Mégis kevésbé szennyezők a villanyautók hagyományos társaikhoz képest

Gyakran fellmerülnek tévhitek azzal kapcsolatosan, hogy az elektromos autók vajon tényleg környezetkímélőbbek-e hagyományos társaikhoz képest. Az ICCT friss tanulmányából kiderül.

0

Rendszerint felmerül a tézis, miszerint globálisan nézve a villanyautók semmivel sem védik jobban a környezetet hagyományos, belső égésű motorral szerelt társaikhoz képest, sőt a meglehetősen környezetszennyező előállítás következtében a teljes életciklusra vetítve igazából pont hogy szennyezőbbek náluk. E  téves megállapítással egyetértők csupán abban látják a rációt, hogy az üvegházhatású gázok keletkezése a város határán kívülre tevődik, ezzel óvva a belvárosi levegő- és életminőséget.

A kérdéssel évről évre egyre több tanulmány foglalkozik. A klímavédelemmel kapcsolatos kutatásokat végző ICCT a napokban tette közzé átfogó elemzésének eredményeit, melyek igen tanulságosak.

Az ICCT régióktól és országoktól függetlenül globális alapon vizsgálta a villanyautók, illetve a kizárólag belső égésű motorral szerelt személygépkocsik teljes életciklusára vetített üvegházhatású gázok kibocsátásának alakulását, az előállítás 0. lépésétől (elektromos autók esetében az akkumulátortól  például) egészen az autó elhasználódásáig. A vizsgálat tehát nem korlátozódott le a magas arányban megújuló energiahordozókkal áramelőállítást végző országokra, hanem a világ minden  egyes országára vetítve nézte az áram és egyéb összetevők előállításával járó átlagos üvegházhatású gázok kibocsátási szintjét. 

A következtetések megdöbbentőek, hiszen a tanulmány szerint a teljes életciklusra vetítve már jelenleg jóval alacsonyabb az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gázkibocsátása a hagyományos személyautókhoz képest. Az ábra alapján egy közepes méretű autónál Európában 66-69%-os, az Egyesült Államokban 60-68%-os, Kínában 37-45%-os, Indiában pedig 19-34%-os gázkibocsátási megtakarítást biztosítanak a villanyautók.

A tanulmány felhívja a figyelmet továbbá arra, hogy ezek az értékek idővel egyre jelentősebbek lesznek, hiszen az áramtermelés évről évre egyre inkább a karbonsemlegesség irányába tendál.

A friss elemzés szerint tehát ugyan valóban jóval nagyobb tehert jelent a környezet számára egy villanyautó legyártása egy hagyományos legyártásához képest, mégis a teljes életciklus során az üzemeltetésben annyival tisztábban üzemeltethetők ezek a személygépkocsik, hogy a városi levegőminőségen túl globálisan nézve is már most 20-70%-os előnyről beszélhetünk az emissziót tekintve.

Előző cikkElkezdett ketyegni az európai belső égésű járművek órája
Következő cikkValóban többet bocsátanak ki a dízelek?
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.