Jaguar I-PACE teszt | Igazi vadmacska

0
389

Hüledezünk itt a Teslák látták, felkapjuk a fejünket egy e-Tron elsuhanására, ám közben alig hárul figyelem a Jaguárra, pedig amióta a TATA 2008-ban megvásárolta, újfent igencsak nagy fejlődésbe kezdett a patinás brit márka. A lassan száz éves cég ugyanis olyan keményen beszállt az elektromos autós szegmensbe, hogy csak pislogunk, a Jaguar I-PACE pedig egy kívül-belül, ízig-vérig a végletekig kifinomult autó, pontosabban SUV lett, ami bár nem tudja számok terén megközelíteni a Model X-et, minőségben köröket ver rá.

Mondjuk külsőleg kevésbé tűnik extravagánsnak, nem nyílnak felfelé az első ajtók, helyette a kasztniból ugranak ki finoman a kilincsek, odacsukni pedig ne aggódjunk, nem lehet a kezünket, figyelt erre a cég, figyel erre az autó is. A 4,68 méteres hosszúság nem varázsol rögtönk uszályt a járgányból, pont ezért még akár városban is kiválóan lehet lavírozni a szűk utcákban, a 2,99 méteres tengelytáv pedig mutatja, hogy még akár terepre is ki lehet vele merészkedni.

A légellenállási együttható 0,29, a mindennapokban ez több, mint elég, de köszönőviszonyban sincs a Tesla-féle 0,24-os értékkel, nem mintha ez az autópályás közlekedésen kívül túl nagy hátrányt jelentene. A mérnökök persze mindent megtettek a tökéletes utazásért, kezdve az 50:50-es súlyelosztástól  a motorháztetőn lévő légcsatornáig. Azért ezek a finomságok tényleg igen komoly fejlesztéseknek az eredményei, csendes belülről az autó, 100 km/h óra felett lehet már hallani a gördülési és a szélzajt.

Fontos tudni, hogy elöl aktív hűtőrács található, ez az egyik módszer, amivel menet közben hűteni lehet az akkumulátort, emellett rendelkezésre áll a folyadékhűtés, plusz a klíma is temperál, a Jaguar a Formula-E sorozatból veszi a tudás legjavát.

Hátulról is csinoska az autó, felül a cápauszony kicsit sportosabbá teszi ezt az SUV-t, a panorámaüveg pedig speciális, külön kérhető extra, méghozzá UV-szűréssel, erős sötétítéssel. A hátsó részhez tartozik a csomagtérajtó, ami elektromosan nyílik fel, utána pedig 656 liternyi hely tárul elénk, elnyelve jó sok bőröndöt vagy zacskót. És ha ez nem lenne elég, elöl van még egy 27 literes tárolórekesz, ahová a töltőkábeleket elrejthetjük.

A Jaguar I-PACE szívéből kettő is van, mindkét tengelyen.  Két darab 200 lóerős villanymotorról van szó, amik összesen 696 Nm nyomatékot biztosítanak a sofőr és az autó számára. Az eredmény? Bámulatos. A 2,2 tonnás (spirálrugóval ennyi, adaptív lengéscsillapítóval 2,3) testet mindössze 4,8 másodperc alatt kilövi 0-ról 100-ra, ami a lineáris gyorsulás miatt teljesen más élmény, mint egy sportkocsiban. És ez az erő szinte mindig rendelkezésre áll, 50 km/h-nál, vagy 100-nál, döbbenetesen nagyot lehet lépni vele.

Belül csupa csúcstechnika biztosít minket arról, hogy nem hiába fizettünk ki ekkora összeget egy négykerekűért. Eleve van három hatalmas kijelzőnk: egy 12,3″-es műszeregység, egy 10,2″-es központi panel, valamint egy 5,5″-es kiegészítő megjelenítő, ami az alfunkciókat mutatja, utóbbi kettő érintésérzékeny.

Minden állítható, van Apple CarPlay és Android Auto támogatás, sőt, még a két tekerőn is találunk kijelzőt, ezek kezelése elsőre fura, befelé nyomva lehet variálni az ülésfűtést és az ülésszellőztetést, kifelé húzva pedig a klímavezérlést babrálhatjuk. Az ülések rendkívül kényelmesek, minden kézreáll, a lehető legjobb anyagokat kapjuk, mindenhol puhaság és csúcsminőség. Hátul is bőven el lehet férni, szóval igazi, akár négy személyes utazóautó ez a modell.

És akkor a lényeg. A Jaguar I-PACE padlólemezére egy 90 kWh-s (!) akkucsomagot szereltek, ez 432 db lítium-ion cellából áll. Ez az autó tömegének igen nagy százalékát adja, de az elöl keresztlengőkaros, hátul pedig integral link felfüggesztés gond nélkül himbálóztatja a kocsit, nem rázza ki a lelkünket még a göröngyösebb útszakasz sem. WLTP szerint 480 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel az I-PACE, ám ez maxium városban és optimális környezetben hozható ki, reálisabb a 350-400 kilométer úgy általánosságban, és a 300-350 kilométer, ha autópályán szaladunk el valahova. A jaguarosok szerint a vásárlók és az ő tesztjeik alapján a legjobb mért fogyasztás 16-17 kWh volt 100 kilométeren.

A töltés viszont nem szélsebes. Az 50 kW-os töltőoszlopnál is 1,5 óra kell ahhoz, hogy 0-ról 80 százalékra töltsük az autót (egyébként a 150 kW-os DC-is tudja), a 22 kW-os etetésből viszont csak 7 kW-ot tud hasznosítani ez a szépség, szóval itt már 13 órára van szükség, otthon pedig hálózatról 3-4 nap lenne megetetni a kocsit. A jó hír viszont az, hogy a Jaguar 8 év / 160 ezer kilométer garanciát vállal az akkumulátorra.

Extákból rengeteg rendelhető; akár 18 irányban variálható hűtött ülés, adaptív lengéscsillapítás, hátsó ülésfűtés, fűtött kormány, 22″-es felni, head-up display, négy zónás automata klíma és még sorolhatnánk. Ennek megfelelően változik a Jaguar I-PACE vételára is. Az alapverzió 24 millió forintba kerül, felextrázva viszont már akár 34 milliót is ott hagyhatunk a szalonban.

Hogy népautó nem lesz, az biztos, de az is, hogy minőségben egyértelmű konkurense a Tesla Model X-nek, még ha az jobban is gyorsul és talál többet is megy el, az Audi E-Tront pedig alighanem megeszi reggelire. Csalódni nem fog, aki ilyet vesz, maximum jó pár tízmillióval szegényebb lesz, ám a gazdagságot majd az élmények adják.