Nem vitás, hogy a piac átrendeződésével a közeljövőben a villanyautóké lesz a vezető szerep. Az elektromos autózásnak a környezetvédelem és a kiemelkedő menettulajdonságok mellett pedig eddig nagy előnye volt a hagyományos gépkocsikhoz képest mért jóval alacsonyabb költségszintje. Ez a spórolás persze eddig sem a járművek vételárában, hanem sokkal inkább az üzemeltetés során felmerülő költségekben mutatkozott meg.
A használat során egy átlagos villanyautó átlagfogyasztása ugyanis 18 kWh/100km körül alakul, azaz 100 kilométer megtételéhez 18 kWh-nyi energiára van szükség. A hazai standard 40 Ft/kWh alatti tarifával ezt a számot beszorozva azt kapjuk, hogy villanyautóval 100 kilométer körülbelül 700 Ft-ból tehető meg, ami igen kedvezőnek számít. Ez az érték ráadásul lejjebb mehet éjszakai tarifa, vagy például napelemekből származó energia felhasználásával.
Az elmúlt hónapokban a sajtó elég hangos volt a benzinárak emelkedésétől, miközben a lakossági benzin ára ,,csupán” 15-20 százalékkal ment feljebb az elmúlt egy évben. Rossz hír, hogy a villamos energia iránti kereslet megnövekedésével és a kínálat szűkülésével (ami részben a zöld energiákra történő átállásból, ill. atomreaktorok leállításából ered) a közeljövőben várhatóan eszméletlenül meg fog drágulni az áram Európa-szerte.
A legtöbben az áramárak elszállásával aligha találkoztunk eddig, köszönhetően a hazai rezsicsökkentő politikának. Ez a politika azonban nyilvánvalóan nem oszlatja el a sötét fellegeket hosszabb távon, már nem sokáig tartható fenn. Érdemes így tehát megnézni az áramárak alakulását például a német energiapiacon, hiszen az ottani jelenségek előbb vagy utóbb, de úgyis begyűrűznek hozzánk is.
Németországban 2021 első felében a lakossági áramár 32 cent volt, ami nagyságrendileg 118 Ft/kWh-t jelent. Csak az év eleji áramdíjat megnézve a fenti fogyasztással számolva jól látható, hogy már akkor körülbelül 2.100 Ft-ra jött ki a 100 kilométer megtételéhez szükséges áram költsége. Az akkori 50 euró/mWh körüli nagykereskedelmi áramárak viszont úgy elszabadultak, hogy mára ez a szám több mint négyszerese, 240 euró/mWh.
Amennyiben (és várhatóan hosszabb távon így lesz) a lakossági áramárak lekövetik a nagykereskedelmi árak alakulását, úgy eljuthatunk Németországban odáig, hogy 100 kilométer megtétele egy villanyautóval 10 ezer forintnál is többe kerülhet. Ebben az esetben a villanyautók használata nem hogy nem rendelkezik előnyökkel vagy nem versenyképes, hanem az üzemanyagárakat figyelembe véve hatalmas a költségtöbblete az e-autóknak a hagyományos járművekhez képest.
A politikai irányok és megváltozott választási preferenciák miatt persze továbbra is várható, hogy az elektromos autók a közeljövőben nagy mértékben elterjednek, csupán fontos számolni azzal is, hogy az energiahordozók drágulásával biztosan nem lesz olcsóbb a használatuk a hagyományosokhoz képest, sőt.