Tavaszi teszten a villanyos népautó – Volkswagen ID.3

A Volkswagen egyre nagyobb sikereket ér el elektromos meghajtású népautójával, az ID.3-mal. A pécsi AutóCity jóvoltából testközelből szemügyre vehettük a járművet.

0

Nem telt el egy hét, mikor megírtuk, hogy a svájci UBS az ID.3 szétszedésekor mennyire le lett nyűgözve a wolfsburgiak villanyautójának műszaki tudásától. Az AutóCity pécsi Volkswagen márkakereskedés jóvoltából szemügyre vettük, hogy a világ második legnagyobb autógyártója miként képzeli el a jövőt.

A Volkswagennek az elektromos autók nem számítanak újdonságnak, hiszen korábban is voltak kisebb-nagyobb sikerei ezen a téren. Gondoljunk akár csak az e-Up!-ra, vagy az e-Golf-ra. Az e-Golf különösen kedves volt a szívemnek, hiszen amikor 2017-ben teszteltem a ráncfelvarrott változatot, ez volt az első olyan villanyautó a Teslát leszámítva, amivel a budapesti importőrtől el tudtam jutni egy feltöltéssel pécsi otthonomig. Az egészen nagy akkumulátoron túlmenően pedig tudott mindent az e-Golf, amit egy autónak tudnia kéne. 

Mind az e-Golf, mind pedig az e-Up! a Volkswagen kínálatában a piaci igényeknek megfelelően a benzines modellek elektromos hajtáslánccal szerelt változataként jelentek meg. Nem szép leírni, de igenis kellett egy dízelbotrány, kellett a Tesla és kellett egy EU-s klímapolitika, ami rákényszerítette az európai autógyártókat arra, hogy a korábbiakhoz képest szignifikánsan több forrást allokáljanak az alternatív üzemanyagokkal üzemeltethető járművek fejlesztésére.

Így érkeztünk meg ahhoz, hogy a Volkswagen elektromos ,,offenzívát” hirdetett, létrehozta az ID névre hallgató, a jövőben elektromos autókat összefogó modellcsaládot, egyre több elektromos koncepciót mutatott be, kifejlesztette a moduláris felépítésű MEB platformot, komolyan belemerült az akkumulátortechnológiába és egyéb innovációkba is. 

Az ID család első tagja a Golf méreteihez nagyon hasonló, kifejezetten élhető méretűnek nevezhető ID.3. Egyesek szerint a 3-as számjegy szimbolikus jelentése, hogy a Bogár és a Golf után az ID.3 lesz a harmadik forradalmi Volkswagen, amely meghódítja a piacot. Ezt a tézist a Volkswagen sosem erősítette meg, mégis könnyen elképzelhető.

Az ID.3 végleges változata a koronavírus előtti legutolsó Frankfurti Autószalonon, a 2019-es kiállításon mutatkozott be. Abban az évben csak az ID.3 miatt ültem én is repülőre és repültem ki Frankfurtba, hiszen a Volkswagen mérnökei annyit dolgoztak ezen az autón és annyival másabb mint bármi más korábban, hogy mindenképp tanúja akartam lenni ennek a neves eseménynek. Jól emlékszem, nagyon kellemes emlékeim voltak az autóról, kiváltképp a beltér méretéről.

A bemutató után a piaci megjelenés a merőben új szoftver véglegesítése miatt késett egy keveset, de elmondható hogy az elmúlt közel egy évben nagy sikert aratott a Volkswagen Európában az ID.3-mal. A legtöbb országban át is vette a vezető szerepet a villanyautók szegmensében. Nem tagadom, nagyon vártam hogy több napra is a rendelkezésemre bocsássák az autót.

Külső

Az autót kívülről megközelítve már messziről látszik, hogy bár hordoz néhány olyan jegyet, ami a legtöbb Volkswagenre jellemző, mégis teljesen más, valami egészen új, innovatív járműről van szó. Zöld rendszám nélkül is már a vonalvezetésről és az alakról sejthető az alternatív meghajtás.

A Volkswagen képviselői gyakran ki is jelentik, hogy a Volkswagen jövőjét abszolút az ID.3-szerű autókban látják. Akár tetszik, akár nem, tesztünk alanya egyértelműen egy közel 100 éves autógyártó jövője.

A szépség szubjektív, de akárkivel beszéltem, koherencia volt abban, hogy az ID.3 stílusos és nagyon szép. Nem meglepő, hiszen a németek mindig ebben voltak bajnokok. Vonalzóval rajzolnak olyan külsőket és belsőket, amelyek nem formabontóak, mégis megnyerik a túlnyomó többséget velük.

