Meddig használható jól egy akkumulátorcsomag?

Sokan tartanak még az elektromos autók akkumulátorcseréjének költségétől. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy egy modern akkumulátorcsomag valójában hány évig lehet szinte tökéletes.

0

A villanyautók iránt érdeklődőknél rendszeresen felmerül a kérdés, miszerint mitévők legyenek abban az esetben, amikor az akkumulátorcsomagra vonatkozó átlagos 6-8 éves garancia lejár és a cellák oly mértékben degradálódnak, hogy önköltségen cserélni kell azokat. Ahhoz pedig kétség nem fűződik, hogy egy elektromos autónak az akkumulátorcsomag a legdrágább része.

A valóságban azonban az empirikus tapasztalatok azt mutatják, hogy a csomagok sokkal tovább bírják, mint amire tervezték. A piacon a felhasználók szemszögéből az egyik legelőnyösebb garanciális feltétele a Toyotának van, ők ugyanis a bZ4X akkumulátorok vonatkozásában írásosan vállalják, hogy 10 év múlva is teljesíteni tudja az eredeti kapacitás 90%-át. A 10 év JB Straubel, a Tesla korábbi technológiai igazgatója és társalapítója szerint bőven tartható, hisz véleménye és tapasztalatai szerint az EV akkumulátorok élettartamának körülbelül 15 évig kell tartania.

A 15 éves tartósság megjelent egy amerikai rendelettervezetben is, amit tavaly májusban Kalifornia állama dolgozott ki. Javaslatuk szerint a gyártóknak tartóssági és akkumulátor-romlási követelményt kell megfogalmazni, az EV akkumulátoroknak 15 évig vagy 150 000 mérföldig az eredeti hatótávolság 80%-át meg kell tartaniuk.

A jó hír tehát, hogy nagy valószínűséggel a modern akkumulátorcsomagok 10-15 éves használat során alig degradálódnak. Ilyen időtáv alatt pedig a hagyományos belső égésű motorral szerelt gépjárművekhez képest tapasztalható jóval kedvezőbb üzemeltetési költségek bőségesen tudnák fedezni még akár egy teljes akkumulátorcsomag költségét is. Persze ez csak nagy általánosságban igaz, nagyban befolyásol a használat és töltés mikéntje, a töltési ciklusok száma.

Az akkumulátorok drágasága pedig jelenleg elsődlegesen a meglehetősen ritka alapanyagok miatt jelentkezik, egy lítium-ion akkumulátor költségeinek ugyanis 50-70%-át maguk az anyagok teszik ki, nem a gyártás. Egyértelmű, hogy a még inkább költséghatékony termeléshez az újrahasznosítás lesz a kulcs. Szinte az összes anyagot az újrafeldolgozás fogja mozgatni, és a logisztikai lánc költségeinek csökkenése is megmutatkozik az akkumulátorok jövőbeli egységköltségében.

Előző cikkA Tesla új tényezőket ad hozzá a hatótávolságok becsléséhez
Következő cikkIsmét igényelhető támogatás elektromos kerékpárra
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.