Az elmúlt évtizedben rohamosan fejlődött a villanyautózás, legyen szó akár a töltőinfrastruktúrát érintő fejlesztésekről és beruházásokról, akár pedig az autók fedélzeti töltőjéről, akkumulátorcsomagjairól és egyéb összetevőiről. A fejlődés fényében az elektromos autók egyre kisebb fogyasztással tudnak egyre nagyobb távolságot megtenni egyetlen feltöltéssel, miközben a töltési teljesítmény növekedésével az akkumulátorok újratöltésének ideje csökken.
A kompromisszumok számának csökkenésével az elektromos autók valóban jó alternatívái lettek a belső égésű motorokkal szerelt hagyományos gépjárműveknek a legtöbb felhasználás esetében. A kifejezetten hosszú távon közlekedőknek ugyanakkor még mindig hátrányokat kellett elszenvedniük, hiszen az olykor 1 órás töltési kényszerpihenők nagyban megnehezíthetik a mindennapokat.
Megoldás lehet a problémára az úgynevezett Power Swap akkumulátorokat cserélő állomásokból álló hálózat, amit először a kínai NIO-nak sikerült éles működésre bírnia. A technológia mintegy 1400 szabadalmat jegyez és segítségével a teljesen üres villanyautók akkumulátorát hozzávetőlegesen 5-6 perc alatt ki lehet cserélni egy teljesen teli csomagra.
Mi sem bizonyítja jobban az állomások sikerét, mint az éles teszt. Itt jön képbe a norvég Bjorn Nyland neve, aki ismerős lehet az elektromos autózásban jártasaknak, hiszen a terület egyik legelismertebb YouTubere és évek óta csak villanyautókról készít videókat, amiket milliók néznek. Bjorn a tesztelései során rendszerint azt méri, hogy a különböző villanyautókkal és töltőszolgáltatókkal mennyi idő alatt lehet megtenni 1.000 kilométert.
A 100 kWh-ás NIO ES8-at megelőzően az 1.000 kilométeres tesztekben a Tesla Model 3 Performance vezette a rangsort, ami 108,1 km/h-ás átlagsebességgel és 21,2 kWh/100km-es átlagfogyasztással 9 óra 15 perc alatt volt képes megtenni 1.000 kilométert. A Nio ES8-cal sikerült azonban még jobb időt menni, kereken 9 óra alatt, 111,1 km/h-ás és 28 kWh/100km-es átlaggal teljesítette Bjorn a küldetést. A 15 perces különbség elsőre nem tűnhet jelentősnek, ám érdemesebb megvizsgálni abban a kontextusban, hogy a referenciamodellként vizsgált plug-in hibrid Kia Ceed-nek ugyanúgy 9 óra kellett töltési megállók nélkül.
Kijelenthető tehát, hogy ugyanazon körülmények mellett semmilyen időbeli hátránya nem volt a villanyautó használatának az akkumulátorcserékkel, mint bármilyen más hagyományos autónak. Nyilván ilyen állomásokból még nagyon kevés üzemel, ám a NIO-nak komoly tervei vannak a jövőre nézve. Biatorbágyon is pont emiatt létesít új gyárat, ahol ilyen állomásokat fognak gyártani.