Az elektromos autó hossza nem éri el a 4,3 métert, mégis 2,77 méteres tengelytávolságával fejedelmi kényelmet kínál. Szélessége 1,8 méter, ami szintén javít a komfortérzeten és egyfajta sportos megjelenést is ad. A karosszéria szép áramvonalas, elegáns és egyszerre sportos.

Az elején a kifejezetten jó kilátást biztosító szélvédő előtt a teleszkóppal fel nem szerelt motorháztető alatt csomagtartó helyett az autó szellőzésével és fűtésével kapcsolatos berendezések és egyéb kisegítő berendezések kaptak helyet. Elől látható a 1st Edition felszereltség részét képező LED-Mátrix-főfényszóró, ami az IQ Light fantázianevet viseli. Ez a lámpatest hatalmas erőssége az ID.3-nak, hiszen nagyon jól bevilágítja a teret, ráadásul megjelenése is nagyon szép. Nagyon jól működik éjszaka a távolsági fényszóró is, ami városban automatikusan lekapcsol, városon kívül pedig a szembejövő autót kitakarja, mindenhol máshol viszont reflektorral világít.

Az ajtók mérete jó nagy, könnyű a beszállás. Ezen a felszereltségi szinten a kilincsek LED-del meg vannak világítva, egy projektor pedig a járdára is kivetíti éjszaka az ID logót.

A hátsó lámpatestre sem lehet panasz, igazán esztétikus. Belesimul a fényes fekete csomagtartó ajtóba, ami alatt nem mellesleg egy igen méretes, 385 literes csomagtartó van.

A töltőnyílás a Golf üzemanyagtöltő-nyílásának helyén kapott helyett, azaz jobb oldalt hátul. Szerencsésebb lett volna az autó orrán elhelyezni, de ez egy másik kérdés.

Belső

A beltérről összességében elmondható, hogy modern, minimalista, tágas és felettébb stílusos. Ergonómia tekintetében azonban meglehetősen ambivalens érzések támadtak bennem.

Egyrészről tetszik az átgondoltság, a sok tárolórekesz, a letisztult megjelenés, a könnyű tájékozódás, a nagy méretű üvegfelületek és a kormányoszloppal együtt mozgó 5,3″-es kijelző.

A másik oldalon viszont az anyaghasználat kifejezetten nem kellemes. Érthető, hogy környezetvédelmi megfontolásból a németek minél nagyobb arányban szerettek volna újrahasznosított anyagokat alkalmazni, de lehetett volna másképp is. Az ajtóktól egészen a műszerfalig mindent kopogós műanyag borít, az ülések huzata is műanyagszerű, kellemetlen. A két első ülés közötti pohártartók körül pedig zongoralakk található, ami a csupán 5 ezer kilométert futott tesztautónál is már karcos volt. Röviden összefoglalva: kevés az a felület, aminek kellemes lenne a tapintása. 

Sokan furcsállják még a manapság egészen ritka, két tagból álló könyöklőt az első üléseknél. Megjelenésre valóban nem a legszebb, kényelem szempontjából viszont teljesen rendben van.

Az anyagokkal szemben a helykínálatra panasz valóban nem lehet. A Volkswagen úgy kommunikálja az ID.3-at, mint egy villanyautó, ami külső méretek alapján kisebb a Golfnál, belül pedig akkora helyet kínál, mint a Passat. Az ajtónyílások nagyok, az üléspozíció viszonylag magasan van, kényelmes a bejutás.

Mind az első, mind a hátsó ülések kényelmesek. Az ülőlap hossza megfelelő, elég széles is és a lábtérre sincs panasz. Jómagam 195 cm magas vagyok, magamra állított ülés mögött is vígan elfértem, ami elég ritka. A csomagtartó 385 literes, egészen jól pakolható. 

A fehér kormánykerék, az egy kijelzőből álló vezérlőközpont, a kormány felett elhelyezett irányváltó és a kardánalagút hiánya mind kellemes érzést, komfortot és kényelmet biztosít. 

Fizikai kapcsolót és gombot nem igazán lehet találni az autóban, gyakorlatilag csak az ajtókon lévő ablakemelők a fizikai gombok. Minden más érintésérzékeny, haptikus visszajelzésű digitális gomb. A Z generációba tartozom, mégis vezetés közben nagyon hiányoztak a klasszikus gombok.

A kormánykeréken elhelyezett haptikus vezérlők teljesen jól kezelhetők, ahogy a központi kijelző alatti gombok is az esetek túlnyomó többségében. Ezeknek a működése könnyen átlátható és egészen magas arányban megfelelően működik is.

