Hogy értékeli az elmúlt évet a MOL? Interjú Tóth-Fekete Róberttel

A MOL évről évre egyre komolyabb tervekkel jelenik meg elektromobilitás tekintetében. A korábbi évekhez hasonlóan sikerült beszélgetnünk a cégcsoport egyik vezetőjével, aki értékelte az elmúlt évet illetve betekintést nyújtott a jövőbeli tervekbe.

0
MOL Plugee
MOL Plugee

Lassan a 2022-es esztendő második hónapjához érkezve lehetőségünk adódott beszélgetni a magyar töltőpiacot meghatározó MOL elektromobilitásért felelős vezetőjével, Tóth-Fekete Róberttel. Az alábbiakban olvasható néhány érdekesség a MOL háza tájáról.

e-mob: Összességében hogy értékelné a 2021-es esztendőt? Sikeresnek tartja a Next-E projektet, büszke az eredményekre?

TFR: A 2021-es év is nagy kihívásokat tartogatott számunkra. Egyrészt be kellett fejeznünk a Next-E programban hátralévő töltőtelepítéseket, melyeket sikerrel megtettünk. Másrészről bevezettük a MOL Plugee applikációt Magyarország után Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Horvátországban és Szlovéniában, ráadásul mindent egyszerre, megspékelve un. belső roaming szolgáltatással, amelyet egyre több e-autós vesz igénybe és összességében is jók a visszajelzéseink. A létrejött töltőhálózat mára Közép-Kelet Európa összefüggő villám -és ultratöltő hálózata, átlagosan 70 km-es sűrűséget reprezentálva, amelyre nagyon büszkék vagyunk.

e-mob: A visszajelzések alapján, pozitív fogadtatást nyert a kWh alapú tarifa a MOL Plugee töltők esetében? A villanyautók terjedésével érzékelhető a töltőberendezések kihasználtságának emelkedése?

TFR: Jó hír, hogy a kWh alapú árazásunk találkozott az autósok igényeivel és a külföldön bevezetett áraink is megfelelőnek bizonyultak. Összességében a töltőink kihasználtsága jelentősen emelkedett tavaly, ami erősíti azt a hitet, hogy érdemes befektetnünk az e-mobilitásba és fejlesztéseket eszközölnünk a jövőben is.

e-mob: A töltőberendezések kihasználtságából származó adatok alapján inkább a váltóáramú, vagy inkább az egyenáramú töltési szolgáltatások igénybevétele a meghatározóbb? A jövőben részesítik majd előnyben ezek közül bármelyiket?

TFR: Követve az autóipari fejlesztési trendeket és kihasználtságot, úgy döntöttünk, hogy a töltőinken kizárólag az AC teljesítményeket lecsökkentettük. Az aktuális teljesítményszintet a Plugee applikációban és a töltőinken elhelyezett matricákon találják ügyfeleink.

e-mob: Az energiahordozók költségének felfelé ívelése milyen nehézségeket okoz?

TFR: A sok pozitívum mellett nehézséget okozott idehaza, hogy áprilisban jelentősen emelkedtek a villamos energia rendszerhasználati díjak, majd pedig az energiahordozók világpiaci drasztikus emelkedése okozott jelentős költségnövekedést az idei évtől. Egyik esemény sem támogatja az elektromos autók elterjedését és bízunk benne, hogy a jövőben mérséklődni fognak ezek a költségek.

e-mob: Középtávra nézve, milyen célokat fogalmaztak meg töltőállomások tekintetében?

TFR: A sok munka mellett jutott idő a jövő megtervezésére is és ennek fontos állomásaként az E.ON csoporttal közösen felkészültünk és összeállítottunk egy közös konzorciumi pályázatot, közvetlen brüsszeli forrás, a CEF2 elnyerésére. Ez lényegében a Next-E folytatása, hiszen az önerőn kívül az is CEF forrásból valósult meg. Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk az elmúlt 4 évben, így kézenfekvő volt a folytatás, amihez kiváló partner az E.ON, akivel az üzleti elképzeléseink kiegészítik egymást.

e-mob: A MOL egyre inkább ultragyors töltőket telepít, mint klasszikus 50 kW-os villámberendezéseket. Stratégiai irány ez, hogy inkább ilyen töltőberendezések kerüljenek ki?

TFR: Az EU egyértelműen az ultratöltőket preferálja, erre ad támogatást, így a piac és benne a MOL is ehhez igazodik. A CEF2-es programban a pályázat elnyerése esetén 95 töltő hub-ot hozunk létre a régióban, 206 db. 150 kW-os töltővel és 2 db. 350 kW-os töltőberendezéssel. Utóbbi kettő Magyarországon kerülhet majd telepítésre és alapvetően majd az áruszállításban fogják igénybe venni. Magyarországon a MOL 20-, továbbá az E.ON is 20 db. töltő hubot tervez létrehozni szerte az országban (nem csak a TEN-T úthálózat mentén).

e-mob: Az említett CEF2 program mennyiben segítheti a töltőberendezések expanzióját?

TFR: A lépés jelentős mértékben hozzá fog járulni az e-mobilitás elterjedéséhez és szépen lassan megszünteti azt a jelenlegi gyakorlatot, hogy a töltőállomásokon általában csak 1 elektromos töltő várja az autósokat.

e-mob: Az eddig elhanzottakon túlmenően milyen jövőbeli fejlesztéseket terveznek?

TFR: Ami a jövőbeli fejlesztéseinket illeti, határozott lépéseket teszünk annak érdekében, hogy elismerjük és erősítsük ügyfeleink hűségét, továbbá a töltőhálózat bővítésére koncentrálunk. Romániában elnyertünk tavaly 15 éves autópályás koncessziókat 14 töltőállomás építése kapcsán, ahol szintén telepítünk idén ugyanennyi 150 kW-os töltőberendezést. Fontolgatjuk továbbá a Plugee szerbiai bevezetését, melynek kapcsán előrehaladott tárgyalásokat folytatunk.

Köszönjük a beszélgetést és sok sikert kívánunk a tervek megvalósításához!

Előző cikkValóban gyúlékonyabbak a villanyautók?
Következő cikkElektromos autó töltése otthon?
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.