A nagyobb teljesítményű és nyilvánosan elérhető, elektromos autók töltésére használatos töltőberendezések üzemeltetési engedélyeit, valamint hiteles nyilvántartását a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal kezeli hazánkban. A Hivatal az elmúlt héten tette közzé az engedélyköteles elektromos töltőberendezésekről szóló beszámolóját, amely az elmúlt év nehézségei ellenére igen szép eredményeket mutat be.
A beszámoló szerint ugyanis amíg 2020. első negyedévének végén országszerte 930 darab nyilvános töltőállomás üzemelt, addig 2021. első negyedévének végére ez a szám 1.471 darabra nőtt, ami közel 60%-os bővülést jelent. Magyarországon természetesen ennél az 1.471 darabnál jóval több töltőállomás üzemel, ez a szám valóban csupán az engedélyköteles nyilvános berendezéseket jelenti. A tendencia mégis látszik, okkal feltételezhető hogy a nem nyilvános töltők száma is hasonló ütemben nőtt az elmúlt egy évben.
Az alábbi ábra mutatja, hogy az országos szintű átlagos közel 60%-os növekedés hogyan alakult megyénként. Általánosságban minden megyében nőtt a töltőállomások száma, a legnagyobb bővülés 44%-kal Somogy megyében figyelhető meg.
A töltőállomások számának 60%-os emelkedését érdemes azonban szembeállítani a forgalomba helyezett elektromos autók növekedési ütemével, hiszen mit sem ér az alapvetően jelentős infrastruktúrafejlődés, ha közben a töltők iránti kereslet a sokszorosára növekszik a megemelkedett villanyautó-értékesítések miatt. A Belügyminisztérium adatai szerint a zöld rendszámmal (tehát nem feltétlen tisztán elektromos autók) ellátott gépkocsik 10%-os növekedést értek el ugyanebben az időszakban, így tehát sokkal kényelmesebb lesz a villanyautózás itthon, hiszen jóval nagyobb ütemben nőtt a töltőállomások száma, mint az utakon lévő zöld rendszámos autók száma.
A beszámoló feltár még egy egészen izgalmas ellentmondást, miszerint a növekvő töltőállomások és e-autók mellett az engedélyköteles és nyilvános töltőkön értékesített energiamennyiség az elmúlt 1 évben jelentős visszaesést mutatott. Ez a visszaesés megyétől függően akár 50-60%-os is lehet váltóáramú (AC) és egyenáramú (DC) villámtöltők esetében is. A Hivatal a forgalom visszaesését a töltőszolgáltatók üzletpolitikáinak változásával indokolja, hiszen bizonyos szolgáltatók esetében az elmúlt időszakban meglehetősen drágává vált az elektromos autók töltése.
A visszaesésre másik magyarázat lehet persze, hogy a kialakult járványhelyzet következtében meghozott korlátozó intézkedések hatására kevesebbet autóztunk és ez közvetve megmutatkozott a töltőállomások elfogyasztott energiamennyiségén is.