Autómegosztók magyar körképe

A tömegközlekedés fejlődése ellenére úgy tűnik, hogy a jövőben is megmarad az igény az individuális mobilitásra. A nagyvárosokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az autómegosztók. Bemutatjuk, hogy Magyarországon milyen rendszerek működnek.

0
37

A szakgarzson a mobilitást és közlekedést érintő jelenlegi változásokat a legtöbbször a CASE mozaikszóval foglalja össze, amely a C, mint Connected, A, mint Autonomous, S, mint Shared és E, mint Electric (Electrified) tagokból képződik. A fejlesztések és az igények megváltozása révén a közeljövőben tehát a járművek feltehetően  kommunikálnak majd egymással, a legtöbbjük valamilyen szinten önvezető és megosztott lesz, valamint elektromos, vagy legalább elektrifikált hajtáslánccal szerelt. Jól látható, hogy az új autók valóban okosak, valamilyen szinten önvezetők és egyre több az elektromos autó is, a megosztottság viszont magyarázatra szorul.

Az elmúlt évtizedben a preferenciák átrendeződésével és az egyre jobban felgyorsuló urbanizációval megnőtt az igény a nagyvárosokban az úgynevezett autómegosztó rendszerekre. Nem véletlen, hogy az autómegosztó szolgáltatást kínáló vállalatok többnyire nagyvárosokban üzemelnek.

A gyakorlatban úgy működnek ezek a szolgáltatók, hogy okostelefonos alkalmazáson keresztül térképen lehet látni a flottába tartozó járműveket, melyek a városon belül mindenfelé megtalálhatóak, hiszen a szolgáltató gondoskodik a lehető legegyenletesebb eloszlásról. A közelben megtalált megosztott autót a mobilos alkalmazáson keresztül perc alapon rövid távra ki lehet bérelni. Ideális a megoldás elsősorban azoknak, akik nagyvárosban élnek, nem tudnak vagy nem akarnak saját autót fenntartani, de alkalomadtán például egy bevásárláshoz tömegközlekedés helyett inkább ,,saját autót” használnának. A megosztott autóknak további előnye, hogy általában városon belül nem kell parkolási díjat fizetni, az autó töltésével, vagy éppen szervizelésével foglalkozni.

A jelenlegi technológiai környezetben a tisztán elektromos meghajtású autók előnyei – beleértve az alacsony üzemeltetési költségeket – a városokban mutatkoznak meg, így kézenfekvő, hogy hosszabb távon a magasabb bekerülési költség ellenére is érdemesebb az alacsonyabb költségek, a tisztább és csendesebb városi környezet érdekében elektromos autókat üzemeltetniük az autómegosztó vállalatoknak.

Autómegosztó rendszerek Magyarországon még nem elérhetőek olyan nagy számosságban, mint tőlünk nyugatra. Elektromos bicikli, roller, vagy robogó ugyan szinte minden nagyobb városban már elérhető, perc alapon autót bérelni jelenleg csak Budapesten lehet. Budapesten viszont három szolgáltatói is működik: a GreenGo, a MOL Limo és a SHARE NOW.

A három szolgáltatón kívül tavasszal felmerült, hogy a Volkswagen AG tulajdonában lévő WeShare is megjelenik még 2020-ban a magyar piacon, ám nem tudni hogy a koronavírus okozta válság miben módosította ezt a tervet. A WeShare jelenleg Berlinben üzemel 1.500 elektromos Volkswagennel és Skodával, idén terveztek debütálni hét európai városban. Az eredeti tervek szerint a 2020-ban Budapesten induló WeShare flottájában Skoda Citigo iV modellek lesznek bérelhetőek, amely gyakorlatilag megegyezik a Volkswagen e-Uppal.

Az alábbiakban a jelenleg működő három szolgáltatót hasonlítjuk össze.

