Integrált moduláris architektúrát fejleszt a Hyundai

Váratlan újdonsággal rukkolt elő a dél-koreai Hyundai az elmúlt hét során, hiszen az eddig is nagy sikernek örvendő elektromos platformját továbbfejleszti, sőt szegmenstől függetlenül teljesen szabványosítani kívánja a felépítést.

0

Alternatív meghajtású személygépkocsik területén a dél-koreai Hyundai mindig is az élen járt, elég gondolnunk csak a hidrogén üzemanyagcellás fejlesztéseikre, vagy a megjelenésekor fogyasztásbajnok Hyundai Ioniq-re. A vállalat a hét elején bemutatott a szélesebb közönségnek egy új stratégiai tervet, melyben szerepel egy teljesen új, kifejezetten elektromos járműarchitektúra bevezetése 2025-ben.

Az IMA (Integrated Modular Architecture – Integrált Moduláris Architektúra) nevet viselő architektúra a dél-koreai gyártó tájékoztatása szerint a Hyundai Csoport (Hyundai, Kia és Genesis márkák) új, teljesen elektromos (BEV) személygépkocsikhoz jelenleg használt E-GMP (Elektromos Globális Moduláris Platform) továábbfejlesztett változata.

Az eddigi megoldáshoz képest a bemutatott IMA egy jóval univerzálisabb megoldásnak tűnik, mivel a tervek szerint szegmenstől függetlenül mindenféle elektromos személyautóhoz alkalmazható lesz. A Hyundai bemutatójából kiderül, hogy az IMA felépítés nem csak az alvázat, hanem a járművek akkumulátorrendsszerét és a villanymotorokat is szabványosítja majd.

Az IMA portfóliója 9 szabványosított akkumulátorcsomagot és 5 szabványosított villanymotort fog lefedni, ezek kombinációjával készülnek majd el a Hyundai elektromos autói, jóval költséghatékonyabban.

A fejlesztés alatt álló ötféle villanymotor egytől egyik 200 mm-es maggal (és változó hosszúsággal) rendelkeznek. Az inverterek és a sebességváltók pedig egy meghajtásegységbe lesznek integrálva. A meghajtóegységek közül négy (eM sorozat személygépkocsikhoz) 800 V-os akkumulátor-rendszerfeszültségre lesz felkészítve, míg az ötödik eS meghajtóegységet 400 V-os rendszerfeszültségre tervezik.

Összesen 9 akkumulátortípust alkalmaz majd a Hyundai elektromos termékeihez, hatféle eM (800 V-os rendszerek személygépkocsikhoz) és háromféle eS (400 V-os rendszerek speciális járművekhez) típusút.

A bemutatott ütemterv szerint a vállalat 2025-ben kezdi meg a szabványosított IMA bevezetését elektromos modelljeibe. A bevezetés után nem sokkal, 2030 környékén várhatóan a klasszikus lítium-alapú akkumulátorcellákat pedig a tervek szerint szilárdtest-akkumulátorokra cserélik le, ezzel is növelve az energiasűrűséget (2021 és 2030 között várhatóan 50%-kal növelve) és csökkentve a gyártási költségeket (mintegy 40%-os mértékben).

Látható azért természetesen, hogy nem a Hyundai az egyetlen aki szabványosított platform bevezétésén és alkalmazásán dolgozik, más gyártó tervei között is szerepel az IMA-hoz hasonló architektúra sikeres megvalósítása. Ezekhez a tervekhez pedig sok sikert kell kívánni, hiszen csak ilyen módon tudnak csökkenni a villanyautók árai.

Előző cikkTovábbi töltőpontokkal erősíti az ALDI parkolókat a MOL partnere
Következő cikkAz ukrán-orosz konfliktus hatása a villanyautók piacára
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.