Elkezdett ketyegni az európai belső égésű járművek órája

Évek óta folynak egyeztetések a belső égésű motorral szerelt járművek forgalomba helyezésének megtiltásáról. A héten bemutatott új uniós klímacsomag nagy előrelépést jelent ebben a tekintetben, hisz körvonalazódott már egy konkrét dátum is.

0

Már jó ideje érzékelhető, hogy szabályozási oldalról az Európai Bizottság időről időre egyre komolyabb lépéseket tesz a közúti közlekedés karbonsemlegességet biztosító transzformáció felgyorsítása érdekében. Több iterációban beszámoltunk az autógyártók mozgásterét meglehetősen korlátozó és olykor tetemes bírságokkal járó kibocsátási normákról, melyek évről évre egyre szigorúbbak. Mindezt teszik azért, hogy 2050-re Európa elérje a karbonsemleges kontinens állapotot.

Az eddigiekhez képest új hír, hogy a héten az Európai Bizottság elfogadta a ,,Fit For 55″ névre hallgató uniós klímacsomagot, amely újabb jelentős szigorítást hoz magával a járműiparra nézve. A csomag értelmében 2030-ra a tagállamoknak az 1990-es nettó üvegházhatású-gázkibocsátási szinthez képest legalább 55%-os csökkenést kell felmutatniuk.

A kitűzőtt cél eléréséhez a járműiparnak is ki kell vennie a részét, az EB irányelve alapján 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátásának 55%-kal kell csökkennie. A héten bemutatott csomag a 2030-as célkitűzésnél is tovább megy, 2035-re az uniós tagállamoktól a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának 100%-os csökkentését várja el. Igen, a csomag a hagyományos járművek értékesítésének kollektív, minden tagországra kiterjedő betiltiását szabadalmazza 2035-re.

Aki azt gondolná, hogy a 2035-ös dátum csak a személygépkocsikra értendő, súlyosan téved. A Fit For 55 ugyanis a haszongépjárművek vonatkozásában is 2030-ra 50%-os, 2035-re pedig 100%-os kibocsátásredukciót vár el.

Mind a haszongépjárművek, mind pedig a személygépkocsik esetében komoly változást indukál a Fit For 55, hiszen egészen eddig a hétig a megállapodások szerint 2030-ra a most bemutatott átlagos 52,5%-os emissziócsökkentés helyett 37,5% volt a kitűzött cél. A kettő közötti 15%-os differencia pedig súlyos fejtörést és egyben tetemes költségeket fog eredményezni gyártók és felhasználók részére egyaránt.

Felhasználói oldalról az átállás abból a szempontból viszont könnyebb lesz, hogy az Európai Bizottság a klímavédelmi csomag bemutatásával a tagállamok részére előírásokat tett közzé az átálláshoz megfelelő infrastruktúra kiépítése vonatkozásában. A javaslat szerint a töltéskapacitások bővítésének olyan formában kell megvalósulnia, hogy a főbb autópályákon egymástól legfeljebb 60 kilométeres távolságra legyenek elektromos töltőberendezések, 150 kilométerenként pedig biztosítva legyen a hidrogénnel történő töltés lehetősége is.

A javaslatcsomag jogerőre történő emelkedéséhez értelemszerűen sok egyeztetésre és időre van még szükség, az irány azonban egyértelmű. A hagyományos járművek előbb-utóbb teljesen eltűnnek a piacról és így lesz ez nálunk is, hisz a Fővárosi Önkormányzat is például már idén meg akar határozni egy időt a dízelek városból történő kitiltására.

Előző cikkÁtlépte az országhatárokat a MOL Plugee
Következő cikkMégis kevésbé szennyezők a villanyautók hagyományos társaikhoz képest
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.