Napvilágra került a Panasonic új akkumulátorcellájának prototípusa

A villanyautók elterjedésében a töltőinfrastruktúra és az autóárak mellett kétségkívül az akkumulátorok technológiája játsza a legnagyobb szerepet. A Tesla tervei alapján a Panasonic előrukkolt a prototípussal, ami nagy fejlődést jelenthet a jövő évi elektromos autóknál.

0

Hosszas várakozást és beharangozást követően szeptember végén tartotta meg a Tesla a Battery Day elnevezésű eseményét, melyen többek között lerántotta a leplet az elektromos autók energiaellátásáért felelős akkkumulátorcsomagokat érintő innovációról, a 4680-as akkumulátorcelláról.

A 4680-as elnevezésen nem törték sokat a fejüket a Teslánál, hiszen a név onnan származik hogy a henger átmérője 46 mm, 80 mm pedig a magassága. Az új típusú akkumulátorcella az ígéretek szerint 16%-os hatótávolságnövekedést, ötszörös energiatároló képességet és hatszoros teljesítményt eredményez, miközben a gyártási költségek nagyjából 14%-kal mérséklődnek.

Hasonló újításra láttunk már példát a Tesla esetében, hiszen amikor 2017-ben átálltak a korábbi 1865-ös celláról a jelenlegi 2170-esre, az is nagyságrendileg 50%-os javulást jelentett energiatároló képességben.

A 4680-as cellák tömegtermelést azonban hosszas tesztelésnek kell megelőznie, ami már javában zajlik is. Mivel az új technológia már most rendkívül ígéretesnek bizonyul, jól látszik hogy nem lesz elég önmagában a Tesla saját gyártó kapacitása a várható kereslet kielégítésére, így a kaliforniaiak bérgyártás jelleggel külsős partnereket is bevonnak az előállítás folyamatába, nevesítve az LG-t és a Panasonicot.

A Tesla részéről a tömeggyártás 2022 elejére van prognosztizálva, ami először a berlini üzemben indulhat meg. A napokban a Panasonic részéről érkezett fontos bejelentés, miszerint már olyan szifnigikáns tudásbázissal rendelkeznek az új akkumulátorral kapcsolatosan, hogy megkezdődött egy prototípus gyártósornak a felállítása. Ezen a gyártósoron pedig várhatóan 2022 márciusában meg is indulhat egy teszt-jellegű előszériás gyártás is a Tesla elvárásainak megfelelően. 

A következő év legnagyobb izgalma tehát a Tesla 4680-as akkumulátorcellájának tömegtermelése lesz, hiszen az új technológia olyan mértékű hatékonyságnövekedést képvisel az elektromos autók világában, hogy újabb lendületet adhat az elektrifikációnak. Kétség nem fűződik ahhoz, hogy egyik versenytárs sem rendelkezik olyan fejlesztéssel, ami egyáltalán összehasonlítható lenne a Tesla jelenlegi projektjével, főleg ha tekintettel vagyunk a készültségi szintre. A szilárdtest-akkumulátorok megjelenése lehet persze a tökéletes megoldás a hagyományos autók kiváltásához, ám azokra még sokat kell várnunk.

FORRÁSWall Street Journal
Előző cikkÚjabb állami támogatással lehet napelemekre pályázni
Következő cikkJelentősen növelte az e-autók támogatottságát az üzemanyaghiány
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.