Az olyan spórolások érthetetlenek viszont számomra, mikor például a vezető ajtaján két ablakemelő kap helyet és az érintésérzékeny ,,REAR” gomb lenyomásával (ami sokszor nem érzékeli az intenciónkat) válthatunk ugyanazzal a két ablakemelővel az első ablakok helyett a hátsó ablakok irányítására. És így fordítva. A Volkswagen ezzel a lépéssel egy gombnyi helyet spórolt, menetközben mégis elveszi a figyelmet és hosszadalmas a folyamat.

A hangerő- és hőfokszabályozás a kijelző alatti érintésérzékeny, zongoralakk felületen történik, ami nagyon sokszor nem úgy viselkedik, ahogy a felhasználó azt szeretné.

A kormánykeréktől balra a világítás szabályozása a kivétel kedvéért ugyancsak érintésérzékeny gombokkal történik. Próbáltam többször menetközben úgy kapcsolgatni a lámpát, mint ahogy korábban a Golfban, vagy a mindennapi A4-es Audimban teszem, de egyszerűen nem sikerült.

Vezetési élmény

Vezetési élmény tekintetében nincs okunk a panaszra, egyszerűen pazar. A Volkswagen az ID.3-mal megalkotta azt az autót, aminél kényelmesebbet és egyszerűbbet a mindennapi közlekedésre elképzelni sem lehet. Alapfelszereltség az ID.3-nál a kulcs nélküli indítás. A kulccsal a zsebben az autóba beülve elég csupán rálépni a fékpedálra, a vezető előtti műszeregységen az iránykapcsolót a megfelelő irányba billenteni és már indulunk is. A hajtáslánc kiemelkedően csendes, erre tesz rá még egy jó nagy lapátot a kiváló zajszigetelés, amely a gördülési zajokat is kiszűri az utastérből.

Mint minden elektromos autónak, úgy az új villanyos népautónak is az akkumulátora a padlólemezben van, ezáltal alacsony a súlypontja. Az alacsony súlypont miatt nagyon jól és stabilan fekszik az úton, télen kanyarokban sem kell félni a megcsúszástól.

A 204 lóerős villanymotornak köszönhetően a 310 Nm-es nyomaték bármikor azonnal elérhető, ami a hátsó tengelyt hajtja. Állóhelyzetből a 100 km/h-ás sebességet 7,3 másodperc alatt éri el, kategóriájában mindenképp kiemelkedő. Úgy gondolom, hogy közútra egyáltalán nincs is szükség nagyobb teljesítményre az átlagfelhasználóknak.

A kiváló teljesítményen túl a legnagyobb meglepetést nekem mégis a futómű okozta. Ilyen szépen csillapított, természetesen viselkedő, egyszerre jól forduló, élvezetes és kényelmes megoldás ebben a kategóriában sehol máshol nincs. A lengéscsillapítók a nagyobb úthibákat is szépen kimozogják, mégsincs hajó érzete a vezetőnek. 

Hatalmas előnye még az ID.3-nak a fordulási körének átmérője, ami mindösszesen 10 méter. Ahhoz képest, hogy egy közel 2,8 méteres tengelytávú autóról beszélünk, borzasztóan jól fordul, kiválóan manőverezhető városban.

Tölthetőség, hatótávolság

Az ID.3 háromféle akkumulátorral rendelhető a Volkswagen márkakereskedésekben: bruttó 48 kWh, 62 kWh és 82 kWh kapacitású akkumulátorcsomagokkal. Kezdetben csak és kizárólag a középső, 62 kWh-ás változat volt elérhető, a hozzánk került 1st Edition modell is ezzel az akkumulátorcsomaggal szerelt volt.

A 62 kWh-ás ID.3 WLTP ciklus szerinti hatótávolsága papíron 424 kilométer, ami 13,7 kWh/100km-es átlagfogyasztást jelentene. Ezt az átlagfogyasztást nagy valószínűséggel tudja is az autó. Mivel azonban 5 fok külső hőmérsékletkor minden villanyautó többet fogyaszt az átlagosnál, így a teszt során az ID.3 fogyasztása is jóval meghaladta a katalógus szerinti értéket.

Akkumulátor kapacitása WLTP hatótávolság
48 kWh 330 km
62 kWh 424 km
82 kWh 550 km

Városban és országúton vegyesen, a sebességkorlátokat betartva 19,5 kWh/100 kilométeres fogyasztást kaptunk, ami ilyen viszonyok mellett nagyságrendileg 300 kilométeres hatótávolságot eredményez. Az mondható el tehát, hogy a középső ID.3 átlagosan 350 kilométert tud elmenni az év során egy feltöltéssel. A nagyobb változat esetében ez az érték olyan 470 kilométer körül alakulhat.

