Nagyon egyszerű, mégis sok mindenről érdemes tudni
Az első kérdés, amikor valaki Tesla vásárlásán töri a fejét, vagy már éppen túl is lett rajta, hogy mégis hogyan működik a cég egyedi töltési rendszere. Kiderült ugyanis, hogy a legfőbb aggályok általában a hatótávval, valamint a töltéssel kapcsolatosak, ha valaki elektromos autóra gondol. Ameddig viszont a konkurens autógyártók szépen lassan oldják fel ezeket a kételyeket, a Tesla hatalmas előnyben van a többiekhez képest.
Szóval, hogyan lehet egy Teslát feltölteni?
A Tesla töltése olyan, mint egy mobiltelefon esetén. Leegyszerűsítve annyi a dolgunk, hogy töltőre dugjuk az autót, majd hagyjuk, amíg feltápolja magát. Természetesen le lehetne merülni a technológia legmélyebb bugyraiba, de egy átlag felhasználó nem a specifikációkra kíváncsi. Ameddig például egy iPhone megbízhatóan és gyorsan tölt, senkit sem érdekel, hogy ez hogyan történik.
Hol lehet tölteni a Teslát?
Akár otthon. Ez ugyanis a legegyszerűbb és az egyik legszokványosabb lehetőség, más kérdés, hogy emeletes házban, panelben, vagy több szintes téglaházban lakni nem éppen erre optimális megoldás, így más módszer után kell kutatni. Szerencsére erre is van bőven lehetőség, nem csak Amerikában, hanem Európában, sőt, Magyarországon is, elég csak az alant látható képre kukkantani, hogy milyen sok Superchargernél lehet megállni tölteni.
Mennyi időbe telik otthon feltölteni egy Teslát?
A legtöbb esetben ehhez egy éjszaka is elég. Ez persze függ attól is, hogy milyen megoldást választunk, milyen töltőt szerelünk be oda, ahol lakunk, vagyis inkább a garázsba, a kocsibeállóba. Általában a Teslát vásárlók első dolga egy ilyen töltő beüzemelése még azelőtt, hogy magával a kocsival életében először beparkolna. A villanyszerelőknek érdemes tudni, hogy a Tesla NEMA 14-50-et ajánl, ez egy 240V-os dugasz 50 AMP-es megszakítóval. Így a Model 3 esetén óránként majd’ 50, Model S-nél 37, Model X-nél pedig 32 kilométernyi hatótáv nyerhető.
A leggyorsabb módszer a Tesla Wall Connector, vagyis a falitöltő. Ez egy olyan megoldás, ami képes akár óránként 70 kilométernyi hatótávot belepumpálni az autóba, függően persze a típustól. Persze egy éjszaka mindkettő töltési lehetőség esetén elég, szóval nem kötelező befektetés ez, de mindenképpen hasznos.
Kellemetlen helyzetekben jól jöhet még a Tesla 120V-s adaptere, lényegében ez ugyanaz, amit mondjuk egy laptop, egy telefon, vagy más háztartási eszköz használ. A töltés sebessége persze ezzel extrém lassú, hiszen nagyjából 5 kilométert tudunk megtenni 1 órányi etetést követően, de vészhelyzet esetén legalább még mindig van plusz egy lehetőség, amire támaszkodhatunk.
Mennyi időt kell eltölteni a Superchargernél?
A Tesla önmaga építi ki a töltőrendszerét, mondjuk tény, hogy annyira azért van közük más oszlopokhoz, hogy átalakítóval tudják használni a CHAdeMO-t is (aminek tegyük hozzá, hogy nem örülnek nagyon a japán autók tulajdonosai). Nagyjából 1600 töltővel rendelkezik már a cég világszerte (elméletileg 12 ezer autó tud egyszerre töltődni), Európában is bőven vannak már lehetőségek, ahol meg lehet állni tölteni az autókat:
Természetesen a töltési idő itt is függ a körülményektől (időjárástól is), de nagyjából 30 percbe telik 80%-ra felpumpálni az akkumulátort. Ha valaki mellettünk tölt, akkor növekedni fog ez az idő, hiszen ugyanazt a hálózatot használja. Ezek a töltőoszlopok jellemzően autópályák mellett helyezkednek el, 120 kW-osak.
A Tesla viszont már az ennél is több mint kétszer sebesebb töltésre koncentrál, a Supercharger V3 ugyanis már 250 kW-tal tölt, igaz, ebből profitálni a Model 3 tud például, a Model S és a Model X „csak” 200 kW-ot képes hasznosítani.
Városokban is találunk Tesla töltőt?
Igen, a Tesla kifejezetten erre a célra fejlesztette az Urban Supercharger töltőket, amik némileg kisebbek az autópályás kialakításoktól, ám még így is 72 kW-tal tudnak tölteni, vagyis itt sem kell sokkal több időt eltölteni, optimális esetben a 80% meglehet 45 perc alatt.
Milyen gyakran kell tölteni egy Teslát?
A felhasználók többsége minden éjjel tölti az autóját. Nem azért, mert muszáj, hanem mert miért ne induljanak minden nap útnak teljes töltöttséggel. Logikus gondolkodás. Amerikában például átlagosan 50 kilométert utaznak az emberek naponta, de bőven akadnak olyanok a kontinensen és akár Európában is, aki ennek többszörösét teszik meg a család, vagy a munkába járás miatt. A kérdésre tehát nem lehet egységes választ adni. Olyan gyakran, amennyire gyakran és amennyit használja az ember az autóját. Mint a hagyományos kocsiknál, annál többet tankolunk, minél többet megyünk.
Mennyibe kerül tölteni egy Teslát?
Ez változó, minden országban más a díjszabás. Hogy jobban megéri-e üzemeltetni egy elektromos autót, mint egy hagyományosat, az valamennyire mindenképpen igaz, hiszen csomó kopó alkatrészt nem kell cserélni, vagy sokkal ritkábban, plusz nincs turbó, kettőstömegű, EGR, szívósor és még sorolhatnánk. Hazánkban 81 forint körül mozog az ár kWh-ként, tehát nem olcsó, de még így is nagyon versenyképes a benzines, vagy akár a dízel autókkal. Amerikában 0,28 dollárt kell kicsengetni egy kWh-ért, de azért érdemes megnézni egy táblázatot is, hogy összességében még mindig mennyire olcsó Magyarországon tölteni a többi országhoz képes: