon, hogy ne jelentsen problémát a chipek beszerzése.

Előző cikkMegrengetheti a japán gazdaságot az elektrifikáció
Következő cikkRekuperáció, avagy az elektromos autók legkevesebbet emlegetett jellemzője
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.