Feltehetőleg senkit sem ér már meglepetésként a szomszédunkban zajló háborúnak ténye, amely bármilyen állásfoglalás esetén egyaránt borzasztó. A szubjektivitást teljes mértékben nélkülözve érdemes azonban a társadalmi problémák és nehézségek mellett objektíven megnézni, hogy a kialakult konfliktus milyen hatást gyakorol a villanyautók piacára.
A háborús helyzet az elektromos autókat elsősorban a nikkel, mint alapanyag beszerzésén és árán keresztül érinti. Az akkumulátorok esetében a katódok ugyanis nikkelt tartalmaznak, amely nagy energiasűrűséget biztosít ahhoz, hogy a jármű haladni tudjon. Gyártótól függően a katódok nikkeltartalma elérheti akár a 90%-ot is.
Nikkeltermelésben pedig pont Oroszország az egyik legfontosabb szereplő a világon. A február 24-i inváziót követően a nikkel árfolyama 11 éves rekordmagaslatra tört, közel 26 ezer dollárra emelkedett 1 tonna nikkel ára. Mindez történt úgy, hogy a nikkelexportot eddig ráadásul még szankciók sem nehezítették még, a megrendelések leszállítása folytonos orosz oldalról.
Amennyiben a nikkel vonatkozásában is áruexport-szankciókat vezetnek be, valószínű forgatókönyv hogy Oroszország Kínához, a világ vezető akkumulátor- és elektromosjármű-gyártójához fordulhat enyhítésér. Kína már most is vezető EV-gyártó, és ha az orosz nikkel egyedüli vásárlója lenne, akkor árelőnyhöz juthatna az akkumulátorgyártásban minden más gyártóhoz képest. Az egész folyamattal csupán még jobban erősítenénk Kína pozícióját az akkumulátorok piacán.
A nikkel mellett másik oldalról az európai gyártók ellátási láncából kiestek olyan apróbb alkatrészek, melyeket eddig ukrán beszállítók biztosítottak. A Volkswagen volt az első, aki szinte azonnal megérezte a konfliktus hatásait. Alig néhány nappal a háború kitörése után a VW bejelentette, hogy a Zwickauban található MEB gyárban a gyártást leállítják, amit követett a drezdai MEB gyártásnak felfüggesztése. A német autógyártónak ugyanis többek között olyan elektromos kábelkötegekre van szüksége, amelyeket ukrajnai beszállítók gyártottak.
A Volkswagenhez hasonlóan a VW Csoporthoz tartozó Skoda is az Ukrajnából származó alkatrészek kritikus hiánya miatt kénytelen volt csökkenteni a termelést. Az elektromos Enyaq terepjárót a Mlada Boleslav-i üzemben gyártják, normál üzem esetén naponta 1200 járművet gyártanak. A szokásos kapacitáshoz képest jelenleg naponta valamivel több mint 300 Enyaq és Enyaq Couapé készül csupán.
A Volkswagenhez hasonlóan a BMW háza tája felől érkeztek ilyen jellegű hírek. A müncheni központú gyártónál ugyanis az Oxfordban gyártott elektromos Mini Cooper SE gyártását szintén fel kellett függeszteni, úgy ahogy Münchenben az i4, Dingolfingban az iX és Leipzigben az i3 termelését is.
A megrendelt elektromos autók leszállítása a koronavírus és a chiphiány miatt eddig is a korábban megszokottakhoz képest meglehetősen lassú volt, most pedig az ukrán és orosz területekről érkező alkatrészek és termékek hiánya miatt ezek az átfutási idők még inkább megnőhetnek.