Az akkumulátoros, teljesen elektromos meghajtással (BEV) rendelkező gépkocsik használhatóságát illetve a mindennapokba illeszthetőségét elsősorban az akkumulátor kapacitásából és a hajtásrendszer hatékonyságából fakadó hatótávolság, valamint az újratöltés sebessége határozza meg. Érthető okokból, senki sem szeretne sokmillió forintot költeni egy olyan autóra, ami elmegy 150 kilométert egy töltéssel, majd több órás töltés szükséges a továbbhaladáshoz. Rémálom lenne egy hosszabb nyaralás úgy.
A hosszú távú e-autózás megvalósítása érdekében a legtöbben ugyanabba az irányba indultak el: az akkumulátorok kapacitása egyre nagyobb, valamint egyre sűrűbben telepítenek egyre nagyobb teljesítménnyel működő töltőberendezéseket. Kivéve a NIO-t.
A sanghaji székhelyű kínai elektromos autókat gyártó multinacionális vállalat ugyanis szemben megy az árral, hiszen az akkumulátorok és az igen nagy teljesítményű töltőberendezések mellett komoly erőforrásokat fordít akkumulátorokat cserélő állomások, úgynevezett NIO Power Swap telepek kialakítására.
A korábban csak fiktív videókban láthatott technológia megvalósítása nem kis kihívás, hiszen mintegy 1400 szabadalmaztatott technológia felhasználásával sikerült a NIO mérnökeinek. Megemlítendő továbbá, hogy jelenleg a NIO az egyetlen a piacon, akinek sikerült való életben az akkumulátorcserét folyamattá és bárki számára igénybe vehetővé alakítani.
A gyakorlatban a lemerült akkumulátor kicserélése egy teljesen feltöltött csomagra mindösszesen 3-4 percbe telik. Viccesen, a NIO előszeretettel kommunikálja hogy a megoldásukkal teljes töltöttség érhető el csupán egy dal időtartama alatt. Kapacitás tekintetében egy állomás nagyjából 312 cserét tud végrehajtani egy nap, hiszen mindig 14 akkumulátort tárolnak és töltenek ott fizikailag.
Power Swap állomásokból Kína-szerte már szeptember végére 504 üzemelt. Ezeken a pontokon pedig a mai napig 4 milliónál is több akkumulátorcserét hajtottak végre az automatizált robotok. A nagy érdeklődésre való tekintettel a kínaiak még merészebb terveket szőttek a terjszkedést illetően, 2022. január 1-ig 700, 2025-ig pedig legalább 4 000 Power Swap állomást szeretnének üzemeltetni.
Nagyszerű hír, hogy a NIO tervei nem csupán Kínára korlátozódnak, hanem Európára is. A cég Norvégiában már meg is építette a TÜV által is jóváhagyott első európai állomását, amit jelenleg ugyan tesztelnek, de heteken belül megnyithatják. Norvégiát pedig először Németország, majd további európai országok követhetik.