Elektromos autó töltése otthon?

Egyre több háztartásban töltenek elektromos autókat, sokan viszont továbbra sem tudják, hogy lehet a legoptimálisabb a töltés. A cikkben választ adunk a kérdésekre.

0

Alapértelmezés szerint az elektromos autók elsődleges töltési helyének a felhasználók otthonainak kellene lennie, nem pedig a közutak mentén elérhető nyilvános töltőberendezéseknek. Az autó töltése egyrészt olcsóbb otthon, másrészt lehetetlen megvalósítani olyan töltőhálózatot, mely az összes autó áramvételezési igényét képes kielégíteni a jelenlegi technológiai környezetben, végül pedig sokkal komfortosabb is az autóhasználat úgy, hogy esténként a garázsban magára hagyva tölt az autó, nem kell egy vagy akár több órát töltőpontokon várakozni az autóra.

Az elektromos autók bár képesek bármilyen klasszikus, földeléssel rendelkző konnektorról töltést felvenni, a hosszú távú biztonságos és optimális töltési teljesítmény érdekében fontos azonban pár szempontot megfontolni.

Mode 2 töltés

Az otthoni töltés tehát működhet költséges különálló töltőberendezés (fali wallbox) telepítése nélkül hagyományos konnektorról is. Ezzel a töltési mechanizmussal működő töltőberendezéseket nevezi a szakma Model 2-nek, melyeknek egyik végükön hagyományos hálózati aljzathoz (konnektorhoz) csatlakoztatható villásdugó, másik végükön pedig az autóhoz kapcsolódó Type 1 vagy Type 2 típusú csatlakozó van. A Mode 2 töltőket jellemzően kiegészítő jelleggel a villanyautóhoz adják a gyártók.

A Mode 2 töltőkészülékek bármilyen földelt, klasszikus 230V feszültséggű konnektorral kompatibilisek, ám hosszabb távon rendszeres töltés esetén a hosszú időn át tartó nagy teljesítményfelvétel miatt vastagabb keresztmetszetű vezetékezéssel szerelt konnektort kiépíteni, továbbá kültéri csatlakozó esetén fokozott figyelemmel lenni az időjárás -és vízállóságra. Fontos ökölszabály, hogy standard hosszabbítóval vagy elosztóval lehetőleg sose töltsünk autót.

A töltőkészülékek a legtöbb esetben sajnálatos módon még mindig 10A áramerősségre lettek tervezve, szórványosan akadnak 16A-es Mode 2 hálózati töltők. Egyszerű középiskolai fizika alapján ki lehet számolni, hogy 230V feszültség és 10A áramerősség mellett a töltés teljesítménye 2,3 kW, a veszteségeket nem számítva. A 2,3 kW-os teljesítmény azt jelenti, hogy a töltővel egy óra alatt 2,3 kWh energiamennyiséget tölthetünk át az autó akkumulátorába. Átlagos 15 kWh/100km-es fogyasztással számolva 1 óra alatt tehát körülbelül 15 kilométernyi hatótávolság vehető fel.

A hosszú töltési idő ellenére ezt a töltési módot használja a legtöbb villanyautós, hiszen ez a  leggazdaságosabb mód. Lakossági előfizetőknek 1 kWh áram mintegy bruttó 40 Ft-os költséget jelent, ami azt eredményezi hogy 100 kilométert körülbelül 600 Ft-ból lehet megtenni.

Mode 3 töltés

Az otthoni töltésnek a következő, már jóval kényelmesebb szintje az úgynevezett Mode 3 töltőberendezésekkel való töltés. Ezek a készülékek jellemzően külön megvásárolható fali ,,wallbox” formájában nyilvánulnak meg, melyek telepítéséhez minden esetben szaksegítség igénybe vétele javasolt.

Fali töltők jellemzően 1 fázis 16A (3,7 kW) kiviteltől 3 fázis 32A (22 kW) kivitelig érhető el. Utóbbi választása már azt a töltési teljesítményt jelenti otthonunkban, mint amit elérhetünk a legtöbb bevásárlóközpont parkolójában AC gyorstöltő használatával. Váltóáramon keresztül 22 kW töltési teljesítmény felvételére alkalmas elektromos autó (fali töltő vásárlása előtt érdemes meggyőződni a tölteni kívánt autó inverterének képességeiről) esetén az autóhoz járó 10A-es Mode 2 töltővel szemben közel tízszeres sebességgel tudunk tölteni. Egy óra alatt körülbelül 145 kilométernyi hatótávolság vehető fel, ami még a nagyobb kapacitású akkumulátorcsomaggal szerelt villanyautók éjszakai feltöltését is garantálja.

Egyre több gyártó kínál otthoni gyorstöltő megoldásokat, fontos azonban figyelemmel lenni olyan részletekre, mint például a töltőbe szerelt DC szivárgó-áram érzékelő megléte, legyen túlfeszültségvédelme és főleg kültéri töltés esetén tanúsítottan legyen időjárás -és vízálló (IP54). Az adott berendezés minősége jól tükröződhet a vállalt jótállási időtartamban, illetve harmadik féltől (pl. TÜV) származó tanúsítványokban is. Maguknak a berendezéseknek a költsége tehát gyártótól és teljesítménytől nagyban eltérhet.

A töltőberendezés megvásárlása mellett költségképező tényező azonban az otthoni villamoshálózat bővítése is. Fontos tudni, hogy alanyi jogon minden háztartásnak 32A teljesítményig a bővítés díjmentes. Amennyiben egy 3x32A-es 22 kW-os töltőberendezést szeretnénk működtetni, az alanyi jogon járó 32A felett 2x32A (összesen 64A) után fizetendő az áramszolgáltató felé csatlakozási díj, melynek költsége 3.900 Ft+ÁFA/Amper. A háztartás áramfogyasztása nélkül 3x32A tehát közel 250.000 Ft+ÁFA csatlakozási díjjal jár, amire jöhetnek még járulékos költségek.

Fali töltőn való gondolkodáskor mégis azt szoktuk javasolni, hogy nagyobb akkumulátorú autó rendszeres töltése esetén áldozzunk legalább 3x16A-es (11kW-os) otthoni töltésre. A hosszú távú szemlélet jegyében még ekkor is érdemes inkább 22 kW-os berendezésre beruházni, hiszen a nagyobb töltő áramfelvétele jellemzően 2-3 Amperes lépcsőkben lefelé bármeddig szabályozható, felfelé viszont nem. Egy 22 kW-os töltő tehát alkalmas lehet 7,4 kW-os töltésre is, az egyelőre fel nem merült jövőbeli igények kielégítésére mégis ott a tartalék a berendezésben. 

Egy biztos, mind a háztartásnak, mind a felhasználónak, mind pedig az autónak hosszú távon a legjobb egy nagyobb teljesítményű fali töltő kiépítése.

Előző cikkHogy értékeli az elmúlt évet a MOL? Interjú Tóth-Fekete Róberttel
Következő cikkSikerült végre betartania egy ígéretet a Teslának
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.