A Tesla új tényezőket ad hozzá a hatótávolságok becsléséhez

A pontatlan hatótávolságban megnyilvánuló egyik leggyakoribb kényelmetlenségre igyekszik a Tesla megoldást találni a jelentések szerint azzal, hogy új szempontokat vesz figyelembe a hatótávolság kalkulációjakor.

0

Mind a potenciális, mind pedig a tényleges elektromos autó tulajdonosok egyik legnagyobb gondja változatlanul a hatótávolság, hiszen alapjaiban befolyásolja az utazások mikéntjét és ráadásul számos tényezőtől függően nagy mértékben változhat. Annyi tényező befolyásolja egy jármű hatékonyságát az úton, hogy nagyon nehéz meghatározni, meddig lehet elmenni egy teli akkumulátorral.

Általánosságban az elektroomos autók sok változót vesznek figyelembe az autó hatótávolságának becslésénél, ilyen tényezők a vezetési stílus, a külső hőmérséklet vagy éppen a terepviszony. Gyártónként előfordulhatnak a bevált szempontokon felül olyanok, melyek célja a pontosság növelése.

A Tesla például 2018-ban uttörőként a standard változók mellett további környezeti tényezőket (magassági változások, időjárás stb.) kezdett figyelembe venni a számításnál. Ez nagyobb pontoságot eredményezett, de továbbra sem lett teljesen pontos. Most úgy tűnik, hogy a kaliforniai gyártó a még nagyobb pontosság elérése érdekében újabb tényezőket adott hozzá a hatótávolságok becsléséhez, az “oldal- és ellenszelet, a levegő sűrűségét és a páratartalmat”.

Értelemszerűen a rendszerhez addicionális jelleggel hozzáadott új tényezők bár javítanak valamennyit a pontosságon, de továbbra sem szabad feltételezni azt hogy a kijelzőre kiírt megtehető kilométerek számának 100%-ban lehet hinni. Sokkal beszédesebb, ha kilométer helyett inkább töltöttségi százalékban gondolkodunk, mely megjelenítésére a Tesláknál egyébként van is opció. Így pontosabb képet kapunk arról, hogy valójában mennyi tartalékunk van még az akkumulátorunkban.

Azt is fontos természetesen még látni, hogy ahogy a benzinüzemű autók szinte sosem produkálják a katalógusban szereplő l/100km átlagfogyasztást, úgy az elektromos autóknál sem szabad készpénznek venni akár az EPA, akár az NEDC, akár pedig a gyártó saját mérése szerinti elméleti hatótávolságot. A Tesláknál például nagyon gyakran nem éri el a valós hatótávolság az EPA által megadottat, míg néhány konkurens villanyautónál a valóságban meghaladja azt, különösen a legideálisabb körülmények között.

Mindezek alapján biztató, hogy a Tesla a jövőben talán finomít a hatótávolság-számításokon. Egyre több ember érdeklődik az elektromos autók iránt, de a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalom még mindig létezik. Nyilvánvaló, hogy nagyon hasznosnak bizonyul, ha a valós vezetés során pontosabb képet kapunk arról, hogy az autónk mekkora hatótávolsággal rendelkezik egy adott időpontban.