A fedélzeti töltő legfeljebb 11 kW teljesítménnyel tudja feltölteni a nagy méretű akkumulátorcsomagot váltóáram (AC) esetében, egyenáramon ugyanez az érték 100 kW. Mivel meglehetősen nagynak számít a bruttó 62 kWh-ás akkumulátor, így otthoni standard konnektorról hozzávetőlegesen 18 óra a teljes feltöltés, 11 kW-os AC töltőről 6 óra, 100 kW-os villámtöltőről pedig kevesebb mint egy óra.

Infotainment

A belül tomboló minimalizmus legfőbb okozója a központi hozzávetőlegesen 10″ átmérőjű kijelző, amin állítható a klimatizálástól kezdve a hangulatfényeken át az üzemmódokig minden. A kijelzőnek az áttekinthetőségét és használhatóságát alapvetően egyszerűnek gondolom, bár ez könnyen fakadhat abból, hogy Z generációs vagyok. 

A tudatos tervezés visszaköszön a menürendszerben, valóban sokkal fejlettebb a működés és sokkal több funkciót vonultat fel a repertoárban, mint bármely más korábbi Volkswagen. Az olyan megoldások, mint a klimatizáción belül az okos gyorsgombok, roppant kényelmessé teszik a használatot. A felhasználónak nem kell gombok sokaságát nyomogatnia és légterelőket állítgatnia ahhoz hogy felmelegítse a kezét, elég megnyomni a kijelzőn a ,,Kezek melegítése” gombot. És utána mindent automatikusan beállít az autó. A rendszer pedig nagyon szép, a kijelző felbontása kiváló.

A másik oldalon viszont látszik az is, hogy a szoftver még mindig nincs kész teljesen. Akadnak hibák és hiányoznak is fontos funkciók. Az ID.3 piaci megjelenése is szoftverhibák miatt csúszott nem keveset, majd amikor elérte a rendszer a Volkswagen szerint még elfogadható hibaszámot, akkor kezdték átadni a már legyártott autókat. A rendszert azóta is folyamatosan fejlesztik és távoli szoftverfrissítésekkel küszöbölik ki a hibákat.

Összegzés

Összegzésként elmondható, hogy az ID.3 egy kiemelkedően jól sikerült villanyautó, kategóriájában páratlan. Komfortra, kényelemre, vezetési élményre és megjelenésre sem lehet panaszkodni mindazon túl, hogy a Volkswagentől megszokott kiváló összeszerelési minőségben érkezik. Kellett a márkának az ID családdal eszközölt vérfrissítés.

A teszten tapasztalt magas fogyasztás úgy gondolom, hogy fogható egyrészt az alacsony külső hőmérsékletre, másrészt pedig a nem tökéletesen optimalizált vezérlő szoftverre. Utóbbi a későbbiekben könnyen orvosolható távoli szoftverfrissítéssel, nem hiába lett az Év Autója Díj döntőse idén.

A tesztautóban a 1st Edition változathoz járó szériafelszereltségen felül az egyetlen feláras extra a tető metál fekete fényezés. A fényezéssel együtt a gépkocsi ajánlott fogyasztói ára a Volkswagen ajánlata szerint 15.876.270 Ft. Soknak tűnhet ez az ár, de ilyen gazdagon felszerelt, ekkora akkumulátorral rendelkező és ilyen kényelmes elektromos autót olcsóbban nem kínál más gyártó sem. Ár/érték arányban tehát az ID.3 a piaci átlagot kínálja.

Az ergonómiát érő kritikáim ellenére is biztos, hogy nincs az a Netflix, amiért egy Teslát választanék az ID.3-mal szemben.

Az autót ismételten köszönöm a pécsi AutóCity Volkswagen, Audi és Skoda márkakereskedésnek. Különösen jó érzés volt átvenni az autót egy olyan vállalkozástól, akiknél tényleg látszik az elszántság az e-mobilitást illetően. Egyedi töltőajánlatokon és karbantartási csomagokon felül az AutóCity ugyanis saját költségen telepített több tízmillió forint értékben 4 db 125 kW-os DC villámtöltőt kereskedéseinél, melyeket idővel bárki igénybe vehet.

Előző cikkA Volkswagen lehet az elektrifikáció legnagyobb nyertese
Következő cikkEgységes jelölése lesz a töltőknek
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.