Tíz év múlva teljesen átveszi a piac uralmát a Tesla?

A Tesla körül szinte megállás nélkül két kérdés forog: csődbe megy vajon, vagy nagyon sikeres lesz? A cikkben megmutatjuk, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján mire lehet számítani 2030-ban.

0

Az egymással való versengés a minél kedvezőbb pozíció elérése érdekében már a kezdetektől fogva jellemző volt az emberekre. A vállalkozásokat, és így az autógyártókat is emberek irányítják, így senkinek sem meglepő, hogy a gyártók versenyeznek egymással annak érdekében, hogy minél nagyobb árbevételre és nyereségre tehessenek szert. 

A 2003-ban alapított, kizárólag elektromos járműveket tervező és gyártó Tesla útját a kezdetektől fogva rengeteg kérdés és bizonytalanság kísérte. Az innovatív megközelítést és innovációs potenciált ugyan senki sem kérdezte meg, nagyon hosszú ideig mégsem volt képes nyereséget termelni a gyártó. A kvótakereskedelemből származó bevételek nélkül számított egy autóra eső nyereség pedig még mindig fejtörést okoz a kaliforniaiaknak.

A Teslában nagyon érdekes viszont, hogy mindenféle racionális gondolkodás és közgazdasági törvény nélkülözésével a gyenge pénzügyi teljesítmény ellenére évről évre sikerül eladniuk egy víziót a befektetőknek, melynek hatására a tőzsdén a kibocsátott részvények egyre többet érnek, egyre magasabb a Tesla értéke.

A napokban mind a belföldi, mind pedig a külföldi médiában igen megdöbbentő hír jelent meg, miszerint piaci kapitalizáció vonatkozásában a Tesla már kétszer annyit ér, mint a rangsorban a következő autógyártó, a Toyota.

A sors fintora, hogy a Daimlernek korábban jelentős részesedése volt a Teslában, amit eladtak a németek. Ha az értékesítés helyett a Daimler megtartotta volna a Tesla részvényeit, ma már többet érne az az üzletrész, mint a teljes Daimler.

A hír értelmezéséhez fontos definiálni, mit is jelent a piaci kapitalizáció. A piaci kapitalizáció egy cég által kibocsátott részvények számának és egy részvény árának a szorzata. Legtöbbször a piaci kapitalizációval azonosítják egy cég értékét.

A kibocsátott részvények száma teljes mértékben az adott vállalat vezetőségétől függ, a részvények árát pedig a piacon a kereslet szabja meg. Egy részvény ára pozitív várakozások esetében jellemzően felfelé megy, fordított esetben pedig lefelé.

Nem számít tehát a részvényeknél és így a piaci kapitalizációnál, hogy egy autógyártó hány vagy milyen minőségű autót értékesít, csupán az, hogy a befektetők mennyire gondolják értékesnek a céget.

Az alábbi ábrán idősorosan követhető évről évre a tíz legértékesebb autógyártónak a piaci értéke (kapitalizációja). Jól látszik, hogy amíg 2014-ben a Tesla az utolsó előtti helyen állt a 27,95 milliárd dolláros értékével, addig idénre sikerült elérnie a döbbenetesen magas, 567,83 milliárd dolláros kapitalizációt. Ezzel az értékkel a Tesla jelenleg többet ér, mint a Toyota, a Volkswagen, a Daimler, a General Motors, a BMW és a BYD együttesen. A BMW értékének közel tízszeresét képviseli most az amerikai Tesla.

A cikk címében felvetett kérdés megválaszolásához nagy segítséget nyújt az elmúlt hét év piaci kapitalizációs értékeiből trend generálása. A trendszámítás során pontos és messzemenő következtetésekre alkalmas tanúságot ugyan nem lehet levonni, a versenypozíciók alakulásához mégis jó képet adhat.

Trendszámítás tekintetében gyártónként eltérő, hogy melyekre jellemzőbb inkább a lineáris, melyekre pedig az exponenciális változás. Az egyszerűség kedvéért az elemzés során lineáris trend alapján igyekeztünk előrejelezni a különböző gyártók jövőbeli piaci értékeit, melyet az alábbi diagram szemléltet.

Egyeseknek meglepő lehet, hogy az előrejelzés szerint 2021-re jóval alacsonyabb kapitalizáció várható a Teslától, mint 2020-ban. A vártakhoz képest eltérés a módszer korlátainak köszönhető, hiszen a lineáris trendszámítás az elmúlt hét év átlaga alapján ad várakozásokat a jövőre nézve, ráadásul a kiugró értékeket sem képes kezelni. A legfontosabb tehát az abszolút értékek helyett a változásoknak a szemre vétele.

Az előrejelezés eredményeképp amennyiben a gyártók nem változtatnak a közeljövőben stratégiáikon és az elmúlt 7 évhez hasonlóan változik majd évről évre a piaci értékük, úgy 2030-ra a Tesla elérheti a 924,697 milliárd dolláros kapitalizációt. Ez az érték közel kétszerese a maradék kilenc gyártó összesített piaci kapitalizációjának.

Ahogy azt korábban hangsúlyoztuk, a trendszámítás alapján készített előrejelzésből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni. A módszer csupán egy képet ad ahhoz, hogy el lehessen képzelni a jövőbeli piaci pozíciókat, mely alapján a Tesla abszolút uralná a járműpiacot. Fontos hangsúlyozni ismételten, hogy a piaci kapitalizáció csupán a befektetők szubjektív megítélésétől függ és bármikor változhat igen nagy mértékben. Igaz viszont, hogy az elmúlt 1-2 évben hatalmas növekedésnek indult a Tesla, amit várhatóan nem fog abbahagyni.

Előző cikkMagyarország az egyik legelmaradottabb a térségben
Következő cikkEgyre közelebb az elektromos autók elterjedése
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.