GreenGo

Az egyéni kezdeményezésből indult magyar GreenGo volt az első szolgáltató Magyarországon, amely működését már közel négy éve, 2016. novemberében kezdte meg. A GreenGo flottájában a kezdetektől fogva kizárólag tisztán elektromos meghajtású (BEV) autók voltak szolgálatban, azokból is csak Volkswagen e-Up volt elérhető náluk. Az e-Up egy remek, dinamikusan vezethető kisautó, amely négy ülésével rövid távon több személynek is biztosíthat helyváltoztatást. Nagyobb bevásárlásokhoz, hosszabb utakhoz természetesen nem éppen a legjobb megoldás.

Költségeket tekintve a GreenGo-nál a regisztráció 4.900 Ft-ba kerül, viszont ez az összeg egy hónapon belül teljs mértékben levezethető. Az autó bérlése alapvetően 80 Ft/perc, míg a várakozásért 20 Ft/perc díjat számol fel a GreenGo. A többi szolgáltatóhoz hasonlóan a GreenGo-nál is lehet havi 990 Ft-ért bérletet vásárolni, amellyel az eredeti 80 Ft/perc helyett csupán 65 Ft/percbe kerül az autóhasználat. Különös a vállalatnál, hogy a körülbelül 200 kilométer megtételére képes e-Upokat már egy, vagy több napra is ki lehet bérelni. Hosszabb távú bérlés esetén a napidíj alapáron 11.900 Ft, előfizetéssel pedig 9.860 Ft.

A Budapesten folyamatosan bővülő üzemelési területnek köszönhetően nemrégieben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is megjelent saját parkolóval és töltőkkel a GreenGo, ám a reptéri  bérlésindításnak vagy bérlészárásnak 1.680 Ft a felára. A felár ellenében azonban a GreenGo munkatársai saját transzferjáratukkal a parkolótól egészen a terminál bejáratáig elviszik a felhasználókat.

Külön örvendetes, hogy a magyar alapítású és magyar tulajdonú cég nemrég a cseh piacra is belépett, már Prágában is szolgáltatnak.

MOL Limo

A MOL az elektromosautó-töltők és a budapesti MOL Bubi közbringarendszert követően a mobilitás piacán lévő helyzetét 2018. januárjától a MOL Limo szolgáltatással erősíti. A MOL erőforrásainak köszönhetően a Limo igen gyorsan és dinamikusan tudott növekedni, a flotta mérete mára meghaladja a 450 autót és terület tekintetében is a Limo a legnagyobb. A GreenGo-val ellentétben a Limo flottájában többféle modell megtalálható többféle meghajtással. Az elektromos autók mellett ugyanis a Limo rendszerében hagyományos benzines autók is üzemelnek.

Elektromos autókból jelenleg ötféle modell bérelhető: a Smart EQ fortwo és forfour, a Volkswagen e-Up a prémium BMW i3, illetve a nemrég tesztelt Hyundai Kona is. A nagy modellválasztéknak köszönhetően a Limonál biztosított, hogy mindenki talál elektromos autót a célja teljesítéséhez.

Költségek tekintetében a GreenGo-hoz hasonlóan a Limonál is havi 990 forintért lehet alacsonyabb percdíjakhoz hozzáférni. Teljes áron az EQ fortwot 75Ft/percért, az EQ forfourt és e-Upot 85 Ft/percért, a Konát 119 Ft/percért, az i3-at pedig 129 Ft/percért lehet használni. Bérlet esetében az EQ fortwo 60 Ft/percbe, az EQ forfour és e-Up 68 Ft/percbe, a Kona 95 Ft/percbe, az i3 pedig 103 Ft/percbe kerül.

Az elektromos autók a Limonál is bérelhetőek több napra, ami az akár 300 kilométert töltés nélkül megtevő Kona esetében különösen érdekes lehet. Előfizetés nélkül az EQ fortwo, EQ forfour és az e-Up 12.499 Ft/nap, a Kona és i3 pedig 19.999 Ft/nap bérleti díj ellenében vehető igénybe. Előfizetéssel az EQ fortwo, EQ forfour és e-Up mindösszesen 9.999 Ft/nap, míg a Kona és i3 15.999 Ft/nap.

