A magyar villámtöltők küzdelme

A magyar töltőpiacon három szolgáltató verseng a fogyasztók bizalmáért: a MOL, az NKM és az E.ON. Az alábbiakban bemutatjuk a különböző cégek szolgáltatásainak előnyeit és hátrányait.

0
288

Elektromos autók vételárára érvényesíthető állami támogatás ide vagy oda, jól látható hogy a villanyautózás legnagyobb hajtóereje a kelet-európai konzervatív gondolkodás miatt a hosszabb távolságok áthidalásának megoldása. Ehhez pedig sok jól megközelíthető, megfizethető és magas teljesítményű villámtöltő szükséges.

Magyarországon három nagyobb villámtöltő-hálózat azonosítható: a MOL Plugee, a Mobiliti és a drivE.ON. Az alábbiakban a három töltőhálózatot fogjuk összehasonlítani.

MOL Plugee

A hazai piaci szolgáltatók közül a MOL rendelkezik a legkiterjedtebb villámtöltő-hálózattal. A héten számoltunk be arról, hogy a MOL újabb 14 elektromos töltővel bővítette portfólióját, így már 71 ponton nyílik lehetőség áramot vételezni a MOL-tól. Nagy erénye a MOL-nak a Mobilitivel szemben, hogy minden töltőnél elérhető DC töltés is az AC töltőn túl, némelyik töltőállomásnál pedig a szokásos 50 kW töltési teljesítménynél nagyobb teljesítménnyel (akár 170 kW-tal) tölteni képes Ultra DC lehetőség is. Az univerzális töltés biztosított, hiszen mind CCS, mind pedig CHAdeMO aljzaton keresztül csatlakozni lehet a töltőberendezésekhez.

További nagy előnye a MOL töltőknek, hogy könnyedén kereshetők és indíthatók a töltők a MOL Plugee okostelefonos alkalmazáson keresztül és a lokáció is kiváló, hiszen valamennyi töltő melletti benzinkúthoz épített üzletben kényelmesen el lehet tölteni az időt.

Az árak tekintetében a három szolgáltató közül a MOL árazása a legtranszparensebb, egyszerűen 139 Ft/kWh az áramvételezés díja, amire 30 perc után rájön még jelkékpesen 1 ft/perc többletköltség. A Nissan tulajdonosok pedig 15% kedvezményben is részesülhetnek.

Mobiliti

A töltőállomások számának vonatkozásában a dobogó második helyét foglalja el az NKM üzemeltetésében lévő Mobiliti hálózat. A hálózat 58 darab villámtöltőt foglal magába, melyek egytől egyik 50 kW névleges teljesítménnyel képesek tölteni a legideálisabb esetben. A MOL-hoz hasonlóan a Mobiliti is fejlesztett okostelefonos alkalmazást a töltési pontok kereséséhez és kezeléséhez, az alkalmazás kifejezetten jól használható. További előny, hogy az alkalmazáson kívül igény esetén előre megrendelt RFID kártyával is indíthatók a berendezések.

A legnagyobb negatívumot a Mobiliti hálózatával szemben a töltési díjak áttekinthetetlensége jelenti. A Mobiliti esetében ugyanis egységesen 100 Ft/perc a töltés díja, amivel nagyon nehezen lehet kalkulálni és sokszor igencsak ráfizetéses a használat.

Ráfizetéses, hiszen a töltőberendezések névleges 50 kW-os teljesítménye szinte sosem éri el az 50 kW-ot, a legjobb esetben is 45 kW körüli. Másik kérdés, hogy kisebb méretű villanyautók hideg  vagy közel telített akkumulátorral sokkal lassabban képesek felvenni a töltést, ami még inkább lassítja a töltés teljesítményét. Ha számolunk egy átlagos 38 kW-os töltési teljesítménnyel, megkapjuk hogy 100 Ft/perc mellett 1 kWh energiamennyiség vételezési díja a Mobiliti esetében 158 Ft. Ez a díj természetesen az adott töltési folyamattól függ.

drivE.ON

A szolgáltatók piacán az E.ON a legfrissebb tag, aki országszerte mindösszesen néhány városban üzemeltet összesen 11 darab villámtöltőt. Ezek a töltők Zalaegerszegen, Nyíregyházán, Tatabányán, Szolnokon, Veszprémben, Győrben, Sopronban, Debrecenben és Pécsen vannak telepítve. Egy részük alacsonyabb, 25 kW maximális töltési teljesítményt képesek biztosítani, a nagyobb teljesítményűek (4 darab az országban) pedig az átlagos 50 kW teljesítményt.

Az E.ON töltők esetében is használható okostelefonos alkalmazás, amely lehetővé teszi akár az előrefoglalás lehetőségét is, ami sokszor nagyon jól tud jönni. A négy darab 50 kW-os töltőoszloppal azonban aligha biztosítható az ország átjárhatósága egyelőre.

A díjak vonatkozásában az E.ON-nál a legnehezebb az kiigadozás, hiszen hibrid rendszerben kombinálja a kWh-alapú és percalapú díjazást. A drivE.ON töltőkön a DC töltés díja 57 Ft/kWh + 11 Ft/perc. Átlagos töltés mellett (38 kW) 1 kWh költsége 74-80 Ft körül adódik.

Összegzés

Összegzésképp megállapítható, hogy csak a költségeket nézve az E.ON töltői a legolcsóbbak köszönhetően a jelenlegi bevezetési kampánynak. Jó eséllyel a közeljövőben az áramszolgáltató elektromosautó-töltőinek díjai is minimum duplázódni fognak. A jelenlegi négy villámtöltővel pedig nem megoldható az ország átjárhatósága.

Ár/érték arányban tehát megkérdőjelezhetetlen a MOL töltőinek kiemelkedő szerepe. A MOL-nál lehet a hazai szolgáltatók közül a leggyorsabban tölteni (akár 170 kW) a legkedvezőbb árak (jelentősen olcsóbb a Mobilitinél) mellett, a MOL-os töltőkből van a legtöbb (71 darab) országszerte, amik nem csak kiváló minőségűek (szinte folyamatosan képesek tölteni a névleges teljesítménnyel), de az elhelyezésük is kiváló. Arról nem is beszélve, hogy a MOL Plugee alkalmazása a piacon az egyik legfejlettebb köszönhetően az izraeli fejlesztőcsapat közreműködésének.