Villanyautózás augusztus 1. után?

Az augusztus 1-től hatályba lépő magasabb áramtarifák miatt sokan úgy vélik, hogy költségoldalon elvész a villanyautók használatának előnye. Nézzük meg, hogy ezzel szemben mit mutatnak a számok a valóságban.

0

A háztartások rezsiköltségének alacsony szinten tartását megcélzó, ,,rezsicsökkentés” néven futó kormányzati program jelentősen átalakul, hiszen a Magyar Közlönyben július 21-én megjelent rendeletek értelmében mind a földgáz, mind pedig a villamos áram tarifái jelentősen megdrágulnak augusztus 1-től. Az új szabályozás értelmében ugyanis átlagfogyasztás felett – mely földgáz esetében 1729 m3/év, áram tekintetében pedig 2523 kWh/év – a földgáz ára hétszeresére, 747 Ft/m3-re nő, az áram pedig közel duplájára, 70,1 Ft/kWh-ra.

A fosszilis benzin és dízel üzemanyagok vételezésénél továbbra is fennálló ársapka és az áram tarifáinak emelkedése miatt egyre erőteljesebben jelentek meg olyan hiedelmek, melyek szerint az augusztus 1-től érvénybe lépő új díjszabás miatt már abszolút nem éri meg elektromos autóval közlekedni. Nézzük meg, hogy a számok mit mutatnak a valóságban.

Egy átlagos magyar autós évente hozzávetőlegesen 15.000 kilométer megtételére használja gépjárművét. Ennek a távolságnak a megtétele 480 Ft/liter és átlagos 8 liter/100 kilométer üzemanyag fogyasztással kalkulálva 576.000 forintba kerül. Klasszikus belső égésű motorral szerelt személygépkocsi vonatkozásában tehát egy átlagember évente mintegy félmillió forintot költ üzemanyagra, értelemszerűen ehhez a költséghez még hozzáadandó a benzines vagy dízeles autóknál felmerülő jóval magasabb üzemeltetési költségek szerviz és adó formájában.

A másik oldalon pedig érdemes megvizsgálni egy villanyautó otthoni töltésének éves szintű költségét abban az esetben, amikor nincs otthon kiépített napelemes rendszer sem és a töltés költségét kizárólag átlagfogyasztás feletti normál díjszabással számoljuk. A 15.000 kilométeres futásteljesítmény 15 kWh/100 kilométer átlagfogyasztással 2.250 kWh villamos energiát igényel, melynek költsége 157.725 Ft.

A fenti számítások alapján jól látható tehát, hogy kizárólag a magasabb áramtarifával és a jelenleg még érvényben lévő, ám feltehetőleg sokáig fent nem tartható üzemanyagokra vonatkozó hatósági ár esetén is kevesebb mint harmadannyiba kerül a villanyautózás. Otthoni napelemes rendszer, a cégautókra vonatkozó piaci árak illetve az üzemeltetés egyéb költségeit figyelembe véve ez a költségelőny pedig megtöbbszöröződhet.

Összességében kijelenthető, hogy villanyautót használni augusztus 1. után is sokkal jobban megéri.

Előző cikkNyári nyereményjátékot hirdet a MOL Plugee
Következő cikkHazánkban épít gyárat a NIO
Fischer András
Ötödik éve az elektromobilitás frontvonalában harcoló újságíró.