A nagy múlttal rendelkező óriás japán autógyártók nem feltétlen az elektromos autók melletti elkötelezettségükről híresek, nemrégiben még a japán kormány dekarbonizációs célkiktűzéseit is megtámadták. A fogyasztói igények miatt a Mazda és a Honda is piacra dobott 1-1 elektromos meghajtással rendelkező kisautót, melyek túl sok innovációt nem hordoznak magukkal. A Toyota eddig viszont komfortzónán belül maradva szépen továbbra is a hibridekre fordította kapacitásait.
A legnagyobbnak számító Toyotánál fordulhatott azonban a kocka, hiszen a múlt hónapban bejelentette, hogy 2030-ig 3,4 milliárd dollár értékű akkumulátorokkal kapcsolatos beruházást tervez az Egyesült Államokban (az akkumulátor-ellátó rendszerbe történő globális 13,5 milliárd dolláros beruházás részeként).
A 3,4 milliárd dolláros beruházásból eddig 1,29 milliárd dollár helye bizonyos, hiszen ennyibe fog kerülni az az üzem, ahol 2025-től akkumulátormodulokat és csomagolásokat fognak előállítani. A 3,4 milliárd dollárból fennmaradó 2,1 milliárd dollár célját még nem jelentették be, de valószínűsíthető, hogy egy ekkora cégnek helyi akkumulátorcellagyárat is építenie kell. Jó eséllyel tehát a Teslához hasonlóan Amerikában a Toyota is megépítheti a saját ,,Gigafactory” akkumulátorcellákat termelő egységét.
A sejtést tökéletesen igazolja a Bloomberg új jelentése is, amely szerint a Toyota az észak-karolinai Greensboro külvárosában tervez akkumulátorcellagyárat építeni.
„A Toyota Motor Corp. több milliárd dollárt tervez befektetni egy akkumulátorgyárba, amelyet az észak-karolinai Greensboro külvárosában építenének az autógyártó azon törekvésének részeként, hogy növelje az elektromos meghajtású járművek termelését az Egyesült Államokban, az ügyet ismerő személyek szerint.”
A japán autógyártó az üzemet nem egyedül, hanem stratégiai partnerével, a Panasonic-kal közösen építené meg a már létező Prime Planet Energy & Solutions (PPES) vegyesvállalaton keresztül (Toyota – 51%, Panasonic – 49%).
A Toyota észak-karolinai üzeme új fejezetet nyitna a cég életében, és lehetővé tenné a Toyota számára, hogy helyben gyártott akkumulátorokkal felszerelt akkumulátoros elektromos autókat (BEV) gyártson és értékesítsen, amire igen nagy igény lenne.
Fontos megemlíteni, hogy az igen jelentős beruházás mellett a Toyota nemrég bemutatta az első globális, tisztán elektromos hajtású modelljének, a Toyota bZ4X-nek a sorozatgyártású változatát is, amely a tervek szerint 2022 közepén érkezik az Egyesült Államokba. A modellel párhuzamosan létrehozott bZ (Beyond Zero) család 2025-ig további 6, összesen pedig 15 akkumulátoros elektromos autóból fog állni.