Az egyre nagyobb ütemben elterjedő elektromos autókkal szemben rendszerint felmerül a kritika, miszerint a jámrűvek padlólemezébe szerelt többségében lítium ion polimer típusú akkumulátorok valójában gyúlékonyak, így ezen autók használata bizonyos szempontokból hiába környezetkímélő, mégis a vezető és az utasok számára nézve sokkal veszélyesebb. Ez a kritika ebben a formában természetesen nem igaz.
Ilyen jellegű hangok jellemzően egyébként akkor válnak a leghangosabbá, amikor a világ valamely táján kigyullad egy Tesla, egy Hyundai Kona vagy éppen egy Chevrolet Bolt EV valamilyen okból kifolyólag. Nemrég ugyebár Magyarországon is volt egy ilyen eset.
Érdemes megvizsgálni, hogy a különböző meghajtású személygépkocsik az értékesítési adatokhoz arányosítva milyen gyakran szoktak kigyulladni, valamint hogy típusonként és meghajtásonként milyen gyártói visszahívási programok láttak napvilágot.
Az amerikai kormányzati adatok alapján az alábbi ábra vizualizálja meghajtási fajták bontásában a gyulladás főbb mutatószámait. Összességében vizsgálva a benzines (gas) kaptak a legtöbbször lángra, közel 200 ezer alkalommal a vizsgált időtartamban. Ezt követik a hibridek 16.051-es darabszámmal, majd végül a villanyautók 52 esettel.
Fontos azonban az abszolút esetszámokat az adott meghajtású gépjárművekből realizált értékesítési darabszámokhoz is viszonyítani. Így pedig az látható nagyon tisztán, hogy arányaiban a hibridek gyulladnak ki a legtöbbször (100 ezerből közel 3500), majd a benzinesek (100 ezerből közel 1500) és a sokat kritizált tisztán elektromos meghajtású autók (1000 ezerből közel 25) pedig egyenesen a lista végén találhatók.
A sajnálatos incidensekkel párhuzamban a tavalyelőtti (2020-as) adatok alapján az látszik, hogy benzines és tisztán elektromos meghajtású személygépkocsikból a gyártók jóval többet hívtak vissza gyúlékonyság (elsősorban akkumulátor és elektromos rövidzárlat miatt), mint hibridekből. Az is jól azonosítható, hogy tisztán elektromosokból csupán két modellre volt ilyen akció, a Hyundai Konára és az említett Chevrolet Bolt EV-re.
Nyugtató azonban, hogy mind a hibrideknél mind pedig a villanyautóknál a visszahívások az akkumulátorok miatt kerültek ki, nem pedig elektromos vezetékezési problémák miatt. Az akkumulátoroknak pedig önmaguktól nem kellene kigyulladniuk.
A fentiek alapján jól látszik tehát, hogy nincs okunk félni egy elektromos autóban, a historikus adatok alapján valójában épp hogy jóval kisebb eséllyel gyullad ki, mint például egy kizárólag belső égésű motorral szerelt hagyományos személygépkocsi. A Tesla egyenesen azt közli, hogy egy benzines autó kigyulladásának valószínűsége 11-szer akkora, mint egy Tesláé.
Elektromos autóknál a legnagyobb gondot mégis az okozza, hogy amennyiben kialakul tűz, a lítium akkumulátorokban tárolt hatalmas mennyiségű energia miatt sokkal nehezebb azt eloltani, ráadásul sok tűzoltó a mai napig nincs tisztában azzal, hogy hogy oltsanak el tüzet elektromos autók esetében.