A töltés drágulása ellenére is egyre többen töltenek

Egyre nagyobb részesedéssel bírnak az elektromos autók az autóeladásokban. A MEKH napokban megjelent közleménye rávilágít arra, hogy az autótöltésre fordított energiamennyiség hogy alakult a tavalyi esztendőben.

0

Az elektromos autók egyre nagyobb népszerűségnek örvend, ez megkérdőjelezhetetlen. Értelemszerűen a preferenciák villamos irányba történő átrendeződése végső soron a villamoshálózaton csapódik le. A 2013-ban alakult szabályozói és felügyeleti szerepet betöltő Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a napokban közleményt adott ki az autók töltéséhez felhasznált áram alakulásáról.

A MEKH adatai szerint jelenleg az ország közel 3000 településéből jelenleg 183 településen (azaz a települések körülbelül 6%-án) üzemel jelenleg 1320 darab nyilvános elektromosautó-töltő. Ezeken a töltőberendezéseken 2020-ban a villanyautósok összesen 7,1 GWh áramot vételeztek annak ellenére, hogy egyre magasabbak a töltési díjak ezeken az oszlopokon és a nagyobb akkumulátorok miatt elviekben egyre kisebb szükség van a nem otthoni töltésre. Ez a 7,1 GWh összesen 259 960 egyenáramú (DC) és 448 583 váltóáramú (AC) töltésre volt elegendő.

A tendenciát jól szemlélteti, hogy az előző bekezdésben leírt töltőállomások száma és töltésre használt energiamennyiség mennyi volt egy évvel korábban, 2019-ben. Tavalyelőtt közel feleannyi (770 darab), 2018-ban pedig összesen 108 töltőállomás volt országszerte. Az előző évhez képest 2020-ban tehát mintegy 25%-kal nőtt a töltések száma, az autótöltésre fordított energiamennyiség pedig 30%-kal. Másik kérdés, hogy a háztartások otthoni autótöltése vajon hány százalékkal nőtt.

A közeljövőben telepítésre kerülő elektromos töltőállomások számának megbecsléséhez célszerű megvizsgálni a kiadott engedélyek számát. Nyilvános elektromos töltőállomás üzemeltetéséhez ugyanis a MEKH által kibocsátott engedélyre van szükség. A Hivatal 2017 óta összesen 37 ilyen engedélyt állított ki, melyeknek közel felét (15-öt) 2020-ban tette.

A hálózat tekintetében nagyjából a települések népességével arányos a töltőállomások száma a MEKH adatai szerint. Budapesten 2020-ban 479 berendezés üzemelt, míg Győrben 39, Kecskeméten és Székesfehérváron pedig 37-37. A népességgel nem mellesleg a villanyautók száma is szinte egyenesen arányos, hiszen az ország 27 123 zöld rendszámos autójából 12 311 Budapesten van.

Előző cikkEgységes jelölése lesz a töltőknek
Következő cikkHogy éri meg igazán céges villanyautót venni?