Nem sikerült megúsznia a hatalmas bírságot a Volkswagennek

Az autógyártóknak a tavalyi év a koronavírus miatti nehézségek mellett az Európai Unióban újonnan bevezetett flottaátlagra vonatkozó, CO2 kibocsátási normákat meghatározó büntetőrendszernek való megfelelésről szólt. A világ legnagyobb autógyártójának számító Volkswagen megbukott a megfelelésben.

0
14

Írtunk már arról, hogy a környezetvédelem iránti elköteleződés jegyében 2020. január 1-től az Európában gépjárműveket értékesítő autógyártóknak kötelezően meg kell felelniük az előre meghatározott szén-dioxid normáknak. Az új rendszer értelmében a 2020-ban eladott autóknak flotta szinten teljesíteniük kell a 95 gramm/kilométer WLTP szabvány szerint mért szén-dioxid-kibocsátást. Amennyiben nem teljesíti egy gyár a feltételeket, akkor a 95 gramm/kilométer felett minden egyes grammra 95 euró bírságot kell fizetni eladott autóként. Egy Volkswagen szintű cégnél pedig tetemes összegre nőhet ez a bírság.

A Volkswagen Group, mint a világ legnagyobb autógyártó konszernje a Volkswagenen túlmenően több mint 10 márkát fog össze: az Audit, a SEAT-ot, a Skodát, a Bentleyt, a Bugattit, a Lamborghinit, a Porschet, a Ducatit, a Scaniat és a MAN-t. A társaság óriás méreteit jól szemlélteti, hogy konszern szinten világszerte 125 gyáruk üzemel. 

A koronavírus miatt bár az év első felében megcsappantak a Volkswagen eladásai is, a héten érkezett beszámoló szerint 10 milliárd euró működési profittal zárták a 2020-as pénzügyi évet. A 10 milliárd euró elsőre jelentősnek tűnhet, érdemes azonban kontrasztba állítani a 2019-es 19,3 milliárdos eredménnyel.

Sejthető volt, hogy csoportszinten nem tudja majd teljesíteni a Volkswagen a 95 gramm/kilométeres CO2 kibocsátást, ugyanakkor a 2020. végi megugrott villanyautó eladások reményre adtak okot. Tavaly októberben ugyanis a számítások szerint a csoportnak több mint 2 milliárd eurós bírságot kellett volna megfizetnie, év végén viszont nagyon sok Volkswagen ID.3-at, Porsche Taycant és Audi e-tront tudtak eladni.

A kiemelkedő villanyautó-eladásoknak (2020-ban 315 400 darab értékesített elektromos autó a 2019-es 72 600 darabhoz képest) köszönhetően a Volkswagen csoporton belül a Volkswagen márka CO2 kibocsátása átlagosan 2020-ban 92 gramm/kilométer lett, azaz sikerült jóval a 95 gramm/kilométeres küszöb alá megérkezni. Fontos érzékeltetni, hogy a 92 gramm/kilométeres flottaátlaggal összességében 22%-kal javult a VW emblémát viselő új autók szén-dioxid-kibocsátása 2019-hez képest.

A Volkswagenhez hasonlóan az Audinak is sikerült megfeleltetnie kibocsátását a 2020-as határértéknek, a konszernbe tartozó többi márkának viszont nem. A Volkswagen konszernnek a 99,3 gramm/kilométeres kibocsátásával a szabályozás értelmében 2020-ban közel 100 millió euró értékben kell bírságot fizetnie. Ez a bírság az egész éves működési profit 1%-a. Az elkövetkező években bár sokkal több elektromos autót dob piacra a német óriás, a normák is hasonló ütemekben fognak szigorodni.

Herbert Diess vezérigazgató szerint a flottára vonatkozó 2020-as célt a COVID-19 járvány hiúsította meg. A Volkswagennel szemben a rivális Daimlernek és BMW-nek viszont sikerült teljesíteni a kitűzött célokat. A wolfsburgiak mégis az egyre nagyobb volumenben elektromos autókat gyártó és értékesítő Audiban, Skodában, SEAT-ban és Volkswagenben látják a jövőt.