A bérlésen felül fizetendő 5.900 forintos regisztrációs díj, ami a VANAUTOM kuponkód felhasználásával maradéktalanul levezethető. Limot a reptéri bérlésen felül akár a Lupa Beachnél is kölcsönözhetünk, előbbi felára 1.990 Ft, utóbbié pedig 490 Ft.

SHARE NOW

A BMW Csoport és a Daimler AG összefonódásából tavaly áprilisban indult Budapesten DriveNow néven autómegosztó szolgáltatás, ami márciusban SHARE NOW-ra változott. A SHARE NOW nemzetközileg összesen 8 ország 16 városában van jelen mintegy 14 000 autóval. Nem meglepő módon ezek az autók kizárólag a BMW és a Daimler portfóliójában megtalálható márkák jelzéseit viselik.

A 14 000 járműből Budapesten 240 használható, benzinesek és elektromosok egyaránt akadnak. Elektromos autóból nagyon sokáig csak a BMW i3 volt elérhető Budapesten, pár hete azonban bővült a flotta a Smart EQ fortwo-val is.

Nem meglepő módon, a SHARE NOW esetében is pont 990 Ft havidíjért lehet feliratkozni a SHARE NOW PASS csomagra. A PASS nélkül az EQ fortwo 79 Ft/percért, az i3 pedig 129 Ft/percért bérelhető. Fontos megjegyezni azonban, hogy a SHARE NOW esetében egyedülálló módon a bérlésnél alapdíj is van, aminek összege plusz egy perc bérlésnek felel meg, a fortwo esetében tehát 79 Ft, az i3-nál pedig 129 Ft.

A Daimler és a BMW tulajdonában lévő autómegosztó Budapesten jelenleg nem biztosítja teljes nap(ok)ra szóló elektromos autó bérlését, a fortwo és az i3 bérlésénél is a perc alapú használaton felül 2 órás és 4 órás csomagok kerültek kialakításra. A 2 órás csomag  40 kilométer, a 4 órás csomag pedig 50 kilométer távolság megtételét engedélyezi a felhasználók számára. A kilométerkorlát miatt ezek a csomagok legfeljebb hosszabb ideig tartó városnézésre használhatóak fel, hiszen a belvárosból még Szentendrére sem lehet megfordulni így.

Nagy előnye azonban a szolgáltatónak, hogy reptéri bérlésindításnál csupán 890 Ft-ot, zárásnál pedig 1.590 Ft-ot számol fel, ráadásul a regisztráció is teljesen ingyenes. Érdekes azonban, hogy a várakozásért minden más szolgáltatóhoz képest szignifikánsan nagyobb, 50 Ft/perc díjat számláznak.

Összegzés

ModellSzolgáltatóPerc alapú bérlésNapi bérlésReptéren indításReptéren zárás
Smart EQ fortwoMOL Limo75 Ft/perc12.499 Ft/nap1.990 Ft1.990 Ft
SHARE NOW79 Ft/perc + alapdíj890 Ft1.590 Ft
Smart EQ forfourMOL Limo85 Ft/perc12.499 Ft/nap1.990 Ft1.990 Ft
VW e-UpGreenGO80 Ft/perc11.900 Ft/nap1.680 Ft1.680 Ft
MOL Limo85 Ft/perc12.499 Ft/nap1.990 Ft1.990 Ft
Hyundai KonaMOL Limo119 Ft/perc19.999 Ft/nap1.990 Ft1.990 Ft
BMW i3MOL Limo129 Ft/perc19.999 Ft/nap1.990 Ft1.990 Ft
SHARE NOW129 Ft/perc + alapdíj890 Ft1.590 Ft

Összegzésképp megállapítható, hogy a jelenleg Budapesten működő három szolgáltató modellkínálata és árazása nagyon hasonló, mindhárom alkalmazása nagyon jól használható. A három közül a legtöbbféle autó és a legnagyobb terület a MOL Limo-nál található meg, ráadásul csak a Limo-tól lehet nagyobb hatótávolságú autót bérelni teljes nap(ok)ra. Remélhetőleg előbb-utóbb a vidéki városokban is megjelennek ezek a szolgáltatók.