Nem vitás, hogy az elektromos autók elterjedésének legszűkebb keresztmetszete a járművek legfontosabb részét képező akkumulátorcsomagok technológiai fejlődésének az üteme. Az akkumulátorok felelnek ugyanis a meghajtáshoz szükséges energiáért, a megtehető hatótávolságért, az újratöltés teljesítményéért és gyakorlatilag minden fontosabb jellemzőért. Arról nem is beszélve, hogy költségek szempontjából is az akkumulátor a leglényegesebb.
Jelenleg a lítium-ion akkumulátorok terjedtek el a legjobban világszerte, melyek a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egészen jól teljesítik is az elvártakat. Hatótávolság szempontjából a 3-400 kilométer feletti lassan megszokott, újratöltés tekintetében is egyre kedvezőbb értékeket ígérnek a gyártók.
A lítium-ion akkumulátorok kiváltójaként már évek óta nagy erőkkel mennek azonban a fejlesztések a szilárdtest-akkumulátorok témájában. Az eddigi kutatási eredmények alapján nagyon úgy tűnik, hogy az eddigiekhez képest elképesztő előrelépést jelentenének a szilárd-test akkumulátorok.
A jelenlegi technológiához képest az új struktúra ugyanis nagyjából 2,5-szer akkora hatótávolságot ígér, miközben akár 5 perc alatt újra is tölthető. A belső égésű motorok tulajdonságaival már igen versenyképesnek mondható jellemzőkkel rendelkező technológia ráadásul az ígéretek szerint költségek szempontjából is kedvezőbb, könnyebb (lítium-ionnál kb 6-7 kg/kWh, szilárdtestnél várhatóan 2-3 kg/kWh) és még biztonságosabb is.
A szilárdtest-akkumulátorok tömeges piaci megjelenésére vonatkozó becslések igen jelentősen eltérnek egymástól, vannak akik már a jövő évre, vannak akik csak 2030-ra teszik azt. Addig is, a fejlesztések és tesztelések egyre nagyobb méretekben zajlanak. A legfrissebb hírek pedig a Hyundai Csoport háza tája felől érkeztek.
A Hyundai és a Kia ugyanis nemrég együttműködési megállapodást írt alá a Factorial Energy vállalattal. A Factory Energy egy olyan amerikai fejlesztő cég, amelynek a lítium-ion akkumulátorokkal azonos költségszinten sikerült 20 és 50 százalék többlethatótávolsággal rendelkező szilárdtest-akkumulátort előállítania.
A megállapodás értelmében ezeket az ígéretes akkumulátorokat elektromos Hyundai és Kia gépjárművekbe ültetik első körben és együttesen végzik a modulok továbbfejlesztését. A nem sokára megkezdődő közös munkától sokan nagy eredményeket várnak, ami nem meglepő. A nagy várakozások nem csak a Hyundai Csoport és a Factorial Energy eddigi e-mobilitás területén végzett munkásságából fakadnak, hanem például a Factorian Energy vezetőségében lévő személyekből is. Ilyen Joe Taylor, a Panasonic korábbi ügyvezetője, Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz korábbi vezetője, vagy éppen Mark Fields a Ford korábbi ügyvezetője.