Az elektromos járművek infrastruktújárával foglalkozó vállalatok nagy előrelépést tettek az elmúlt egy évtizedben, de ez még mindig csak kis szeletet jelent az egész iparágat figyelembe véve.

Ezt mondja legalábbis a Wood Mackenzie Power & Renewables tanulmánya, amely nyomon követi az összes ismert beruházást, amelyeket a töltési infrastruktúra és a vezérlőközpontok létrehozására szakosodott cégek vittek véghez, ezzel lehetőséget teremte az emberek számára, hogy áttérjenek az elektromos tömegszállítás világára.

Az elektromos autós beruházásoknak egyébként is igen jelentős története van. Az utakon megtalálható, akkumulátorral működő autók száma, beleértve a konnektoros hibrideket, a tavalyi évben átlépte az 5 milliós határt. Ez több mint 50 százalékos növekedést jelent éves szinten a 2013-as esztendő óta.

Ennek ellenére a töltőhálózatok kiépítésére fókuszáló cégek már nem tudtak ilyen ütemű fejlődést felmutatni. A 2010-es és 2011-es évben például számos nehézséget kellett leküzdeni, majd jött pár nyugodtabb és folyamatosabb esztendő, de 2017-ben és 2018-ban ismét nem volt túl rózsás a helyzet.

Összegezve viszont elmondható, hogy az elektromos autókba történő beruházások és kockázatitőke befektetések 2010 eleje és 2019 első fele között nagyjából 1,7 milliárd dollárt tettek ki, ami mindössze 14 százaléka az összes ismert befektetésnek. Az elemzőcég szerint a legkritikusabb időszakok közé a 2013-as, a 2017-es és a 2018-as esztendő tartozott.

Az analitikusok szerint az EV (electric vehicle) inftastruktúrája az ügyletek csupán 8 százalékát tette ki, ám a piac egyre fontosabb szerepet játszik majd az energetikai nagyvállalatok rugalmassága miatt.

Az ebben az iparban működő vállalkozások abban reménykednek, hogy a hálózat rugalmasságnak növekvő piaci értéke egyre nagyobb igényt és érdeklődést teremt majd az intelligens töltési technológiák iránt. A szél- és napenergia növekedése is rugalmas energiafogyasztásra ösztönöz, ugyanúgy, ahogy a vásárlók is flexibilisen állnak az elektromos autók bevezetéséhez, elterjedéséhez. 

Számokban kifejezve

A WoodMac cég adatbázisa szerint 61 startup vállalkozás eddig 133 beruházásért volt felelős az elmúlt egy évtizedben. A leglényegesebb és egyben legvisszataszítóbb adat, hogy a pályázatok 29 százalékánál nem tettek közzé hivatalos adatokat arra vonatkozólag, hogy mennyi pénzt vettek fel és költöttek el ezekre a projektekre, így alighanem az 1,7 milliárd dolláros becslés jelentősen az igazság alatt helyezkedik el. Sőt, az M&A még borúlátóbb, szerintük 32 beszerzésből csupán ezeknek a negyedénél tudható, hogy mennyibe került az adott beruházás.

A vertikálisan működő cégek szakítottak a legtöbbet, 1,7 milliárdból 1,1 milliárd dollár ütötte a markukat. Sőt, igazából két cégről beszélünk itt, az egyik az izraeli Better Place a maga 616 millió dollárjával, megannyi töltőállomást hoztak létre Izrael szerte, de a nemzetközi porondon is jelen voltak egészen a 2013-as összeomlásukig. A másik nagy nyertes 475 millió dollárral a ChargePoint, akik már több mint 99 ezer töltőponttal rendelkeznek világszerte.

Változó befektetők és érdeklődők

A nem stratégiai befektetők, mint például a kockázatitőke-társaságok és a magántőkés társaságok több pályázatot is megnyertek. Őket követik a nyilvánosságra nem hozott befektetői csoportok, amikbe egyébként az autóipari neves képviselői is beletartoznak. Ezuán jönnek a stratégiai közművek, valamint a stratégiai olaj- és gázipari befektetők.

Az olaj- és gáziparitársaságok jelentősebb csatlakozása 2017-ben történt, amikor a Shell megvásárolta a NewMotion európai töltőhálózatot, azóta pedig már hat másik olajtársaság is csatlakozott ilyen-olyan módon.

Az elektromos autók iparága tehát egyre nagyobb érdeklődést vált ki a világ minden részén, és egyre több olyan szereplőben, vállalatban, amelyek eddig vagy mással foglalkoztak, vagy másban értek el sikereket. Alighanem a befektetések mértéke jelentősen nőni fog a következő esztendőkben, a fejlesztési összegek pedig csillagászati mértéket öltenek majd, az autógyártók nagy része pedig a 2020-as évek végére más vagy csak elektromos, vagy nagy részben elektromos autókat fognak fejleszteni.

 

Előző cikkA Volkswagen saját akkucella gyártást indít
Következő cikkÚjabb generációs töltővel jelentkezik az IONITY és a Tritium