Az ukrán-orosz konfliktus hatása a villanyautók piacára

A kialakult ukrán-orosz konfliktusnak sok vetülete van, többek között az elektromos autók piacára is hatást gyakorol.

0

Feltehetőleg senkit sem ér már meglepetésként a szomszédunkban zajló háborúnak ténye, amely bármilyen állásfoglalás esetén egyaránt borzasztó. A szubjektivitást teljes mértékben nélkülözve érdemes azonban a társadalmi problémák és nehézségek mellett objektíven megnézni, hogy a kialakult konfliktus milyen hatást gyakorol a villanyautók piacára.

A háborús helyzet az elektromos autókat elsősorban a nikkel, mint alapanyag beszerzésén és árán keresztül érinti. Az akkumulátorok esetében a katódok ugyanis nikkelt tartalmaznak, amely nagy energiasűrűséget biztosít ahhoz, hogy a jármű haladni tudjon. Gyártótól függően a katódok nikkeltartalma elérheti akár a 90%-ot is.

Nikkeltermelésben pedig pont Oroszország az egyik legfontosabb szereplő a világon. A február 24-i inváziót követően a nikkel árfolyama 11 éves rekordmagaslatra tört, közel 26 ezer dollárra emelkedett 1 tonna nikkel ára. Mindez történt úgy, hogy a nikkelexportot eddig ráadásul még szankciók sem nehezítették még, a megrendelések leszállítása folytonos orosz oldalról.

Amennyiben a nikkel vonatkozásában is áruexport-szankciókat vezetnek be, valószínű forgatókönyv hogy Oroszország Kínához, a világ vezető akkumulátor- és elektromosjármű-gyártójához fordulhat enyhítésér. Kína már most is vezető EV-gyártó, és ha az orosz nikkel egyedüli vásárlója lenne, akkor árelőnyhöz juthatna az akkumulátorgyártásban minden más gyártóhoz képest. Az egész folyamattal csupán még jobban erősítenénk Kína pozícióját az akkumulátorok piacán.

A nikkel mellett másik oldalról az európai gyártók ellátási láncából kiestek olyan apróbb alkatrészek, melyeket eddig ukrán beszállítók biztosítottak. A Volkswagen volt az első, aki szinte azonnal megérezte a konfliktus hatásait. Alig néhány nappal a háború kitörése után a VW bejelentette, hogy a Zwickauban található MEB gyárban a gyártást leállítják, amit követett a drezdai MEB gyártásnak felfüggesztése. A német autógyártónak ugyanis többek között olyan elektromos kábelkötegekre van szüksége, amelyeket ukrajnai beszállítók gyártottak.

A Volkswagenhez hasonlóan a VW Csoporthoz tartozó Skoda is az Ukrajnából származó alkatrészek kritikus hiánya miatt kénytelen volt csökkenteni a termelést. Az elektromos Enyaq terepjárót a Mlada Boleslav-i üzemben gyártják, normál üzem esetén naponta 1200 járművet gyártanak. A szokásos kapacitáshoz képest jelenleg naponta valamivel több mint 300 Enyaq és Enyaq Couapé készül csupán.

A Volkswagenhez hasonlóan a BMW háza tája felől érkeztek ilyen jellegű hírek. A müncheni központú gyártónál ugyanis az Oxfordban gyártott elektromos Mini Cooper SE gyártását szintén fel kellett függeszteni, úgy ahogy Münchenben az i4, Dingolfingban az iX és Leipzigben az i3 termelését is.

A megrendelt elektromos autók leszállítása a koronavírus és a chiphiány miatt eddig is a korábban megszokottakhoz képest meglehetősen lassú volt, most pedig az ukrán és orosz területekről érkező alkatrészek és termékek hiánya miatt ezek az átfutási idők még inkább megnőhetnek.

Előző cikkIntegrált moduláris architektúrát fejleszt a Hyundai
Következő cikkMOL Plugee árváltozás
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.